لشکرک

معنی کلمه لشکرک در لغت نامه دهخدا

لشکرک.[ ل َ ک َ رَ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه شمشک به طهران میان گردنه تلو و زرده بند در سی هزارگزی تهران.
لشکرک. [ ل َ ک َ رَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان خرم آبادشهرستان تنکابن ، واقع در 8 هزارگزی جنوب خاوری تنکابن و چهل هزارگزی خرم آباد. دشت. معتدل ، مرطوب ، مالاریائی. دارای 400 تن سکنه. شیعه. گیلکی و فارسی زبان. آب آن از رودخانه چشمه کیله. محصول آن برنج و جالیزکاری. شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است و ماشین برنج کوبی کوچکی دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

جملاتی از کاربرد کلمه لشکرک

در امتداد شمالی این خیابان و پس از گذشتن از زیر بزرگ‌راه زین‌الدین، بلوار استخر قرار دارد که در حقیقت مرز محلات کوهسار و مجید آباد است. این خیابان پس از گذر از بزرگ‌راه بابایی، به جاده لشکرک می‌رسد.
محمود افشارطوس (زاده ۱۲۸۶ تهران – درگذشته ۲ اردیبهشت ۱۳۳۲ تهران) فرمانده نظامی ایرانی بود، که در سال ۱۳۳۱ از طرف محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت، به سمت ریاست کل شهربانی منصوب گردید. در آغاز اردیبهشت ۱۳۳۲ در خیابان خانقاه مفقود شد و در ۶ اردیبهشت ضمن یک جست و جوی گسترده، پیکر بی جان او در غار تلو، واقع در تپه‌های لشکرک در شمال تهران، پیدا شد. پیکر بی جان او در بیمارستان شهدای تجریش تهران به خاک سپرده شد. جنازه او نشان می‌داد که او به طرز بسیار فجیعی کشته‌ شده است.
جاده لشکرک یا جاده فشم با شماره‌گذاری معابر خیابان ۱۲۲۲ تهران یکی از جاده های شرقی-غربی استان تهران است که تهران را به جاده لواسان-اوشان-فشم متصل می‌کند. هم‌اکنون سه معبر جاده لشکرک، جاده تلو و بلوار استخر، تهران را به لواسان و فشم متصل می‌کنند.