فناری

معنی کلمه فناری در لغت نامه دهخدا

فناری. [ ف َ ] ( اِخ ) علی بن یوسف بن محمد. از فقهای حنفی قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری است که در بروسة رشد کرد و به سمت قضای آنجا رسید و در همانجا به سال 907 هَ. ق. / 1497 م. درگذشت. او راست شرح الکافیه. ( از اعلام زرکلی ).
فناری. [ ف َ ] ( اِخ ) محمدبن حمزة. از علمای منطق و اصول و قاضی القضاة بروسة بود و در نزد سلطان بایزید مقام ارجمند داشت. در سال 833 هَ. ق. به حج رفت و پس از بازگشت درحالیکه نابینا هم شده بود درگذشت. او راست : شرح ایساغوجی. عویصات الافکار. فصول البدایع فی اصول الشرائع. انموذج العلوم. شرح الفرائض السراجیه. تفسیر الفاتحة. وی به سال 834 هَ. ق. / 1431 م. درگذشت. ( از اعلام زرکلی از الفوائد البهیة ).

جملاتی از کاربرد کلمه فناری

در گذشته گرایش بر اساس موضوع پایان‌نامه تعیین می‌شد و یکی از گرایش‌های فوق به دانشجو اختصاص داده می‌شد، اما در حال حاضر رشته خاکشناسی به دو زیر رشته تحت عناوین «مدیریت حاصلخیزی و زیست فناری خاک» با دو گرایش ۱- شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه و ۲- بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک و نیز رشته «مدیریت منابع خاک» با دو گرایش ۱- فیزیک و حفاظت خاک و ۲- منابع خاک و ارزیابی اراضی، تقسیم‌بندی می‌شوند و علاقه‌مندان باید با قبولی در آزمون کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش آموزش برگزار می‌شود به این رشته‌ها وارد شوند.
در سال ۱۳۲۰ آندرونیکوس سوم به صورت اتفاقی باعث مرگ برادر خود مانوئل پالایولوگوس شد، پس از این اتفاق پدر او میخائیل نهم امپراتور مشترک، و وارث یگانه امپراتوری در غم فرزندش درگذشت. پس از این اتفاق و اختلافات پیش آمده به دنبال آن آندرونیکوس دوم نوه خود را از وراثت برکنار و ترد کرد. آندرونیکوس سوم با حمایت دوستش ژان کانتاکوزنوس و نسل جوان اشراف، در یک جنگ هفت ساله علیه پدربزرگش جنگید و در نهایت در سال ۱۳۲۸ آندرونیکوس سوم با پیروزی وارد قسطنطنیه شد و آندرونیکوس دوم مجبور به کناره‌گیری شد. آندرونیکوس دوم در سال ۱۳۳۲ به عنوان راهب در قسطنطنیه درگذشت و در صومعه لیپس (مسجد فعلی فناری عیسی) به خاک سپرده شد.