لیرسر

معنی کلمه لیرسر در لغت نامه دهخدا

لیرسر. [ س َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان خرم آباد شهرستان شهسوار واقع در 18هزارگزی جنوب شهسوار. کوهستانی ، جنگلی ، معتدل ، مرطوب و مالاریائی. دارای 350 تن سکنه. آب آن از رودخانه سه هزار. محصول آنجا لبنیات و محصولات دامی. شغل اهالی چوب بری و تهیه زغال و گله داری وراه آن مالرو است. اهالی در تابستان به ییلاق سه هزارو دوهزار میروند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

جملاتی از کاربرد کلمه لیرسر

این مکان بکر در لیر سر قرار دارد، مسیر آن از سه راهی خرم‌آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم‌آباد به دو راهی لتاک می‌رسد، از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راعی سه هزار و لیر سر وجود دارد که از این محل جاده به صورت خاکی ادامه پیدا می‌کند کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلکده ۳۳ کیلومتر است. آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه‌های مختلف توریستی بسیار جالب است.
طایفه خانی تیره ای از طایفه دلیرج کلارستاق می‌باشد که از روستای دلیر به سه هزار تنکابن مهاجرت نمودند و روستای خانیان را بنیان نهادند و بخشی از آنها در لیرسر و تنکابن ساکن هستند.