مجالس المؤمنین

معنی کلمه مجالس المؤمنین در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] مجالس المومنین کتاب معروف قاضی نورالله شوشتری است. این اثر احوال جماعتی از علما، حکما، ادبا، عرفا، شعرا و رجال متقدم و راویانی است که به اعتقاد قاض نورالله همگی شیعه مذهب اند. افزون بر این ها دربردارنده حکایات و قصه ها و روایات آن ها، همچنین گذری به شهرها و احوالات ایشان است.
ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻳﻜی ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ دارای ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺗﺎﺭﻳﺨی ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ می باشد.
این کتاب در دوازده «مجلس» تدوین شده که هر مجلس حکم یک فصل از کتاب را دارد که در هر کدام به گوشه هایی از تاریخ اسلام تشیع و ایران پرداخته و برخی از بزرگان تصوف متکلمان مشاهیر حکما شعرا را معرفی کرده است.
نورﺍﷲ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺷﺮﻳﻒﺍﻟﺪﻳﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻣﺮﻋﺸﻲ، معروف به قاضی نورالله شوشتری ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎﻱ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ، ﺍﺣﻘﺎﻕﺍﻟﺤﻖ، ﺻﻮﺍﺭﻡﺍﻟﻤﻬﺮﻗﻪ، ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﻟﻨﻮﺍﺻﺐ ﻭ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﺍﻻﻣﺎﻣﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﺔ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻋﻠﻮﻡ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺣﻘﺎﻕ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ. ﻭﻱ ﻣﻌﺎﺻﺮ شیخ بهایی ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﺸﻴﻊ ﺩﺭ ﺍﻛﺒﺮﺁﺑﺎﺩ ﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺁﮔﺮﻩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﻛﺸﺘﻪ شده است.
[ویکی نور] مجالس المؤمنین، تألیف علامه شهید قاضی نورالله شوشتری، دربردارنده تاریخ تشیع و پیروان حضرت امام علی بن ابی‎طالب(ع) است که با قلمی شیوا به رشته تحریر درآمده است. این کتاب به زبان فارسى است و توسط استاد سید احمد عبد منافی تصحیح شده است.
نویسنده در پاسخ به مخالفان که شیعه را ساخته و پرداخته دولت صفوی می‎دانستند، به تألیف این کتاب ارزشمند پرداخت و ثابت نمود که مذهب تشیع، برخاسته از زمان رسول‎الله(ص) بوده است. ازاین‎رو، این کتاب مرجع مهمی برای محققان و پژوهشگران است.
کتاب‎ شامل یک مقدمه و دوازده مجلس و یک خاتمه می‎باشد.
نویسنده، در مقدمه، مباحثی همچون: تحقیق تعریف مطلق شیعه، القای خلاف (اختلاف صحابه) در کنار بستر رسول(ص)، عدد امامان دوازده‎گانه و علت اینکه امامان دوازده فرد هستند را مطرح کرده است .
مرحوم شهید قاضی نورالله شوشتری، مجلس اول کتاب خود را با ذکر بعضی اماکن و سرزمین‎هایی که به ائمه هدى(ع) اختصاص دارد، شروع می‎نماید که از جمله آن اماکن، عرش مجید، قبرستان دارالسلام، اعراف، مدینه طیبه، غدیر خم، فدک و حدود آن و... است. وی در مورد فدک این‎گونه می‎نویسد:
«صاحب معجم البلدان نوشته است: فدک قریه‎ای است میان حجاز. در میان او و مدینه دو روز راه است و آن قریه از کفار خیبر بود که به طریق مصالحه در تحت تصرف آن حضرت درآمده بود و به موجب دین الهی، خاصه حضرت رسالت‎پناهی شده بود که حضرت پیغمبر(ص) در وقت نزول آیه وَ آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ﴿الإسراء: 26﴾، آن را به حضرت فاطمه(ع) بخشیده بود و نزد وفات حضرت رسالت‎پناه(ص) در تصرف او بود. چون ابوبکر را خلیفه ساختند، وکیل حضرت فاطمه را از آنجا اخراج نمود و چون آن حضرت اظهار نمود که حضرت رسالت آن را به من بخشیده بود، ابوبکر به‎خلاف قانون شریعت از او گواه طلبید و باآنکه او حضرت امیر(ع) و ام‎سلمه را به گواهی برد، ابوبکر تصدیق ایشان نکرد... و غرض ابوبکر و عمر از بازگرفتن فدک آن بود که اهل بیت رسالت درویش شوند تا مردم گرد ایشان نگردند و جمعیت ایشان پریشان و ازهم‎پاشیده گردد؛ چنان‎که پیش از آن به موجب نص قرآن که: هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لاَ تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ‎اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا ﴿المنافقون‏: 7﴾، نظیر آن تدبیر را درباره حضرت رسول(ص) نیز به‎جا آوردند».
[ویکی فقه] مجالس المؤمنین (کتاب). مجالس المومنین کتاب معروف قاضی نورالله شوشتری است.
