قره کلیسا

قره کلیسا

معنی کلمه قره کلیسا در لغت نامه دهخدا

قره کلیسا. [ ق َ رَ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چالدران بخش سیه چشمه شهرستان ماکو واقع در 15 هزارگزی شمال خاوری سیه چشمه و 7 هزارگزی شمال شوسه سیه چشمه به قره ضیاءالدین. موقع جغرافیایی آن کوهستانی ومعتدل سالم است. سکنه آن 54 تن. آب آن از چشمه و رودخانه زنگمار و محصول آن غلات. شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان جاجیم بافی است. راه ارابه رو دارد، و میتوان اتومبیل برد. یک کلیسای قدیمی با یک کشیش خادم دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه قره کلیسا در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان چالدران بخش سیه چشمه شهرستان ماکو . واقع در ۱۵ هزار گزی شمال خاوری سیه چشمه و ۷ هزار گزی شمال شوسه سیه چشمه به قره ضیائ الدین . موقع جغرافیایی آن کوهستانی و معتدل سالم است .

معنی کلمه قره کلیسا در دانشنامه عمومی

قره کلیسا (روستا). قره کلیسا یک روستا در ایران است که در دهستان ببه جیک واقع شده است. قره کلیسا ۱۷۴ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه قره کلیسا در دانشنامه آزاد فارسی

قَرَه کلیسا
رجوع شود به:تاتووس مقدس، کلیسا

جملاتی از کاربرد کلمه قره کلیسا

بسیاری از مناطق آذربایجان از دیرباز محل سکونت ارمنی‌ها بوده‌است. وجود یکصد و هشتاد و هفت کلیسا و کلیسای کوچک (دَیر) ارمنی در نقاط مختلف آذربایجان، مانند قره کلیسا در چالدران (دوره صفوی)، کلیسای استفانوس مقدس در جلفای ارس (سده نهم میلادی)، کلیسای زور زور در در چالدران (دوره صفوی)، کلیسای مریم‌مقدس دره‌شام (سدهٔ شانزدهم میلادی) و کلیسای موجومبار نشانه‌هایی از حضور ارمنیان در این منطقه است.
در اثر مبارزات ارمنیان آنان موفق شدند پس از نبرد سارداراباد و نبرد قره کلیسا بسال ۱۹۱۸ میلادی نخستین دولت ارمنی که از دوران دودمان باگراتونی بر فلات مرتفع ارمنستان وجود پیدا می‌کرد در ایروان تشکیل یافت.
در اثر مبارزات ارمنیان آنان موفق شدند پس از نبرد سارداراباد و نبرد قره کلیسا بسال ۱۹۱۸ میلادی پس از پنج سده حکومت خود را احیاء نمایند. در مدت حدود دو سال اولین جمهوری ارمنستان در بخش کوچکی از ارمنستان باستان تأسیس شد. بر اساس معاهده سور ترکیه مکلف شد شش ولایت ارمنی را به جمهوری ارمنستان بازپس دهد؛ لیکن با قدرت رسیدن کمال آتئاترک این امر جامه عمل نپوشید. از سویی دیگر قسمتی از آرتساخ و تمامی خاک نخجوان و آخالکالاکی در تصرف جمهوری‌های آذربایجان و گرجستان شوروی باقی ماند. از سال ۱۹۲۰ حکومت سوسیالیستی؛ ارمنستان شوروی جانشین آن گردید.