لیوی
معنی کلمه لیوی در لغت نامه دهخدا

لیوی

معنی کلمه لیوی در لغت نامه دهخدا

لیوی. [ لی ] ( اِخ ) زن اگوست و مادر تیبر و دروزوس ( 65 ق.م. - 29 م. ).

معنی کلمه لیوی در فرهنگ فارسی

زن امپراتور اوگوست و مادر [ تیبر ] و [ دروسوس ] ( و. حدود ۵۵ ق م - ف. ۲۹م . ).
زن اگوست و مادر تیبر و دروزوس

معنی کلمه لیوی در دانشنامه عمومی

لیوی (کومونه). لیوی ( به ایتالیایی: Leivi ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان جنوا واقع شده است.
لیوی ۹٫۹ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۲۶۵ نفر جمعیت دارد و ۱۱۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه لیوی در دانشنامه آزاد فارسی

لیوی (۵۹پ م ـ۱۷م)(Livy)
(نام اصلی: تیتوس لیویوس) مورّخ رومی. تاریخ رُم را از تأسیس آن تا نهم پ م نگاشت که تا حدودی براساس افسانه هاست. کتاب شامل ۱۴۲ دفتر بود، که ۳۵ دفتر آن، از دورۀ ورود آینئاس به ایتالیا تا ۲۹۳پ م و از (۲۱۸ـ۱۶۷پ م)، باقی مانده است.

