مستثنا

معنی کلمه مستثنا در فرهنگ عمید

چیزی که از حکم عمومی خارج و برکنار شده باشد، استثناشده، بیرون کرده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مستثنا

در زمان حکومت قاجار، بزرگان کشور خود را در اطاعت پادشاه وقت یعنی سلطان آقا محمد خان قاجار در می‌گذارند. شاملوها هم از این قاعده مستثنا نبودند و در اردوکشی‌های متعددی شهریاران قاجار را همراهی نمودند. در این دوران ایل شاملو هم مانند ایلات دیگر ایران اسکان گزید و هر شاخه از این ایل مستقلاً به فعالیت پرداخت. به نحوی که دیگر آن جنبهٔ تحرک دسته‌جمعی در رفتارهای جمعی آنها مشاهده نمی‌شد.
منطقهٔ کمربند آلپاید در مکان دوم و پس از حلقه آتش قرار دارد. این کمربند فعال، دارای ۶/۵٪ از زمین‌لرزه‌های دنیا است که این میزان شامل، ۱۷٪ از بزرگ‌ترین (قدرتمندترین) زمین‌لرزه‌های دنیا می‌باشد. کمربند آلپاید از منطقه جاوه تا شمال اقیانوس اطلس و از سمت هیمالیا تا جنوب اروپا گسترش یافته‌است. استرالیا در میان کشورهای واقع‌شده در حلقه آتش، کشوری مستثنا است چرا که در بخش خارجی و دایره‌شکل صفحه تکنوتیکی آن قرار دارد. در این میان، اندونزی برخلاف استرالیا، در امتداد این حلقه گیر افتاده‌است.
پس از ماجرای محکوم شدن تلویزیون افغان به پرداخت جریمهٔ نقدی به سبب پخش برنامه‌هایی که از نظر مقامات ستره محکمه (دادگاه عالی افغانستان) خلاف اصول اسلامی تشخیص داده شد، بیشتر شبکه‌های خصوصی افغانستان اقدام به خودسانسوری برنامه‌های خود کردند و تلویزیون طلوع نیز از این قاعده مستثنا نبود.
دولت بلژیک تا سقف ۳۰٪ تخفیف مالیات بردرامد به میزان ۹٬۱۹۰ یورو برای خریداران خودرو برقی تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ در نظر گفته بود. خودروهای برقی دوگانه سوز از قاعده مستثنا بودند. همچنین نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در این کشور شامل ۴۰٪ تخفیف مالیاتی به مبلغ ۲۵۰ یورو می‌شوند. همچنین در منطقه والونیا نیز دولت ۴٬۵۰۰ یورو بیش از مناطق دیگر به خریداران می‌پرداخت. (تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲).
با این حال پیروان مکتب اتریش همچون هایک معتقدند بازار یک نظم خودجوش و قاعده-محور همانند زبان است که حیثیت وجودی مستقل از آن خود ندارد و به اعتبار رعایت برخی قواعد کلی شکل گرفته و منشا اثر در روابط میان انسان‌ها می‌شود. همان‌طور که هیچ زبانی را به هیچ اتهامی در هیچ دادگاهی نمی‌توان محکوم کرد، سخن گفتن از تقصیر نظم بازار نیز بی‌معنی است. البته منظور این نیست که اینگونه نظم‌ها کامل و بی‌عیبند بلکه مقصود روشن کردن جایگاه معرفت شناختی آن‌ها است. هیچ نظمی در عالم انسانی بی‌عیب و نقص نیست، نظم بازار را نیز نمی‌توان از این قاعده مستثنا دانست.
رایانه‌های اولیه تمام عملیات‌های خود را به صورت سری انجام می‌دادند به عبارتی در هر واحد زمانی یک کار انجام می‌دادند. با گذشت زمان رایانه‌ها این قابلیت را پیدا کردند که چند کار را در یک واحد زمانی انجام دهند و از ان زمان مسئله موازی‌سازی مطرح بود. کامپایلرها نیز ازین قاعده مستثنا نبودند و به سمت موازی‌سازی رفته‌اند که یکی از این روش‌ها برداری‌سازی خودکار است.
این عبارت برای اولین بار در سال ۱۸۶۴ بر روی سکهٔ دو سنتی به کار برده شد و در سال ۱۸۶۶ بر روی ۵ سنتی نیکل، ربع دلار، نیم دلار، دلار نقره‌ای و دلار طلایی ظاهر گشت. قانونی که در سال ۱۸۶۵ تصویب شده بود، اجازه استفاده از این عبارت را بر روی سکه‌ها می‌داد. به موجب قانونی که در ۱۸۷۳ تصویب شد، استفاده از این عبارت بر روی سکه‌ها مجاز بود ولی اجباری نبود. از چندین قانون به عنوان قانونی که استفاده از شعار بر روی سکه‌ها را الزام‌آور می‌کند، یاد می‌کنند ولی بیشتر، قانون ۱۸ مهٔ ۱۹۰۸ بدین منظور در نظر گرفته می‌شود (با وجود این‌که سنت و نیکل از این قانون مستثنا شدند و این شعار تا سال ۱۹۳۸ بر روی نیکل نقش نبست). از سال ۱۹۳۸ این شعار بر روی همهٔ سکه‌ها نوشته می‌شود.
بلژیک و هلند در پی جدایی به‌عنوان رقیب یکدیگر دیده شدند. بلژیک به این دلیل که هیچ پیمان اقتصادی با همسایگان خود نداشت، از انزوای تجاری خود بسیار متضرر شد. به این سبب، بلژیک از زمان جدایی خود همواره به دنبال همگرایی با کشورهای دیگر بوده‌است و هلند نیز از این قاعده مستثنا نیست.
کیتون همیشه در اوج نبود. او نیز مانند بسیاری از کارگردانان هم‌عصر خود به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن توسط شرکت‌های فیلمسازی بالاخره در دام آنها گرفتار شد و با مترو گلدوین مایر قراردادی بست که این قرارداد را می‌توان سرآغاز نابودی خلاقیت و استعداد باستر کیتون دانست. فشار تهیه‌کنندگان شرکت هر نوع بدعت و خلاقیت را از کارگردانان سلب می‌کرد و کیتون نیز از این امر مستثنا نبود. او که در زندگی زناشویی هم دچار مشکلات فراوانی شده بود، دچار ورشکستگی شد و همسرش هم درخواست طلاق کرد. مدتی بعد شرکت از سر دلسوزی و ترحم بار دیگر قراردادی با باستر امضا کرد و با پرداخت مبلغی ناچیز او را در اختیار گرفت.
معمولاً رنگ‌های هم‌پرده با استفاده از روشنی از هم تفکیک می‌شوند، همچون آبی روشن، آبی تیره و سبز پررنگ. رنگ‌هایی همچون قهوه‌ای، که شکلی از نارنجی تیره است و صورتی را می‌توان از این تعریف مستثنا کرد.