قریه الخیر

معنی کلمه قریه الخیر در لغت نامه دهخدا

( قریةالخیر ) قریةالخیر. [ ق َرْ ی َ تُل ْ خ ِ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای نه گانه بخش داراب شهرستان فسا است. حدود و مشخصات آن از این قرار است : از شمال دهستان رودبال و سرکوه داراب ، از جنوب دهستان هشیوار، از خاور دهستان کوهستان ، از باختر دهستانهای رودبال و هشیوار. موقع جغرافیایی آن جلگه و دامنه میباشد.این دهستان در خاور قصبه داراب واقع گردیده. هوای آن گرم و آب مشروب و زراعتی آن از چشمه و چاه است. محصولات آن عبارتند از غلات ، پنبه ، توتون ، جالیزکاری. شغل اهالی زراعت و صنعت قالی بافی. زبان اهالی فارسی وترکی است. از پنج آبادی تشکیل شده. نفوس در حدود 3200 تن. قراء مهم آن عبارتند از ده خیر بالا و پائین ، قلعه ارم ، فتح آباد. قسمتی از ایل بهارلو در این دهستان تخته قاپو شده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه قریه الخیر در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای بخش داراب شهرستان فسا در مشرق قصبه داراب آب از چشمه و چاه محصول غلات پنبه توتون جالیزکاری شغل اهالی زراعت و قالیبافی شامل ۵ آبادی ۳۲٠٠ تن سکنه .

جملاتی از کاربرد کلمه قریه الخیر

بهروزآباد، روستایی در دهستان قریه الخیر بخش جنت شهرستان داراب در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان قریه الخیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹۸ نفر (۲۱۹خانوار) بوده‌است.
تلمبه‌های آبگوئیه یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان قریه الخیر واقع شده‌است. تلمبه‌های آبگوئیه ۱۰ نفر جمعیت دارد.