قیرگونی

قیرگونی

معنی کلمه قیرگونی در فرهنگ معین

[ معر - هند. ] (اِ. ) وسیله ای برای عایق کاری ساختمان به صورت پوششی از گونی آغشته به قیر.

معنی کلمه قیرگونی در دانشنامه عمومی

قیرگونی به گونی آغشته به قیر گفته می شود که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در محل هایی مانند پی، پشت بام، بدنهٔ منابع آب، کف حمام و کف توالت روی سطح کشیده می شود. الیاف گونی نقش مسلح کننده قیر را دارند و قیر را در محل خود تثبیت می کنند. قیرگونی به دو شکل اجرا می شود یک لایه و دو لایه: ضخامت قیرگونی در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر است.
گونه ها:
آهک و شفته آهکی قیر را فاسد می کنند و نباید در زیر قیرگونی از این ملات استفاده شود و برای این کار ملات ماسه سیمان مناسب تر است.

معنی کلمه قیرگونی در ویکی واژه

وسیله‌ای برای عایق کاری ساختمان به صورت پوششی از گونی آغشته به قیر.

جملاتی از کاربرد کلمه قیرگونی

از قبیل گلیم بافی، جاجیم بافی ، گبه بافی ، سبدبافی ، جوراب ، کلاه ، لیف و دستکش بافی ، کیسه بافی ، گل دوزی ، سبدبافی و همچنین شغل های ساختمانی مانند: سفت کاری، گچ کاری، سیمان کاری، کاشی کاری، رابیتس کاری، جوشکاری اسکلت فلزی، شیروانی کوب، آرماتوربند و بتن ریز ، درب و پنجره ساز، تکنیسین خودرو ، برق کاری ، بانکداری، مغازه داری، لوله کشی و ایزوگام و قیرگونی ساختمان ، تراشکاری، کلیدسازی، کفش دوزی ، کابینت سازی از دیگر مشاغل این روستا است.
توفال خورشیدی سلول‌های فتوولتالیک هستند که کار آن‌ها گرفتن نور خورشید و تبدیل آن به برق است. اغلب توفال‌های خورشیدی بین ۱۲ تا ۸۶ اینچ می‌باشد (متوسط ۳۰۰ تا ۲۱۸۰ میلی‌متر) که می‌تواند به‌طور مستقیم به پارچه بام استاپلد تبدیل شود. هنگامی که درعمل به‌طور متوسط بین ۵ تا۸۶ اینچ درنوار سطح قرار می‌گیرند. نصب مدل‌های مختلف توفال متفاوت است. برخی را می‌توان به‌طور مستقیم بر روی بام با قیرگونی مخلوط به‌طور منظم ساخت در حالیکه مدل‌های دیگر ممکن است به نصب ویژه‌ای نیاز داشته باشند.
به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف ساختمان‌ها، از بلوکاژ یا ماکادم استفاده می‌شود که عبارت است از لاشه سنگ و قلوه سنگ که بدون ملات به ضخامت ۲۵ تا ۴۵ سانتی متر در زیر کف سازی ریخته می‌شود. و معمولاً قیرگونی دیوار از میان دیوار عبور نموده و به داخل بلوکاژ ختم می‌شود.