پاندو

پاندو

معنی کلمه پاندو در لغت نامه دهخدا

پاندو. ( اِخ ) پاندورت.ظاهراً لغت سانسکریت است به معنی خون پاندو و آن رانزدیک به خون سیاوشان یا دم الاخوین گرفته اند. رجوع به صفحه 36 و 37 الجماهر بیرونی چاپ حیدرآباد شود.

معنی کلمه پاندو در دانشنامه عمومی

پاندو ( سانسکریت: पाण्‍डु ) از شخصیت های اسطوره ای یادشده در رزمنامه هندی مهاباراتا است. وی فرزند ریشی ود ویاسا از آمبالیکا شهدختِ کاشی بود، لیکن از آن روی که ویاسا نسبِ شاهی نداشت، پاندو پسر ویچیتراویریا دانسته می شود.
او دو همسر به نام های کنتی و مدری داشت که پنج فرزند برای وی آوردند: جدهشتر، بهیم، ارجن، ناکول و سهادیو. این پنج تن به پانداوا ( Pandava ) مشهور گشتند. پاندو، پدر پانداوا مذکور در منظومهٔ مهاباراتا است که با پسرعموهای خود در جنگ هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه پاندو

بهیم یا بهیما (سانسکریت: भीम) از شخصیت‌های اصلی رزمنامه هندی مهابهارت و دومین فرزند از فرزندان پنجگانه پاندو است. بهیم، به سبب نیرومندی و زورآوری، بر چهار برادرش و نیز بر فرزندان دهرتراشت چیرگی داشت. او با دو دیو هدیمبا و هدیمبی، که خواهر و برادر بودند، جنگید و پس از کشتن هدیمبا، با هدیمبی پیوند نمود و از وی صاحب پسری شد. او همچنین به تدبیر جدهشتر به پیوند دروپدی درآمد. وی، به همراه کرشن و ارجن، به ولایت مگده رفت و در نبردی تن به تن جراسنده پادشاه آن ولایت را شکست داد و به دو نیم کرد. بهیم در جنگ کرکهیت نیز دلاورانه جنگید و بسیاری از اولاد دهرتراشت را کشت.
جدهشتر یا جُدِشتر یا یودهیشتیرا (به سانسکریت: युधिष्ठिर، به معنی "پایدار در نبرد"، برگرفته از دو واژه یُد به معنی نبرد و هشتر به معنی پایدار) از شخصیت‌های رزمنامه هندی مهابهارت، پسر مهتر شهریار پاندو و شهبانو کنتی، پادشاه اندرپرست و هستیناپور بود. وی رهبر سپاه پاندوان در نبرد کرکهیت بود، و به سبب راستکرداری و نیک آئینی به نام درم راج (که به معنی شاه نیک آئین است) شناخته شد. وی را در هنر نیزه افکنی رزم آوری توانا دانسته‌اند.
بهیشم یا بهیکم یا دواورت، از شخصیت های اصلی رزمنامه هندی مهابهارت، نیای پاندوان و کوروان است. وی هشتمین پسر شانتانو از گنگا بود. به سبب ازدواج پدرش با ستیوتی، بهیشم ناچار شد پیمان ببندد که از پادشاهی کناره گیری کرده، تا پایان عمر همسر اختیار نکند. بهیشم، همچنین پاندو و دهرتراشت، را پرورد و به ایشان فنون جنگاوری آموخت. در نبرد کرکهیت، بهیشم تلاش نمود میان پاندوان و کوروان را آشتی دهد، اما چون جنگ را ناگزیر داد، به طرفداری از سپاه جرجودهن پرداخت. در جنگ کرکهیت، او به واسطه تیری که ارجن از پشت سیخاندی به طرف وی پرتاب نمود، کشته شد.
کلونینگ شکلی طبیعی از تولیدمثل است که موجب گسترش اشکال مختلف زندگی طی بیشتر از ۵۰ هزار سال گذشته شده‌است. این روش در تولیدمثل قارچ‌ها، گیاهان و باکتری‌ها و همچنین برای تکثیر کلونی‌های کلونال استفاده می‌شود زغال اخته، فندق و درختان پاندو از جمله گیاهانی هستند که با این روش تکثیر می‌شوند.