لشت

معنی کلمه لشت در لغت نامه دهخدا

لشت. [ ل َ ] ( اِ ) پنجه عروس و آن نوعی از خرماست. ( در جیرفت ).
لشت. [ ل ُ ] ( ص ) قوی و استوار. ( از مجعولات شعوری ) و ظاهراً مصحف لست باشد.

معنی کلمه لشت در فرهنگ فارسی

قوی و استوار

جملاتی از کاربرد کلمه لشت

جلیدان، روستایی است از توابع بخش لشت نشا شهرستان رشت در استان گیلان ایران است . این روستا در بخش لشت نشا جزو روستا های برجمعیت محسوب میشود که جمعیت آن در سال ۱۴۰۲ بر بالغ ۱۲۰۰ نفر تخمین میشود.
این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۴ نفر (۲۷۳خانوار) بوده‌است.
توچاه المان، روستایی است از توابع بخش لشت نشا شهرستان رشت در استان گیلان ایران.
بخش لشت نشا یکی از بخشهای حاصلخیز شهرستان رشت می‌باشد که ارتفاع آن از دریا ۱۸-الی متر است. توچاء در مرکز لشت نشا قرار دارد.
این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۷۱ نفر (۵۰۰خانوار) بوده‌است.
بخش لشت نشا یکی از بخش‌های شهرستان رشت در استان گیلان در شمال ایران است.
کلاغ چشمش رو زنخست میکندی اگر نبودی از گند لشت او به حذر
تازه‌آباد روستایی در دهستان علی‌آباد زیباکنار بخش لشت نشا شهرستان رشت استان گیلان ایران است.
خانه امین الدوله مربوط به دوره قاجار است و در لشت نشاء، روبروی پارک شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بخش از شمال به بخش لشت نشاء زیباکنار، خشکبیجار و خمام محدود است. از جنوب به سنگر، دیلمان و به بخش مرکزی لاهیجان، از شرق به بخش مرکزی آستانه اشرفیه وسپیدرود از غرب به بخش مرکزی رشت محدود است، بدین ترتیب کوچصفهان بر سر چهار راه اصلی و فرعی قرار گرفته‌است [۶]
این روستا در دهستان گفشه لشت نشاء قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌است.