لینی
معنی کلمه لینی در لغت نامه دهخدا

لینی

معنی کلمه لینی در لغت نامه دهخدا

لینی. [ ن ْی ْ ] ( اِخ ) شارل ژزف پرنس دو. ژنرال بلژیکی در خدمت اتریش ، مولد بروکسل ( 1735-1814 م. ).

معنی کلمه لینی در دانشنامه عمومی

لینی ( به ایتالیایی: Leini ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان تورین واقع شده است.
لینی ۳۲٫۴۵ کیلومترمربع مساحت و ۱۵٬۵۲۳ نفر جمعیت دارد و ۲۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه لینی

روابط بالوک و بوش خوب بود و علتش تا حدی این بود که بالوک باید به‌طور فزاینده‌ای موافقت قانونگذاران جمهوری‌خواه را نسبت به قوانین و سیاست‌های کلیدی جلب می‌نمود و «هنگامی که تصویب می‌شدند، بالوک و سخنگوی خانه یعنی پیت لینی بخشی از اعتبار آن را به بوش می‌دادند». بالوک به‌طور غیررسمی کمپین ریاست جمهوری فرماندار جمهوری‌خواه یعنی بوش را حتی قبل از این که از زمین بلند شده و مطرح گردد تصدیق نمود.
کیه‌لینی در تابستان ۲۰۰۴ به جمع بیانکونری‌ها با قیمت ۶٫۵ میلیون یورو پیوست. اما بی درنگ به صورت قرضی به مدت یک فصل با قیمت۵٫۳ میلیون یورو به باشگاه فیورنتینا رفت. پس از یک درخشش عالی در سری آ کیه لینی دوباره به یوونتوس دعوت شد و باشگاه یوونتوس ۴٫۳ میلیون یورو برای مالکیت کامل پرداخت. جورجو با بازی‌های عالی و دلپسندی که برای یوونتوسی‌ها انجام داد رییسان باشگاه تصمیم گرفتند تا قراردادی جدید با کیه لینی ببندند و سرانجام در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۶ جیورجیو تمدید قرارداد کرد و تا سال ۲۰۱۱ به بانوی پیر خدمت خواهد کرد.
مینی سریال توسط تام هوپر کارگردانی شد و فیلم‌نامهٔ آن براساس کتاب جان آدامز نوشتهٔ دیوید مک کالو مورخ آمریکایی به رشتهٔ تحریر درآمد. جان آدامز بعد از پخش مورد استقبال منتقدان واقع شد و بازیگران آن به خاطر ایفای نقش‌های خود مورد تحسین قرار گرفتند. پل جیاماتی، لورا لینی و تام ویلکینسون به ترتیب به خاطر ایفای نقش‌های جان آدامز، ابیگل آدامز و بنجامین فرانکلین برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب شدند. در مراسم سالانهٔ جوایز امی نیز جان آدامز موفق شد با بردن ۱۳ جایزه از ۲۳ نامزدی رکورد دریافت جوایز امی را که پیش از آن در اختیار فرشتگان در آمریکا بود بشکند.
در ۲۷ آوریل ۲۰۰۸، کیه لینی دو گل برای یوونتوس در برابر لاتزیو زد.
در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۸، کیه لینی تمدید قرارداد با یوونتوس تا سال ۲۰۱۳ کرد.
در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۸، او در برابر میلان در سری آ با سانتر دل‌پیرو از نقطه کرنر یک گل به ثمر رساند. او در فصل ۲۰۱۸_۲۰۱۹ پس از جدایی بوفون به عنوان کاپیتان اول تیم یوونتوس انتخاب شد. جورجو کیه لینی در فصل۲۰۲۰ از ناحیهٔ رباط مصدوم شد. او مجبور شد عمل جراحی انجام دهد.
در ۱۷ اوت ۲۰۰۸، کیه لینی از ناحیهٔ زانوی چپ در برابر میلان در جام لویجی برلوسکونی آسیب دید و او نمی‌توانست شش هفته تا شش ماه بازی کند. اما، او سریع بازگشت و سر پست خود رفت. پس از یک ماه در سپتامبر، کیه لینی به سرعت خود را بازسازی کرد و از سه نفر اولی بود که در یوونتوس برای جام باشگاه‌های اروپا دعوت شد. با این وجود، حامیان یوونتوس معتقد بودند که جورجو هنوز سلامت کامل به‌دست نیاورده است. او با بازسازی خویش و ادامه اوج گرفتن نامزد اسکار دل کالچو به عنوان بهترین مدافع شد.
در کلیشه‌های مرتبط با شخصیت‌های زن در زمان خلقت او، باردا از لحاظ فیزیکی قوی‌تر از شوهرش مستر میراکل است و به شدت از او محافظت می‌کند. جک کربی ظاهر فیزیکی باردا را بر اساس بازیگر و خوانندهٔ آمریکایی، لینی کازان الگوبرداری کرده است.
در ۱۳ اوت ۲۰۰۸، کیه لینی اولین گل اروپایی در اولین دوره را به آرتمدیا پترزالکا زد.
کیه لینی در ترکیب ایتالیا برای جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ قرار گرفت. او در بازی مقابل هلند در نیمکت ذخیره نشسته بود، و ایتالیا بازی را ۰–۳ به هلند واگذار کرد. کیه لینی به همراه کریستین پانوچی در دفاع مرکزی بعد از بازی بد آندره‌آ بارزالی و مارکو ماترازی در مسابقهٔ افتتاحییه جورجو در تیم به عنوان بازیکن فیکس قرار گرفت و در مسابقات بعدی در برابر رومانی و فرانسه بازی خوبی به عمل آورد. گرچه بهترین نمایش جورجو در برابر اسپانیا بود که به بزرگانی همچون داوید ویا و فرناندو تورس اجازهٔ استفاده از توپ را نداد، ولی ایتالیا بعد از تساوی ۰–۰ در پنالتی، مهار ضربات دنیل ده روسی و آنتونیو دی ناتاله توسط ایکر کاسیاس موجب شد که ایتالیا از دور مسابقات کنار برود.