فلزیاب

معنی کلمه فلزیاب در فرهنگ معین

( ~ . ) [ ع - فا. ] (اِ. ) دستگاه ردیاب و آشکار کنندة وجود فلز در زیر خاک یا داخل یک محموله .

معنی کلمه فلزیاب در دانشنامه آزاد فارسی

فلزیاب (metal detector)
ابزاری الکترونیکی برای پی بردن به وجود فلز، معمولاً در زیرزمین. فلزیاب ها صورت پیشرفتۀ مین یابهای زمان جنگ اند. در رأس فلزیاب، سیم پیچی قرار دارد که جزئی از مداری الکترونیکی است. فلز موجب می شود فرکانس سیگنال در مدار تغییر کند و صدایی به وجود آید که کاربر آن را با گوشی می شنود . باستان شناسان برای پژوهش در مناطقی که اشیای فلزی در آن ها مدفون شده است، گاهی از فلزیاب استفاده می کنند؛ اما کاربرد بی ضابطۀ آن ها از جانب قاچاقچیان عتیقه موجب شده است که استفاده از آن ها در کاوشگاه های باستان شناختی برخی از کشورها ممنوع شود.

معنی کلمه فلزیاب در ویکی واژه

دستگاه ردیاب و آشکار کنندة وجود فلز در زیر خاک یا داخل یک محموله.

جملاتی از کاربرد کلمه فلزیاب

فلزیابی که بتواند طلا را در عمق زیاد تفکیک نماید در هر شرایطی می‌تواند عمل نماید و تست فلزیاب بر روی لایه‌های متفاوت مانند خاک، سنگ و آهک با ثابت نگهداشتن کوئل و لوپ یا سنسور مغناطیسی و عبور دادن فلزات از جلو یا زیر آن نشانه قدرت عملکرد در زمین‌های آلوده نمی‌باشد ؛ همچنین اگر کوئل و لوپ یا سنسور مغناطیسی در چند سانتی متری فلز قرار داده شود و بر روی فلز آورده شود نیز همین شرایط را دارا است.
تنظیمات بالانس زمین یا گرند بالانس عامل اختلال در تشخیص فلزیاب آنتنی یا دیگر فلزیاب‌ها میگردد.
البته بعد از گذشت زمانی این وضعیت در آن نقطه از بین می‌رود و این شرایط بخاطر ایجاد وضعیت تغییر سطح الکتریکی طلا یا فلزیاب با جریان ایجاد شده توسط فلزیاب می‌باشد.
اگر سر جست‌وجو گر، کوئل، لوپ و سنسور مغناطیسی را در یک صخره بزرگ یا زمین طبیعی کوهستانی و هر نوع شرایط لایه های زمین قرار داده و فلز را از زیر یا مقابل سر جست‌وجو گر، کوئل، لوپ و سنسور مغناطیسی عبور داده شود با شرایط زمین یکدست و بدون آلودگی یا لایه‌های متفاوت یکسان است ؛ دلیل آن این است که اگر سر جستجو گر ثابت باشد در شرایط بالانس دستی یا خودکار و تغییرات فاز از میدان مغناطیس ذرات مزاحم پدید نمی‌آید و جریان مغناطیسی سر جست‌وجو گر حالت ثابت داشته و با این وضعیت قدرت دقت و عمق فلزیاب بدست نمی‌آید و این روش کار اصلی آن فلزیاب نمی‌باشد.
یک مشکل دیگر در چندین بار عبور از روی هدف یا طلا در این است که طلا یا هدف را از آن نقطه برداشته و دیگر طلا یا هدف در آن قبلی وجود ندارد و بر روی همان محل سر جست‌وجو گر را عبور دهید موجب گردد که فلزیاب دوباره همان پاسخ قبلی را به همان نقطه به صورت تغییر صدا یا واکنش حرکت آنتن یا تصویر نشان دهد.
خطای فلزیاب درعبور از روی طلا یا فلزات می‌تواند با برداشتن آن طلا از محدوده اولیه یا نبودن طلا و عبور مجدد سر جست‌وجو گر فلزیاب بر روی همان محل ایجاد گردد و در صورت برداشتن یا نبودن طلا یا هدف در همان نقطه قبلی فلزیاب دوباره واکنشی را از خود ایجاد نماید که در زمان وجود طلا یا هدف از خود نشان داده‌است که این خطا در نحوه عملکرد فلزیاب می‌باشد.
توجه نمایید وقتی بر روی یک هدف یا طلا عملیات جستجو طلا یا کاوش طلا یا فلزات را چندین بار به انجام رسانید می‌تواند خطا در تشخیص در هر مرحله نسبت به مرحله قبلی افزایش یابد و واکنش فلزیاب بر روی آن هدف یا طلا کاهش یابد.
در زمان جستجو با فلزیاب بر روی یک نقطه یا محدوده در نقطه زنی، شعاع زنی یا روش حرکتی بازتاب سیگنال علائم طلا یا فلزات به اطراف طلا یا هدف به‌صورت ذرات منتقل شده، و دیگر منابع این ذرات را دریافت نموده و موقعیت ذرات انرژی را تا مدتی در خود نگه‌داشته و در اثر برخورد دوباره علائم سیگنال فلزیاب این نیروی ذرات انرژی موجب بازتاب با شرایط زمان وجود طلا یا هدف می‌گردد و همین امر می‌تواند موجب واکنش فلزیاب در زمانی گردد که هدف یا طلا را از آن نقطه برداشته شده یا محل آن هدف یا طلا تغییر داده شده‌است.
در ژوئیه ۲۰۱۲ فالکون گفت که در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو و توسط کارمندان مدیریت امنیت ترابری متوقف شده است. زیرا آنها برآمدگی بزرگی را در شلوار وی مشاهده کرده بودند. پس از آن وی را از میان دستگاه فلزیاب و اسکنر بدن عبور داده بودند و در نهایت وی توانست به پرواز خود برسد.