لوزان

لوزان

معنی کلمه لوزان در لغت نامه دهخدا

لوزان. [ ل ُ ] ( اِخ ) نام دختر نینوس پادشاه آشور. و نینوس شوی سیمرامیس بود. ( یسنا پورداود ج 1 ص 85 ).
لوزان. [ ل ُ ] ( اِخ ) شهری به سوئیس ، کرسی کانتن ِ وُد، واقع در جنوب دریاچه لمان. دارای 101000 تن سکنه.

معنی کلمه لوزان در فرهنگ فارسی

یکی از شهرهای کشور جمهوری فدرال سویس در کنار دریاچه [ لمان ] . دارای دانشگاه شکلات سازی و آبجو سازی . [ قرار داد لوزان ] در سال ۱۹۲۳ م . بین متفقین و ترکیه در این شهر بسته شد ۱۳۸/٠٠٠ تن سکنه .
شهری به سوئیس . کرسی کانتن ور .

معنی کلمه لوزان در دانشنامه عمومی

لوزان (صربستان). لوزان ( به لاتین: Lozan ) یک منطقهٔ مسکونی در کرواسی است که در شهرستان ویروویتیتسا - پودراوینا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه لوزان

امیر در کنفرانس لوزان پیامی به پادشاه جورج پنجم می‌فرستد و پاسخ پادشاه، که در آن اشتیاق صمیمانه خود برای یک راه حل عادلانه به مسئله ترکیه را اظهار می‌کند، تأثیر مطلوبی در افغانستان ایجاد می‌کند.
او در ۸ نوامبر ۲۰۱۳ به عنوان مربی باشگاه لوزان اسپورت توسط مدیر فنی جدید باشگاه، مارکو سیمونه، استخدام شد.
با اینکه ترکیه با امضای پیمان لوزان حکمیت جامعهٔ ملل را پذیرفته بود، تصمیم این سازمان در مورد مسئلهٔ موصل را رد کرد و اعلام کرد این سازمان صلاحیت رأی دادن در این مورد را ندارد. پرونده به دیوان عالی عدالت بین‌المللی ارجاع داده شد و رأی نهایی این دیوان این بود که تصمیم‌های متفق‌القول شورای اجرایی جامعه لازم‌الاجرایند. بریتانیا، عراق، و ترکیه در ۵ ژوئن ۱۹۲۶ پیمانی امضا کردند که کمابیش برپایهٔ تصمیم جامعهٔ ملل تنظیم شده بود. در این پیمان آمده بود که عراق باید برای عضویت در جامعهٔ ملل ۲۵ سال صبر کند و پس از آن قیمومت بریتانیا بر این کشور پایان می‌یابد.
جابه‌جایی جمعیت ۱۹۲۳ میان یونان و ترکیه (به یونانی:Ἡ Ἀνταλλαγή، به ترکی عثمانی: مبادله) ناشی از «کنوانسیون مربوط به جابه‌جایی جمعیت یونان و ترکیه» بود که در ۳۰ ژانویه ۱۹۲۳ در لوزان سوئیس توسط دولت‌های یونان و ترکیه امضا شد و در جریان آن ۱٬۲۲۱٬۴۸۹ ارتدکس یونانی از آسیای کوچک، تراکیه شرقی، کوه‌های پونتیک و قفقاز به یونان و ۳۵۵٬۰۰۰ تا ۴۰۰٬۰۰۰ مسلمان از یونان به ترکیه جابه‌جا شدند. بیشتر این آوارگان به اجبار از وطن خویش رانده و به کشور مقابل پناهنده شدند.
با آغاز کار دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، به ریاست حسن روحانی، و تعیین محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران و مسئول انجام مذاکرات هسته‌ای، وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز به مذاکره نشستند. نهایتاً در گام اول توافق هسته‌ای ژنو و در گام دوم تفاهم هسته‌ای لوزان میان ایران و پنج بعلاوه یک منعقد گردید؛ و پس از حدود دو سال مذاکره، در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴، مذاکرات به انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک منجر گردید.
پس از چندین دور مذاکره در وین، لوزان و ژنو، آخرین دور از مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ از ظهر روز شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵، در هتل کوبورگ در شهر وین اتریش با حضور جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیئت‌های کارشناسی دو طرف آغاز شد. ضرب الاجل تعیین‌شده برای این مذاکرات، روز سی‌ام ژوئن تعیین شده بود که سه‌بار به ترتیب تا سوم، دهم و سیزدهم ژوئیه تمدید گردید. به تدریج و در روزهای پایانی توافق برخی از وزرای خارجه گروه ۵+۱ نیز برای برداشتن گام‌های نهایی عازم وین شدند.
در بازی مقابل لوزان، بازیکنان دینامو پس از اصابت موشک به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک که حداقل ۲۰ کشته برجای گذاشت، تی‌شرت‌هایی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود "برای کرمنچوک دعا کنید". خود بازی شاهد گلزنی لوزان تنها پس از ۵ دقیقه بود. دینامو سپس وارد بازی شد، قوی‌تر شد و حملات متعددی داشت، اما نتوانست از موقعیت های خود استفاده کند. تری کویل، بازیکن لوزان، دو گل به ثمر رساند، و از شانس خود برای زدن اولین هت‌تریک تور، استفاده نکرد. تعداد بالای فرصت‌های از دست رفته دینامو باعث شد که لوزان یک برد ۲–۰ را تضمین کند و اولین شکست دینامو از زمان آغاز تور خیریه را به همراه داشته باشد.
جنگ استقلال ترکیه علیه نیروهای متفقین منجر به الغای سلطنت در ۱ نوامبر ۱۹۲۲، امضای پیمان لوزان (که جایگزین معاهده سور شد) در ۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۲۳، و اعلام جمهوری در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ شد. با اصلاحاتی که توسط مصطفی کمال آتاترک اولین رئیس‌جمهور کشور آغاز گردید، ترکیه به یک جمهوری سکولار، واحد و پارلمانی تبدیل شد. ترکیه نقش برجسته‌ای در جنگ کُره داشت و در سال ۱۹۵۲ به ناتو پیوست. این کشور در نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم چندین کودتای نظامی را تجربه کرد. اقتصاد در دههٔ ۱۹۸۰ آزاد گردید و منجر به رشد اقتصادی قوی‌تر و ثبات سیاسی شد. جمهوری پارلمانی به واسطهٔ همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ با یک نظام ریاستی جایگزین شد.
این وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، اشاره به پیام تبریک فیروزآبادی به خامنه‌ای پس از توافق لوزان نیز کرده‌است. اما خامنه‌ای چند روز بعد - بدون نام بردن از فیروزآبادی - گفت: "اینکه حالا تبریک می‌گویند، به بنده تبریک می‌گویند، به دیگران تبریک می‌گویند، بی‌معنی است، چه تبریکی"؟
آنجلو مانجیاروتی در مؤسسۀ عالی طراحی صنعتی ونیز (۱۹۶۴–۱۹۶۳ میلادی)، دانشگاه هاوایی (۱۹۷۰ میلادی)، مدرسۀ پلی‌تکنیک فدرال لوزان (۱۹۷۴ میلادی)، دانشگاه آدلاید و مؤسسه فن‌آوری استرالیای جنوبی آدلاید (۱۹۷۶ میلادی)، معماری پالرمو (۱۹۸۲ میلادی)، معماری فلورانس (۱۹۸۳ میلادی) و معماری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (۱۹۹۰–۱۹۸۹ میلادی) تدریس می‌کرد.