جملاتی از کاربرد کلمه لیوی

انتخابات برای حدود ۵۰۰ سال یک عنصر اصلی در تاریخ و سیاست روم بود و مورخان بزرگی مانند لیوی و پلوتارک به‌طور مکرر به آن اشاره می کرند. البته هیچ گزارش جامعی دربارهٔ نحوه عملکرد انتخابات وجود ندارد. مورخان جزئیات را از روایات پراکنده از دوران‌های مختلف بازسازی کرده‌اند، اما هنوز خیلی چیزها نامشخص است و بحث‌های علمی زیادی در مورد جزییات وجود دارد.
سناتورها با این وجود، همچنان مجاز به مالکیت و استفاده از کشتی‌ها کوچک‌تر از حد ممنوع بودند. کاتو هنگام اظهار نظر در مورد مکان احداث یک مزرعه، به‌طور خاص از ساخت آن در نزدیکی رودخانه، جاده یا بندر قابل دسترسی برای حمل و نقل کالا سخن گفته‌است. تعارض با ادعای لیوی مبنی بر این‌که تمام سودهای حاصل از تجارت توسط یک سناتور بی آبرویی او است. سناتورها معمولاً از مأموران آزاد و بردگان به عنوان راه گریز از محدودیت‌های قانونی استفاده می‌کردند و در نتیجه به خود اجازه می‌دادند منابع درآمدی خود را متنوع کنند.
خرگوش استنفورد یک مدل کامپیوتری سه بعدی است که برای آزمایش الگوریتم‌های گرافیکی توسط گرگ تورک و مارک لیوی در سال ۱۹۹۴ در دانشگاه استنفورد ساخته شده است. این مدل در فرمت‌های مختلف قابل دانلود کردن می‌باشد.
در متون اتروسکی که بر روی لوحه‌های پیرگی درج شده‌اند، یونی به صورت ترجمه‌ای از ایزدبانوی اهل فنیقی، عشتروت ظاهر شده‌است. در مجموعه ایالت‌های لیوی (کتاب پنجم، اب اوربه کاندیشا) یونو (همسر ژوپیتر) یک الهه اتروسکی از ویینت‌ها معرفی شده بود، که ویژگی‌هایی مطابق با آیین‌های پانتئون خدایان روم داشت، امّا وی در سال ۳۹۶ قبل از میلاد از این پانتئون اخراج گشت. به نظر می‌رسد که این اشاره در ایالت‌های لیوی، در اصل ناظر بر یونی باشد. نام یونی همچنین در کبد پیاسنزا نیز مشاهده می‌شود.
در سال ۱۸۶ پیش از میلاد سنای روم تلاش کرد تا اندازه، سازمان و راهبان این فرقه را تحت تهدید مجازات اعدام کنترل کند. تیتوس لیویوس، که حدود ۲۰۰ سال پس از این واقعه نوشته شده‌است، روایتی پر از رسوایی و بسیار رنگارنگ از جشن باکانالیا، با آیین‌های دیوانه‌وار، اعمال خشونت‌آمیز جنسی از هر دو جنس، همه سنین و همه طبقات اجتماعی ارائه می‌دهد. او فرقه را به عنوان ابزار قتل‌عام و توطئه علیه دولت معرفی می‌کند. لیوی ادعا می‌کند که هفت هزار نفر از رهبران و پیروان فرقه دستگیر شدند و اکثر آنها اعدام شدند. لیوی بر این باور بود که رسوایی باکانالیا یکی از چندین نشانه زوال اخلاقی روم است. محققان مدرن رویکردی شکاکانه به ادعاهای لیوی دارند.
سرگذشت آئنیاس را نویسندگان رومی ادامه دادند. یکی از منابع تأثیرگذار، شرح تأسیس رم در کتاب ریشه‌ها اثر کاتوی بزرگ بود. افسانه آئنیاس در روزگار ویرژیل به خوبی شناخته شده بود و در آثار تاریخی مختلف، از جمله کتاب آثار باستانی رومی اثر دیونوسیوس هالیکارناسی(۳۰ تا ۸ پ. م) و از پیدایش روم اثر لیوی ظاهر شد.
هنگامی که کودتای ۲۸ مرداد رخ داد، کامشاد برای مرخصی در اصفهان بود. در غیابش به خانه‌اش در اهواز ریخته، کتاب‌ها و وسائلش را آتش زدند. به تهران رفت و خود را به شرکت نفت در پایتخت منتقل کرد و در ادارهٔ کارگزینی شرکت مشغول شد. در این اداره با ابراهیم گلستان همکار بود و با معرفی گلستان، پروفسور روبن لیوی استاد زبان فارسی دانشگاه کمبریج که برای شرکت در کنگرهٔ هزارهٔ فردوسی به ایران رفته بود، کامشاد را برای تدریس زبان فارسی به دانشجویان کمبریج استخدام کرد.
الکس لیوی مجری برنامه صبحگاهی است؛ برنامه خبری محبوب و پربیننده‌ای که از منهتن در شبکه یوبی‌اِی پخش می‌شود. پس از اینکه شریک تلویزیونی‌اش، میچ کسلر، در پی رسوایی سوء رفتارهای جنسی پس از ۱۵ سال همکاری اخراج می‌شود، الکس برای حفظ شغلش به عنوان مجری برتر خبر تلاش می‌کند درهمان حال رقابتی نیز با بردلی جکسون، گزارشگر محلی‌ای با رفتارهای رادیکال که اکنون همکار جدیدش شده، به میان می‌آید.
کامشاد پس از گرفتن دانش‌نامهٔ دکتری در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت. بر اساس سفارشی که پروفسور روبن لیوی استاد زبان فارسی دانشگاه کمبریج به حسین علاء وزیر دربار کرده بود، سرپرست هیئتی از مدیران کل دولتی شد که برای شرکت در نشست جمعیت تسلیحات اخلاقی به سوییس رفتند. پس از بازگشت، به‌جای ابراهیم گلستان سرپرست نگارش ادارهٔ روابط عمومی کنسرسیوم شد.
در سپتامبر ۲۰۲۱، کارگردان مایکل لیوی اظهار داشت که «بیش از ۹۰ درصد از فیلم در حال حاضر فیلمبرداری شده‌است. در حال حاضر در مرحله پس از تولید است، اما به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ هزینه‌های پیش بینی نشده زیادی ما انجام دادیم.»