این اثر احوال جماعتی از علما، حکما، ادبا، عرفا، شعرا و رجال متقدم و راویانی است که به اعتقاد قاض نورالله همگی شیعه مذهب اند. افزون بر این ها دربردارنده حکایات و قصه ها و روایات آن ها، همچنین گذری به شهرها و احوالات ایشان است.ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻳﻜی ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ دارای ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺗﺎﺭﻳﺨی ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ می باشد.این کتاب در دوازده «مجلس» تدوین شده که هر مجلس حکم یک فصل از کتاب را دارد که در هر کدام به گوشه هایی از تاریخ اسلام تشیع و ایران پرداخته و برخی از بزرگان تصوف، متکلمان، مشاهیر حکما و شعرا را معرفی کرده است.
مؤلف
نورﺍﷲ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺷﺮﻳﻒﺍﻟﺪﻳﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻣﺮﻋﺸﻲ، معروف به قاضی نورالله شوشتری ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎﻱ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ، ﺍﺣﻘﺎﻕﺍﻟﺤﻖ، ﺻﻮﺍﺭﻡﺍﻟﻤﻬﺮﻗﻪ، ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﻟﻨﻮﺍﺻﺐ ﻭ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﺍﻻﻣﺎﻣﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﺔ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻋﻠﻮﻡ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺣﻘﺎﻕ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ. ﻭﻱ ﻣﻌﺎﺻﺮ شیخ بهایی ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﺸﻴﻊ ﺩﺭ ﺍﻛﺒﺮﺁﺑﺎﺩ ﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺁﮔﺮﻩ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﻛﺸﺘﻪ شده است.
منبع
• معرفی و نقد کتاب مستطاب مجالس المؤمنین، علی شوره زاری، کتاب ماه کلیات سال سیزدهم بهمن ۱۳۸۸ شماره ۲.
[ویکی شیعه] مجالس المؤمنین (کتاب). ﻣَﺠﺎﻟِﺲُ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ کتابی به زبان عربی نوشته سید نورالله حسینی شوشتری(۱۰۱۹ق) مؤلف کتاب احقاق الحق و ازهاق الباطل است. این کتاب در دوازده «مجلس» تدوین شده و هر مجلس حکم یک فصل از کتاب را دارد. شوشتری در هر مجلس، به گوشه هایی از تاریخ اسلام، تشیع و ایران پرداخته و برخی از بزرگان تصوف، متکلمان، مشاهیر، حکما و شعرا را معرفی کرده است.
نویسنده این کتاب سید نورالله حسینی شوشتری، معروف به قاضی نورالله شوشتری ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎی ﺍﺣﻘﺎﻕﺍﻟﺤﻖ و ازهاق الباطل، الصوارم المهرقة، ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﻟﻨﻮﺍﺻﺐ ﻭ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﺍﻻﻣﺎﻣﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ کافی ﺍﺳﺖ ﺑﺮای آگاهی از ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺎﻃه ﺍﻭ ﺑﺮ ﻋﻠﻮﻡ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺣﻘﺎﻕ ﺍﻟﺤﻖ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ. او ﻣﻌﺎﺻﺮ شیخ بهایی ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ داشتن مذهب ﺗﺸﻴّﻊ، ﺩﺭ ﺍﻛﺒﺮﺁﺑﺎﺩ ﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯه ﺁﮔﺮه ﺧﻮﺍﻧﺪه میﺷﻮﺩ، ﻛﺸﺘﻪ شده است.
ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ، ﺩﻭﺍﺯﺩه ﻣﺠﻠﺲ ﻭ ﻳک ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﻣﺠﻠﺲ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺣﻜﻢ ﻳک ﻓﺼﻞ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋی ﺧﺎﺹ ﻳﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻭ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻃﺒﻘﻪﺍی ﺍﺯ ﺭﺟﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﻀی ﺍﺯ ﻓﺼﻞ ﻫﺎی ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺠﻠﺲ ﻫﺸﺘﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻛﺮ ﻣﻠﻮک ﻭ ﺳﻼﻃﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ چند (ﻟﺸﻜﺮ) ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ چند ﺳﻼﻃﻴﻦ ﺩﻭﺭه ﻳﺎ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍی ﺧﺎﺹ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳی ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻣﻌﺮﻓی ﻣی ﺷﻮﻧﺪ.

جملاتی از کاربرد کلمه مجالس المؤمنین

لطایف اشرفی طریقه عرفانی حافظ را اویسی می‌داند و مجالس المؤمنین نیز حافظ را صوفی شمرده‌است که در جَواهِرُ الْاَسرار و عَرَفاتُ الْمُشتاقین نیز آمده‌است. جامی در نفحات الانس برای اولین بار دربارهٔ مراد داشتن حافظ ابراز تردید می‌کند. این موضوع در هفت اقلیم، خلاصةالاشعار و بهارستان هم تکرار شده‌است. دیگر منابعی که در این‌باره مطالبی دارند عبارتند از: نشتر عشق، مرآت آفتاب‌نما، تَذکِرةُالشُّعَرای موفرخ‌آبادی، تذکرهٔ عبدالقادر بداؤنی، نتایج الافکار و سفینةالاولیاء.