قراجه قیه

قراجه قیه

معنی کلمه قراجه قیه در لغت نامه دهخدا

قراجه قیه. [ ق َ ج ِ ق َ ی َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان سراجو بخش مرکزی شهرستان مراغه. واقع در24هزارگزی جنوب خاوری مراغه و 5هزارگزی جنوب شوسه مراغه به سراسکند. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و معتدل و سکنه آن 314 تن است. آب آن از قنات و چشمه و محصول آن غلات ، چغندر، نخود، زردآلو و شغل اهالی زراعت و صنایع دستی آنان جاجیم بافی است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
قراجه قیه. [ ق َ ج ِ ق َ ی َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان چهاراویماق بخش قره آغاج مراغه. واقع در 17500گزی شمال باختری قره آغاج و 7000 گزی جنوب شوسه مراغه به میانه. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و معتدل مالاریایی و سکنه آن 295 تن است. آب آن از رودخانه و محصول آن غلات ، نخود، بزرک و شغل اهالی زراعت و صنایع دستی آنان جاجیم بافی است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه قراجه قیه در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان سراجو بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع در ۲۴ هزار گزی جنوب خاوری مراغه و ۵ هزار گزی جنوب شوسه مراغه به سراسکندر موقع جغرافیائی آن کوهستانی و معتدل و سکنه آن ۳۱۴ تن است .

معنی کلمه قراجه قیه در دانشنامه عمومی

قراجه قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی جنوبی بخش سراجو شهرستان مراغه واقع شده است.
قراجه قیه (هشترود). قراجه قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نظرکهریزی بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع شده است. درآمد اصلی مردم این روستا از کشاورزی ( گندم ) می باشد و عده ای نیز به دامداری مشغول اند

جملاتی از کاربرد کلمه قراجه قیه

تپه داش دیبی مربوط به هزاره سوم و۲ قبل از میلاد است و در شهرستان مراغه، بخش سراجو، دهستان سراجوی جنوبی، ۸۵۰ متری روستای قراجه قیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه قلعه قراجه قیه مربوط به عصر مفرغ - دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان میانه، بخش مرکزی، دهستان اوچ تپه شرقی، چسبیده به غرب روستای قراجه قیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۹۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه سی قراجه قیه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد - سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مراغه، بخش سراجو، دهستان سراجوی جنوبی، ۱۰۰ متری غرب روستای قراجه قیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه قراجه قیه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد - دوره اشکانیان است و در شهرستان میانه، بخش مرکزی، دهستان اوچ تپه شرقی، ۵۰۰ متری شرق روستای قراجه قیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۹۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه دیبه داشی مربوط به سده‌های میانه و متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مراغه، بخش سراجو، دهستان سراجوی شمالی، ۳۰۰ متری روستای قراجه قیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.