لومی

لومی

معنی کلمه لومی در لغت نامه دهخدا

لومی. [ ل َ ما ] ( ع اِمص ) لوماء. نکوهش. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه لومی در فرهنگ فارسی

لومائ . نکوهش

معنی کلمه لومی در دانشنامه عمومی

لومی (منطقه تربیچ). لومی ( به چکی: Lomy ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری چک است که در منطقه تربیچ واقع شده است. لومی ۸٫۷۸ کیلومتر مربع مساحت و ۱۳۸ نفر جمعیت دارد و ۵۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه لومی

وضعیت توپوگرافیوضعیت توپوگرافی شهرستان با دشت‌های مختلف وسیع و کوهستانی و کوهپایه می‌باشد، که وضعیت زمین‌های زیر کشت از نوع خاک‌های تحت پوشش رسی شنی – شنی رسی – رسی – لومی بوده که در سطح شهرستان به مقدار ۲۰۴۰۰ هکتار بوده که ۸۳۰۰ هکتار آن آبی و ۱۲۱۰۰ هکتار آن دیمی می‌باشند که با تکمیل سد آغ چای حدود ۴۵۰۰ هکتار تبدیل به آبی از دشت قره ضیالدین را پوشش می‌دهد و مابقی دیمی روستائی می‌باشند که آب استحصالی ان در حال ار منابع سطحی ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه، از منابع زیر زمینی ۲۲۰۰ لیتر در ثانیه (مجموعاً در حال ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه) می‌باشد که عمده محصولات شامل غلات، چغندر قند، یونجه، آفتابگردان، کدوی آجیلی، و حبوبات و توتون می‌باشد که قبلاً از نظر کشت توتون یکی از مناطق ده‌گانه کشت توتون در کشور بوده‌است.
توجه داشته باشید که اگر خاک این گیاه ترکیبی از خاک شنی،ماسه ای و لومی مرطوب باشد این گیاه بهتر رشد میکند.
بانک لومی در سال ۱۹۰۲ در شهر لندن، بریتانیا و تحت نام آنگلو فلسطین کمپانی تأسیس شد و در حال حاضر بزرگترین بانک اسرائیل محسوب می‌شود، که خدمات خود را در ۲۰ کشور جهان عرضه می‌کند.
بورس تل آویو (به عبری: הבורסה לניירות ערך בתל אביב) بازار بورس اوراق بهادار اسرائیل مستقر در تل آویو است، که در سال ۱۹۳۵ توسط بانک لومی تأسیس شد. در سال ۱۹۵۳ فعالیتش را در تل آویو آغاز کرد و در سال ۱۹۸۳ محل برگزاری بازار بورس تل‌آویو به مکان فعلی منتقل شد.
کهن‌دار یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی روی زمین است. این درخت خزان‌کننده در بسیاری از قسمت‌های معتدل دنیا به ویژه مناطق معتدله مرطوب به‌خوبی رشد می‌کند و به محدوده وسیعی از اقلیم‌ها و شرایط نامساعد مقاومت دارد؛ کهن‌دار در خاکهای عمیق با زهکش خوب و لومی شنی و حاصلخیز رشد مناسبی دارد. گینکو به منظور استفاده از خواص دارویی بذر و به خصوص برگ پرورش می‌یابد.
بانک لومی (به عبری: בנק לאומי) شرکت خدمات مالی و بانکداری اسرائیلی است، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد و بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری و بانکداری اختصاصی، مبادله اوراق بهادار، سهام اختصاصی و ارائه خدمات کارت‌های اعتباری فعالیت می‌کند.
الیزا به کشتی‌رانان خوان پانتوجا و آریاگا دستور داد تا تنگه هارو را با سانتا ساترنینا و یک قایق دراز، کاوش کنند. آنها در ۱۴ ژوئن وارد تنگه شدند و به سرعت از جزیره ونکوور و جزیره سان خوان عبور کردند. در ۱۵ ژوئن آنها به سمت شمال شرقی چرخیدند و قبل از ورود به آب‌های آزاد تنگه جورجیا که اسپانیایی‌ها کانال د نسترا سینیورا دل روزاریو نامیدند، از سواحل جزیره پندر و جزیره ساتورنا عبور کردند. گروه به سمت شرق حرکت کرد و به‌زودی به نزدیکی جزیره لومی در انتهای شمالی تنگه روزاریو رسید. از آنجا، گروه از راهی که آمده بود به اسکویمالت بازگشت و خبر تنگه جورجیا را به الیزا رساند.