قریب الوقوع

معنی کلمه قریب الوقوع در فرهنگ معین

(قَ بُ لْ وُ ) [ ع . ] (ص مر. ) امکان یا احتمال اتفاق در آینده ای نزدیک .

معنی کلمه قریب الوقوع در فرهنگ عمید

آنچه هنگام اتفاق افتادن آن نزدیک است.

معنی کلمه قریب الوقوع در فرهنگ فارسی

آنچه که هنگام وقوعش نزدیک است .

معنی کلمه قریب الوقوع در ویکی واژه

امکان یا احتمال اتفاق در آینده‌ای نزدیک.

جملاتی از کاربرد کلمه قریب الوقوع

در روز ششم، استراتژی خالد از دفاع به حمله تغییر کرد و با نبوغ خود توانست حمله‌ای مخاطره‌آمیز به رومی‌ها انجام دهد و از روش نظامی منحصربه‌فرد در آن زمان استفاده کند، یعنی استفاده مناسب از توانایی‌های گروه سواره نظام تندرو تا شکست قریب الوقوع مسلمانان را به پیروزی آنها تبدیل کند.
داستان درباره یک قاتل به نام فرانتس بیبرکوپف است که تازه از زندان آزاد شده است. وقتی دوستش فاحشه‌ای را که بیبرکف به عنوان لنگر به او تکیه کرده بود، می‌کشد، متوجه می‌شود که نمی‌تواند خود را از دنیای زیرینی که در آن غرق شده است نجات دهد. او باید با بدبختی، کمبود فرصت ها، جنایت و صعود قریب الوقوع نازیسم مقابله کند. در طول مبارزه او برای زنده ماندن در برابر همه شانس ها، زندگی با یک غافلگیری غیرقابل پیش بینی به او پاداش می دهد اما با ادامه داستان شادی او دوام نخواهد آورد.
نامه توقف و انصراف سندی است که برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی به شخصی یا کسب و کاری ارسال می‌شود. عبارت «بس کن و دست بردار» عبارت دو کلمه ای قانونی ای است، که از دو کلمه تقریباً مترادف تشکیل شده‌است. این نامه ممکن است هشدار بدهد که اگر گیرنده در مهلت تعیین شده در نامه رفتار مشخص خود را قطع نکرده یا اقدامات خاصی را انجام ندهد، ممکن است از آن طرف یعنی گیرنده نامه شکایت شود. نامه توقف و انصراف هنگامی که توسط یک مقام دولتی صادر می‌شود، «هشدار اجرای قریب الوقوع اجرای قانون قضائی» است، و مناسب تر است «دستور توقف و انصراف» خوانده شود.
به هر حال پس از گذشت مدتی از بحث‌ها و جدی تر شدن آن‌ها به خصوص به دلیل داغتر شدن اوضاع سیاسی در ایران این جمع و به خصوص حمید و ژوبین به شکل دادن نظریات خود در مورد انقلاب قریب الوقوع در ایران و تلاش برای ارائهٔ نگاهی لنینیستی به آن پرداختند.