لوله ای

معنی کلمه لوله ای در لغت نامه دهخدا

لوله ای. [ لو ل َ / ل ِ ] ( ص نسبی ) به شکل لوله. استوانه ای. || قسمی قفل. || قسمی پیوند درختان.

جملاتی از کاربرد کلمه لوله ای

منتصرالملک جهت سکونت و محل عبادت خود و با استفاده از الگو بناهای قاجاریه و اثرات تبعی معماری اصفهان مبادرت به ساخت مجموعه ای وابسته و بهم پیوسته شامل حیاط بیرونی – حیاط اندرونی – حیاط طویله – حیاط آشپزخانه با کلیه تجهیزات مربوط شامل یک باب حمام با سبک و سیاق حمام گنجعلی خان کرمان و چاه آب و حوض های آب در وسط حیاط ها با سنگ های تراشیده و با استفاده از لوله ای سفالین به انضمام شبستانها، و برج و بارو و خانه های کارکنان و خدمه در مجاورت بنای اصلی و با طراحی و به دست معماران چیره دست و با استفاده از آجرهای کامل 20 × 20 سانتی متر و مصالح مرغوب مانند ساروچ – آهک – گچ احداث گردیده است.
این امر توسط هسته شار در الکترود مصرفی لوله ای امکان پذیر است. با این حال ، این هسته حاوی فراتر از شار است.
الکترودهای این روش از جوشکاری بر حسب ترکیب شیمیایی آن طبقه‌بندی شده و در قطرهایی از ۱ تا ۱۰ میلیمتر موجود است. الکترودهای ضخیم‌تر می‌توانند جریان بیشتری از خود عبور داده و در نتیجه با سرعت بیشتری حوضچه را پر کنند، اما عمق نفوذ کاهش می‌یابد. جوشکاری فولادهای آلیاژی را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد: الکترودهای سیم جامد از آلیاژ مورد نظر، الکترودهای کربنی ساده با ترکیبات آلیاژ در فلاکس یا الکترودهای فلزی لوله ای با افزودنی‌های آلیاژ در هسته توخالی.
از مزایای اصلی ممبران‌های لوله ای شکل می‌توان به امکان حرکت سریع مایع ورودی بر روی سطح ممبران اشاره کرد که این امر احتمال انسداد سطح ممبران را کاهش می‌دهد. تصفیه محلول‌هایی که درصد بالایی از ذرات جامد و معلق دارند، از کاربردهای اساسی این نوع ممبران است.
تکوین دستگاه عصبی، رشد دستگاه عصبی یا رشد عصبی (توسعه عصبی) به فرآیندهایی گفته می‌شود که دستگاه عصبی جانوران را از مراحل اولیه رشد جنینی تا بزرگسالی ایجاد، شکل و تغییر شکل می‌دهد. رشته و زمینه دانشگاهی رشد عصبی از علوم اعصاب و زیست‌شناسی تکوینی برای توصیف و ارائه بینشی در مورد مکانیسم‌های سلولی و مولکولی که توسط آن دستگاه‌های عصبی پیچیده توسعه می‌یابند، از کرم‌های لوله ای و مگس سرکه گرفته تا پستانداران، الگو می‌گیرد.
تنگی مجرای ادرار به باریک شدن مجرای ادرار گفته می‌شود، لوله ای که به مثانه متصل است و اجازه دفع ادرار را می‌دهد. باریک شدن جریان ادرار را کاهش می‌دهد و تخلیه مثانه را دشوارتر یا حتی دردناک می‌کند.
از کاربردهای مهم این جریان در ساخت نوع خاصی از رآکتورهای شیمیایی به نام رآکتورهای لوله ای یا پلاگ است.
کاپیتولها تخم مرغی شکل و معمولاً از کاپیتول گل گندم کوچکترند. هر یک از آنها از چندین گلچه صورتی رنگ، که ظاهراً با هم مشابه هستند، تشکیل یافته‌است. هر کاپیتول به وسیله برگه‌های اصلی و فرعی سخت پوشیده شده‌است. گلچه‌های تلخه نیز مانند سایر گیاهان این تیره دارای تخمدان تحتانی است. هر یک از گلچه‌ها پنج گلبرگ دارد که به یکدیگر پیوسته‌اند و جام لوله ای شکلی را به وجود می‌آورند. نافه نیز از پنج پرچم تشکیل شده که میله‌های آزاد دارد و به جدار گلچه متصل است. بساک آنها به هم پیوسته‌است و خامه مادگی از داخل آن عبور می‌کند.
در استان ایلام به آن بژی برساق گفته می‌شود. بژی برساق از آرد، شکر، روغن، تخم‌مرغ، شیر، زیره، رازیانه و زردچوبه درست می‌شود. تمامی مواد با هم مخلوط شده از خمیر به اندازه یک گلوله کوچک جدا کرده و فبا دست یا به وسیله قالب آن را به شکل لوله ای در آورده و در روغن سرخ شده و روی آن با شکر تزیین می‌شود.
این خودروها با قدرت 375 اسب بخار (380 اسب بخار؛ 280 کیلووات) در 5200 دور در دقیقه و گشتاور 450 پوند فوت (610 نیوتن‌متر) در 3400 دور در دقیقه تبلیغ شدند.[2][3] آزمایش دینامومتر پریود از امتیاز فورد پشتیبانی می کند. تولید کننده تجهیزات سرعت، کرین کمز، موتورهایی را آزمایش کرد که مطابق با تولید موجود بودند، به استثنای هدرهای لوله ای برای منیفولدهای اگزوز چدن استوک. برای موتور بادامک هیدرولیک 1969، آنها اوج 352.0 اسب بخار (262.5 کیلووات) را در 5500 دور در دقیقه اندازه گرفتند. موتور بادامک مکانیکی 1970 با حداکثر قدرت 366.5 اسب بخار (273.3 کیلووات)، همچنین در 5500 دور در دقیقه، اندازه گیری بهتری داشت.[4]