مرغداری

مرغداری

معنی کلمه مرغداری در لغت نامه دهخدا

مرغداری. [ م ُ ] ( حامص مرکب ) عمل مرغ دار. تربیت مرغ. نگاهداری مرغ خانگی. پرورش مرغ خانگی. || ( اِ مرکب ) محل و مکانی که در آنجا مرغان خانگی پرورش دهند.

معنی کلمه مرغداری در فرهنگ عمید

۱. شغل و عمل مرغدار.
۲. (اسم ) مکانی برای پرورش مرغ.

معنی کلمه مرغداری در فرهنگ فارسی

عمل و شغل مرغدار نگاهداری مرغ تربیت مرغان .

معنی کلمه مرغداری در دانشنامه عمومی

مرغداری صنعتی از صنایع زیرمجموعه کشاورزی می باشد که در آن ضمن پرورش طیور از تولیدات آن اعم از گوشت و تخم مرغ استفاده می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه مرغداری

آب آن از قنات و کسب و کار ساکنان کشاورزی ، مرغداری یا رنگرزی است. از میوه‌های روستا می‌توان به توت، سنجد و انار اشاره کرد. آب و هوای کوهستانی و معتدل دارد و در بین کوه‌ها محصور شده‌است. در این کوه‌ها آثاری از زندگی غارنشینی به چشم می‌خورد که خود گویای قدمت دیرینه این روستاست. حمام قدیمی که دارای سکوها و خزینه ای دارد. مقبره آیت اله میرجلال الدین امیر از نوادگان و ذریه امام حسن مجتبی در قبرستان این روستا قرار دارد.
مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره در محدوده‌ای به وسعت حدود ۱۱۲۵ هکتار در شهرستان خرمدره قرار دارد. این شرکت در چهار زمینه «دامپروری»، «زراعت»، ـ «باغبانی» و «مرغداری» فعالیت می‌کند. واحد دامپروری دارای ۷۵۰۰ رأس دام و تولید روزانه ۱۲۵ تن شیر می‌باشد. سطح باغات ۳۰۰ هکتار و سطح اراضی تحت کشت ۶۰۰ هکتار می‌باشد که سالیانه ۳ هزار تن انواع میوه و ۱۵ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید می‌کند.
این روستا دارای مرغداری و کارگاه سبد بافی نیز می‌باشد.
برای پرورش جوجه‌های گوشتی، جوجه‌های یک‌روزه از مرغ مادر گوشتی و جوجه‌کشی‌ها خریداری شده و سپس به مرغداری منتقل می‌شوند. به علت پرورش سریع جوجه‌های گوشتی که در عرض ۴۲ روز از وزن ۴۲ گرم به ۲۵۰۰ گرم می‌رسند، برنامه‌های پرورشی، تغذیه‌ای و بهداشتی به خصوصی در گله‌های پرورشی صورت می‌گیرد به طوری که پرورش سنتی آن قابل مقایسه با نوع صنعتی آن نیست.
عامل این بیماری تک‌یاخته‌ای به نام ایمریا است. گونه‌های متفاوتی از ایمریا شناخته شده‌است که دارای میزبان‌های اختصاصی هستند. ایمریاها در طبیعت فراوان هستند ولی بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که تعداد بسیاری زیادی از پرندگان یک گونه در محلی نگه‌داری شوند و این امر باعث ایجاد تعداد زیادی ایمریا می‌شود که قادر به ایجاد بیماری هستند؛ بنابراین بیماری کوکسیدیوز در روش مرغداری وسیع و متراکم اهمیت زیادی دارد. گونه‌هایی که بیماری‌زایی بیشتری تولید می‌نمایند اغلب باعث اسهال می‌شود که ممکن است موکوئیدی یا خونی باشند. غالباً به همراه اسهال، دهیدراتاسیون به وجود می‌آید. متعاقب اسهال و دهیدراتاسیون، ژولیدگی پرها، کم‌خونی، بی‌حالی، ضعف، جمع کردن سر و گردن به طرف بدن و خواب‌آلودگی بروز می‌نماید.
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، ۱۵٬۲۰۷ مرغداری گوشتی در سال ۱۳۸۸ در ایران فعال بوده‌است که ظرفیت پرورش ۲۶۰ میلیون قطعه جوجه را دارند. تعداد جوجه‌های یک‌روزهٔ ریخته شده در سال ۱۳۸۷، ۸۷۳٬۷۰۴ قطعه بود.
در روستای خانلق تعداد ۷ مؤسسهٔ مرغداری بزرگ احداث گردیده که از این لحاظ مقام اول را دارد و قسمت اعظم گوشت مصرفی شهروندان از این طریق تأمین می‌شود.
در حال حاضر تنها یک واحد مرغداری گوشتی متعلق به اهالی با ظرفیت ۲۰۰۰۰ قطعه (واقع در ضلع جنوب غربی به فاصلهٔ ۵/۱ کیلومتر از بافت روستا) فعال است. البته در سطح منطقه روستا (عمدتاً ضلع جنوبی) و در داخل اراضی متعلق به اهالی روستا، تعداد ۱۶ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ده هزار تا شصت هزار قطعه و یک واحد مرغداری تخم‌گذار با ظرفیت سی هزار قطعه، فعال هستند که مالکان و کارگران آن‌ها کلاً غیر بومی هستند.
جهان داخلی در این بازی تشکیل شده از سه بخش مزرعه، روستا و جنگل است. مزرعه علاوه بر زمین اصلی و یک خانهٔ نیمه ویران، دارای دامداری، مرغداری و یک چاه آب خشک است. بخش روستا تشکیل شده است از خانه‌های اهالی و شهردار، فروشگاه‌های بذر، مرغ و دام، میدان اصلی و کلیسا است.
به عنوان مثال، عدم دریافت عوارض نیاز بخش کشاورزی، به منظور ایجاد تغییرات کاربری موردنیاز مزرعه، باغ یا تاکستان (نظیر تأسیسات آبیاری آن مزرعه) در نظر گرفته شده‌است. با اینحال به دلیل ابهام موجود، در عمل کلیه موارد تغییر کاربری که به هر نحوی به کشاورزی ارتباط پیدا می‌نمایند (از جمله احداث مرغداری یا گاوداری که نیاز بخش کشاورزی نمی‌باشند) نیاز بخش کشاورزی محسوب شده و از عوارض معاف می‌شوند.