لومبوک

معنی کلمه لومبوک در لغت نامه دهخدا

لومبوک. [ ] ( اِخ ) از جزایر اندونزی.

معنی کلمه لومبوک در فرهنگ فارسی

تنگه ایست که اقیانوس هند را بدریای [ جاوه ] می پیوندد .
از جزایر اندونزی

معنی کلمه لومبوک در دانشنامه آزاد فارسی

لومْبوک (Lombok)
جزیره ای در اندونزی، در شرق جاوه، و یکی از جزایر سوندا ۵,۴۳۵ کیلومتر مربع مساحت و ۲,۴۰۳,۰۰۰ نفر جمعیت دارد (۱۹۹۰). ماتارام شهر مهم آن است. جلگه ای حاصل خیز بین رشته کوه های شمالی و جنوبی دارد. این رشته کوه ها منشأ آتشفشانی دارند و ارتفاع آن ها در قلۀ رینجانی به ۳,۷۲۶ متر می رسد. جزیرۀ لومبوک از جاذبه های گردشگری اندونزی محسوب می شود. گیاهان و جانوران بومی این جزیره بیشتر به گونه های استرالیایی شباهت دارند تا به گونه های آسیای جنوب شرقی.

جملاتی از کاربرد کلمه لومبوک

جزیرهٔ لومبوک در غرب و جزیرهٔ سومباوای بزرگ در شرق، برگ‌ترین جزیره‌های سوندای غربی هستند. ماتارام که در جزیرهٔ لومبوک واقع شده، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این استان است.
تنگهٔ آلاس تنگه‌ای است که لومبوک و سامباوا، دو جزیره اندونزی در استان سوندای غربی را از هم جدا می‌کند.
جزیره بالی دارای مساحت ۵۶۲۰ کیلومتر مربع است که از لحاظ کشاورزی خاک آن حاصلخیز بوده و در شمال و جنوب کوه‌های مرکزی آن مردم به کاشت برنج مشغول هستند. این جزیره همچنین دارای کوه‌های آتشفشانی است که برخی فعال بوده و مشهورترین آن‌ها گودانگ است که به مادر کوه‌ها معروف است. بزرگ‌ترین شهر این جزیره که مرکز آن نیز می‌باشد دنپازار نام دارد که حدو چهارصد هزار نفر جمعیت دارد. جزیره بالی در موقعیتی قرار گرفته که جاوه بزرگ‌ترین جزیره اندونزی در سمت غرب و لومبوک در شرق آن قرار گرفته‌است.
این تنگه تا حدود ۱۴۰۰۰ سال قبل از زمان حال زیر آب نبود و یک پل خشکی تشکیل می‌داد زیرا در آن زمان سطح دریا حدود ۷۵ متر پایین‌تر از زمان حال قرار داشت. بر خلاف آلاس، تنگه لومبوک و تنگه آلور حتی در طول آخرین حداکثر یخبندان دارای شکاف‌های آبی بودند.