پیچ خوردگی

معنی کلمه پیچ خوردگی در لغت نامه دهخدا

پیچ خوردگی. [ خوَرْ / خُرْ دَ / دِ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی پیچ خورده. رجوع به پیچ خورده شود.

معنی کلمه پیچ خوردگی در فرهنگ عمید

حالت و چگونگی پیچ خورده.

معنی کلمه پیچ خوردگی در فرهنگ فارسی

حالت و کیفیت پیچ خورده .

معنی کلمه پیچ خوردگی در فرهنگستان زبان و ادب

{volvulus} [پزشکی] گره خوردن یا پیچ خوردن بخشی از مجرای گوارش که معمولاً به انسداد نسبی یا کامل آن منجر می شود

معنی کلمه پیچ خوردگی در دانشنامه آزاد فارسی

پیچ خوردِگی (sprain)
آسیب دیدگی زردپیها، براثر کشیدگی بیش از حد. بیشترین پیچ خوردگی در مفصل مچ پا واقع می شود. اولین علایم آن درد مفصل و ازدست رفتن قدرت آن است. تورم در مرحلۀ بعد شروع می شود. در صورت شک به شکستگی مفصل، باید اقدامات مناسب صورت گیرد. در پیچ خوردگی های معمولی، استفاده از آب سرد، بلافاصله پس از پیچ خوردگی، از شدت تورم می کاهد. پس از ایجاد تورمِ مفصلی، باید محل را گرم نگه داشت تا درد کاهش یابد. ناحیۀ پیچ خورده را باید به خوبی باندپیچی کرد و به آن استراحت داد. بهبودی کامل چه بسا چندین ماه به طول انجامد.

جملاتی از کاربرد کلمه پیچ خوردگی

بعضی دیگر مانند جورج استیلگر در مقابل این نیاز پیچ خوردگی بحث می‌کنند. مخالفت ابتدایی او در کارهای بخش اقتصادی دانشگاه استندفورد توسط نویسندگان المور، کواتر، والزو و دیگران خلاصه شده‌است.
مدل‌ها و نظریه‌های فعل و انفعال استراتژیکی جایگزین نیاز پیچ خوردگی برای توضیح دارند جا به جایی هزینه‌ها می‌باشد.
انگیزهٔ فراسوی این پیچ خوردگی ایده‌ای است که در بازار رقابتی انحصاری و شرکت‌ها و موسسات هزینه‌ها را افزایش نمی‌دهد، زیرا حتی یک افزایش کم در هزینه‌ها هر گونه مشتری را از دست می‌دهد. هر چند که، حتی یک کاهش کم در هزینه‌ها هم دوباره فقط مشتری‌های کمی را بدست خواهد آورد زیرا چنین اقدامی شروع به جنگ هزینه‌ها توسط دیگر مؤسسات می‌کند منحنی بنابراین برای افزایش و کاهش هزینه‌ها مرتجع می‌باشد.
زاویه پیچ خوردگی هومرال بسیار کمتر از انسانهای مدرن می‌باشد.
منحنی تقاضای «پیچ خوردگی» و منحنی‌های سنتی تقاضا مشابه با چیزی هستند که به سمت پائین هستند. اینها توسط یک خمیدگی محدب در خمیدگی پیچ خوردگی شناسایی می‌شوند؛ بنابراین، اولین مشتق در نقطه غیر تعریف شده‌است و باعث ناپیوستگی جهشی در منحنی حاشیه‌ای سود می‌شود.
باکتریهای مارپیچی سومین گروه از دسته بندی باکتری ها بر اساس شکل است. دو دسته دیگر باسیل ها ( شکلهای استوانه ای ) و کوکسیها ( شکلهای کروی) هستند. باکتریهای مارپیچی را می توان بر اساس تعداد پیچ خوردگی ها در هر سلول ، ضخامت سلول ، خمش پذیری و تحرک تقسیم بندی کرد.
بزرگترین وظایف اسید جاسمونیک در تنظیم کردن رشد گیاه است که شامل ممانعت از رشد، پیری و ریزش برگ گیاه است. این اسید همچنین در به وجود آمدن جوانه در سیب زمینی، سیب زمینی هندی و پیاز نقش دارد. این اسید نقش مهمی در پیچ خوردگی در گیاهان و همچنین مقاومت سیستماتیک آنان دارد. هنگامی که گیاهان توسط حشره‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند، گیاه با آزاد کردن اسید جاسمونیک واکنش نشان می‌دهد، که این عمل از هضم کردن پروتئین توسط حشره ممانعت به عمل می‌آورد.
اقتصاددانان جدید کلاسیک، که توسط جورج استیگر رهبری می‌شوند، برای بی‌اعتباری مدل‌های نیاز پیچ خوردگی کار می‌کرده‌اند. در ابتدا استیگر بحث می‌کند که مدل‌های نیاز پیچ خوردگی مفید نیستند، همان‌طور که مدل‌های هال و هیتیچ پدیده‌ای را توضیح می‌دهد و قابل پیش‌بینی نیست. سپس او توضیح می‌دهد که آنالیز نیاز پیچ خوردگی فقط بیانگر این است که چرا هزینه‌ها سخت باقی‌مانده‌اند و مکانیسمی را که بیانگر پیچ خوردگی نیست را توضیح نمی‌دهند و اینکه چگونه پیچ خوردگی می‌تواند مطاالبه هزینه‌ها را تغییر دهد. همچنین استیگر مشخص می‌سازد که این مدل ضروری می‌باشد زیرا نظریهٔ شیکاگو تاکنون شامل آگاهی برای هزینه‌های کوتاه مدت است که با توجه به نظم یا ناموثر بودن بروکراسی در بازار است.