مسافت ترمز
معنی کلمه مسافت ترمز در دانشنامه عمومی
مسافت ترمز یکی از دو مؤلفه اصلی مسافت کلی توقف است. مؤلفه دیگر زمان واکنش است که وابسته به سرعت و زمان درک واکنش از سوی راننده است. زمان واکنش ۱. ۵ ثانیه و ضریب اصطکاک جنبشی ۰. ۷ به منظور تعیین یک مبنای واحد برای تشخیص علت سانحه و بررسی های قضایی استاندارد بوده و مورد استناد قرار می گیرند در حالی که اغلب مردم می توانند کمی زودتر از شرایط ایده آل فوق توقف کنند.
فهرست
1 استخراج
1. 1 معادله انرژی
2 قانون نیوتن و معادله حرکت
3 فاصله کل متوقف شده
3. 1 فاصله کل توقف واقعی
4 همچنین ببینید
5 یادداشت
6 مرجع
6. 1 مطالعه بیشتر
7 پیوند خارجی
معادله کار و انرژی
از لحاظ تئوری مسافت ترمز را می توان با تعیین کار مورد نیاز برای از بین بردن انرژی جنبشی وسیله پیدا کرد.
می دانیم انرژی جنبشی E توسط فرمول زیر محاسبه می شود:
E = ( 1 2 ) m v 2
که m جرم وسیله نقلیه و v سرعت آن در هنگام شروع ترمز است.
کار W که توسط نیروی ترمز انجام می شود عبارت است از :
w = μ m g d
که μ ضریب اصطکاک بین سطح جاده و لاستیک ، g شتاب جاذبه زمین و d فاصله ای است که وسیله نقلیه طی می کند .
مسافت ترمز ( که معمولاً به عنوان طول چرخش اندازه گیری می شود ) با توجه به سرعت اولیه رانندگی v محاسبه می شود و با قرار دادن W = E ، که از آنجا نتیجه می شود :
d = ( v 2 2 μ g )
حداکثر سرعت با توجه به مسافت ترمز موجود d توسط رابطه زیر محاسبه می شود :
v = 2 μ g d
قانون نیوتون و معادله حرکت
از قانون دوم نیوتن داریم :
F = m a
برای یک سطح معین، نیروی اصطکاک ناشی از ضریب اصطکاک μ می شود :
f f r i c t = − μ m g
با تساوی قرار دادن دو عبارت فوق داریم:
a = − μ g
که مسافت ترمز با داشتن پارامترهای Vi , di , Vf از رابطه زیر بدست می آید:
معنی کلمه مسافت ترمز در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه مسافت ترمز
هدف اصلی این سامانه افزایش میزان کنترلپذیری خودرو است و بر خلاف باور رایج لزوماً موجب کاهش مسافت ترمز نمیشود. برعکس یک رانندهٔ ماهر در شرایط سخت احتمالاً میتواند خودرو را در فاصلهٔ کمتری نسبت به رانندهای که از سامانهٔ ایبیاس استفاده میکند متوقف کند. با این وجود انجام این کار نیازمند تمرکز و مهارت بالای راننده است و اکثر رانندگان — حتی ماهر — در شرایط عادی از عهدهٔ انجام این کار بر نمیآیند.
ترمز کردن پیدرپی یا ترمز کردن متناوب شیوهای برای ترمز کردن است که با گرفتن و آزاد کردن پدال ترمز بهطور مکرر همراه است. در این که نیاز به مهارت دارد، راننده تلاش میکند عملکردی مشابه عملکرد ترمز ضد قفل را با استفاده از فشارها و رها کردنهای لحظهای پدال ترمز پیادهسازی کند تا کنترل خودرو در هنگام توقف بر اثر قفل شدن چرخها از دست راننده خارج نگردد. این عمل میتواند موجب کاهش مسافت ترمز نیز بشود.