کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد

معنی کلمه کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد(مع التعلیقات)، توسط علامه حلی، به زبان عربی و در موضوع کلام اسلامی، به انگیزه حل مشکلات و باز کردن پیچیدگی های عبارات تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی، تألیف شده است. تعلیقات استاد حسن زاده آملی بر این کتاب، در آخر آن ذکر شده است.
فاضل قوشچی، در اهمیت این کتاب، می گوید: اگر کشف المراد علاّمه نبود، ما نظریّات خواجه طوسی را درک نمی کردیم.
کتاب، در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد، دارای فصول و مسائل مختلفی است.
مقصد اول کتاب، در مورد امور عامه است و دارای سه فصل می باشد: فصل اول، در باره وجود و عدم است. این بحث، در قالب چهل و هفت مسئله مطرح شده که اولین مسئله آن، در مورد ناممکن بودن تعریف حقیقی هستی و نیستی و آخرین مسئله آن، در باره راه نداشتن نیستی در موجود قدیم است.
فصل دوم، در مورد ماهیت و لوحق آن است. این فصل، دارای یازده مسئله است که اولین آنها، در مورد سه اصطلاح ماهیت، حقیقت و ذات است و آخرین آنها، در باره تقابل می باشد.
[ویکی نور] کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (قسم الالهیات). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، (قسم الالهیات) با مقدمه و تعلیقۀ آیت اللّه سبحانی ، در سال 1416 قمری در موضوع کلام می باشد. تجرید الاعتقاد نوشتۀ مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی که مرحوم آقا بزرگ طهرانی در الذریعه آن را تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام نامیده است. از وزین ترین، دقیق ترین و محکم ترین متون کلامی است که منطبق بر عقائد امامیّه می باشد. این کتاب در پاره ای از موارد دارای مطالبی پیچیده می باشد که صاحب تعلیقه، یعنی آیت الله سبحانی درصدد حل آن معضلات برآمده اند.
تعلیقات آیت اللّه سبحانی از فصل سوم کتاب کشف المراد که شرح علامۀ حلی(ره) می باشد، بر کتاب تجرید شروع شده است. این فصل در اثبات صانع و صفات و آثارش می باشد. طریق ذکر تعلیقات به این صورت است که متن کتاب را آورده و در پاورقی به شرح بخش های لازم به تشریح پرداخته است.
در اولین مبحث کتاب که بحث از واجب الوجود است آیت اله سبحانی در پاورقی می فرماید: بحث از صانع موضوع علم کلام است و بحث از صفات واجب از مسائل این علم می باشد.
مرحوم علاّمه حلی برای اثبات صانع استدلالی را به استناد به آیۀ «ا و لم یکف بربک انه علی کل شیء شهید» ذکر می کند و می گوید این برهان لمّی است، برای اثبات خداوند. صاحب تعلیقه در پاورقی توضیح می دهد که برهان لمّی استدلال از علت به معلول است و إنّی برعکس آن. ولی این استدلال موجود در کتاب از نسخ هیچکدام نیست، زیرا موضوع در این استدلال وجود مطلق است و هیچ تقییدی به وجوب یا امکان نشده است. ایشان در ادامه می فرماید، این استدلال ماتن نوعی از برهان صدیقین است، زیرا برهان صدیقین به عبارات و اشکال مختلفی بیان شده است که یکی از اشکالش این استدلال است.
در فصل دوم که بحث از صفات خداوند است، اولین صفتی که مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی در این جا بدان پرداخته است، قادر بودن خداوند است که آیت اللّه سبحانی در مورد قدرت توضیحاتی مفصل دارد که می فرماید: منظور از قدرت این است که خداوند فاعل مختار است، نه فاعل موجب مثل آتش که موجب حرارت است. ایشان می فرماید، ماتن توضیحی در این باره نداده است؛ ولی اختلافی که در تفسیر قدرت بین متکلمین و فلاسفه وجود دارد، باعث بوجود آمدن شبهاتی شده است که برای روشن شدن آن ابتدائا باید به ادله طرفین بپردازیم، سپس در سدد ردّ شبهات بربیائیم.
[ویکی فقه] کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (کتاب). شرح تجرید الاعتقاد (مع التعلیقات)»، توسط علامه حلی ، به زبان عربی و در موضوع کلام اسلامی، به انگیزه حل مشکلات و باز کردن پیچیدگی های عبارات تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی ، تالیف شده است.
تعلیقات استاد حسن زاده آملی بر این کتاب، در آخر آن ذکر شده است.فاضل قوشچی ، در اهمیت این کتاب، می گوید: اگر کشف المراد علامه نبود، ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم.
[ویکی شیعه] کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (کتاب). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، از کتاب های کلامی شیعه مشتمل بر مباحث فلسفی و کلامی در عقاید امامیه اثر علامه حلی.
کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، کتابی است کلامی. مصحح این کتاب در معرفی آن چنین نوشته است:

جملاتی از کاربرد کلمه کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد

معروف‌ترین و ظاهراً نخستین شرح تجریدالاعتقاد توسط علامه حلّی، (شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی) نوشته شده‌است. این شرح، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد نام دارد. برخی معتقدند که اگر این شرح نبود، شاید مقصود دقیق خواجه از مباحث این اثر هیچگاه روشن نمی‌شد.