مخدره

معنی کلمه مخدره در لغت نامه دهخدا

( مخدرة ) مخدرة. [ م ُ دَ رَ ] ( ع ص ) زن پرده نشین. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). دخترک پرده نشین و بازداشته شده از خدمت و کار. ( ناظم الاطباء ). مُخَدَّرَة. ( اقرب الموارد ). و رجوع به مُخَدَّرَه شود.
مخدرة. [ م ُ خ َدْ دَ رَ ] ( ع ص ) زن پرده نشین. ( منتهی الارب ) ( از غیاث ) ( از اقرب الموارد )( از آنندراج ). دخترک پرده نشین و بازداشته شده از خدمت و کار. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به ماده قبل شود.
مخدره. [ م ُ خ َدْ دَ رَ ] ( از ع ، ص ) زن باحجاب و پرده نشین و پاکدامن و باشرم و حیا. ( ناظم الاطباء ) : مخدره دست شاهزاده بگرفت و با او در حجره خلوت رفت. ( سندبادنامه ص 69 ). و رجوع به ماده قبل شود.

معنی کلمه مخدره در فرهنگ معین

(مُ خَ دَّ رَ یا رِ ) [ ع . مخدرة ] (اِمف . ) زن باحجاب و پرده نشین . ج . مخدرات .

معنی کلمه مخدره در فرهنگ عمید

زن پرده نشین، زنی که در حجاب باشد.

معنی کلمه مخدره در فرهنگ فارسی

زن پرده نشین، نی که درحجاب باشد، مخدرات جمع
( اسم ) مونث مخدر جمع : مخدرات . یا ادوی. ( مواد ) مخدره . داروهایی که استعمال آنها سبب بیحسی و بی حالی و تخدیر عمومی یا موضعی گردد ( مانند کوکائین هروئین و غیره ) . این داروها معمولا موجب اعتیاد میشوند .
زن پرده نشین

معنی کلمه مخدره در ویکی واژه

زن باحجاب و پرده نشین.
مخدرات.

جملاتی از کاربرد کلمه مخدره

کتاب با این جملات مشهور آغاز می‌شود: «در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزواء می‌خورد و می‌تراشد. این دردها را نمی‌شود به کسی اظهار کرد؛ چون عموماً عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزء اتفاقات و پیش‌آمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سَبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می‌کنند آن را با لبخند شکاک و تمسخرآمیز تلقی بکنند؛ زیرا بشر هنوز چاره و دوایی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی به توسط شراب و خواب مصنوعی به‌وسیله افیون و مواد مخدره است؛ ولی افسوس که تأثیر این‌گونه داروها موقت است و به جای تسکین پس از مدتی بر شدت درد می‌افزاید».