لسینگ

معنی کلمه لسینگ در لغت نامه دهخدا

لسینگ. [ ل ِ ] ( اِخ ) گتلد افرائیم. نویسنده آلمانی. مولد کامنتس ( ساکس ) ( 1729 - 1781 م. ).

معنی کلمه لسینگ در فرهنگ فارسی

گتهولد افرائیم نویسنده آلمانی ( و. کامنز ۱۷۲۹ - ف. ۱۷۸۱ م . ) . وی در کتاب معروف خود بنام [ درام نویسی هامبورگ ] ادبیات کلاسیک فرانسه را مورد انتقاد قرار داد . و خاطر نشان ساخت که ادبیات آلمان باید از زیر نفوذ ادبیات فرانسه بیرون آید .
نویسنده آلمانی . مولد کامنتس

جملاتی از کاربرد کلمه لسینگ

در صحنه‌های اشتوتگارت، ادی از جمله در نقش آمیاس پائولت در ماریا استوارت اثر فریدریش شیلر، در نقش‌های اصلی فیلم‌های مرگ فروشنده آرتور میلر و ناتان حکیم اثر گوتولد افرایم لسینگ و همچنین در قطعات مختلف نقش آفرینی نموده‌است.
بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان سوان است. دریاچه‌های کوچک دیگری چون:آکنا، آرپی، آکنا (آیگر)، کاری، پارز، لسینگ و ایروان را نام برد.
صفدر تقی‌زاده علاوه بر ترجمه انگلیسی به فارسی و ترجمه فارسی به انگلیسی، سال‌ها به آموزش زبان انگلیسی پرداخت. وی در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی آموزش زبان انگلیسی تخصصی را بر عهده داشت. تقی‌زاده عضو هیئت داوران جایزه ادبی مجله گردون، جایزه ادبی پکا، جایزه ادبی گلشیری، و جایزه ادبی یلدا بود ولی هرگز ترجمه را رها نکرد. اگر ادبیات وجود نداشت نوشته دوریس لسینگ و شعر جهان نوشته سی. کی. ویلیامز نمونه‌ای از ترجمه انگلیسی به فارسی تقی‌زاده بودند.
پس از نقل قول اولیه از لسینگ «در هر چیزی تنبل باشیم، جز در دوست داشتن و نوشیدن، جز در تنبلی». در مقدمه معروف کتاب آمده‌است: «توهم عجیبی بر طبقات کارگر ملت‌هایی که تمدن سرمایه‌داری بر آن حاکم است، دامن می‌زند. این هذیان، مصیبت‌های فردی و اجتماعی را که برای دو قرن بشریت غمگین را به ستوه آورده‌است، به درون خود می‌کشاند. این توهم عشق به کار است، اشتیاق شدید به کار، که حتی تا پایان نیروی حیاتی فرد و فرزندانش رانده شده‌است. کاهنان، اقتصاددانان و اخلاق گرایان به جای مخالفت با این انحراف ذهنی، هاله ای مقدس بر کار افکنده‌اند.»