یک تخته

معنی کلمه یک تخته در لغت نامه دهخدا

یک تخته. [ ی َ / ی ِ ت َ ت َ / ت ِ ] ( اِ مرکب ) یک تخت. یک دست. || ( ص مرکب ) یک پارچه. یک تکه : روی این لحاف یک تخته است.

معنی کلمه یک تخته در فرهنگ فارسی

یک تخت یک دست

جملاتی از کاربرد کلمه یک تخته

امیلی، نامزدش کریستین و گروه دوستانشان با بازسازی یک کالسکه قدیمی، یک کافه ارگانیک جدید در محله فرانسوی نیواورلئان باز کرده‌اند. با این حال، وقتی امیلی یک تخته آونگ باستانی را پیدا می‌کند که زمانی برای احضار ارواح استفاده می‌شد، همه چیز به سمت تاریکی تغییر می‌کند و …
در اکتبر ۲۰۱۵، آلفاگو -اولین برنامهٔ رایانه‌ای گو بود که با غلبه بر بازیکن‌های حرفه‌ای بازی گو بدون دادن آوانس روی یک تخته کامل در سایز ۱۹*۱۹انجام شد.
تخته‌رنگ در معنای اصلی آن سطح صاف و سختی‌است که در آن نقاش رنگ‌ها را می‌چیند و ترکیب می‌کند. یک تخته رنگ معمولاً از چوب، پلاستیک، سرامیک یا از مواد دیگر سخت درست می‌شود که می‌تواند در اندازه و شکل تفاوت زیادی داشته باشد.
بن‌نو شکل تقریباً کروی دارد و شبیه یک فرفره است. محور دَوَران بن‌نو ۱۷۸ درجه نسبت به مدار آن کج شده است. جهت چرخش حول محور آن نسبت به مدار آن مخالف‌گرد است. درحالی‌که مشاهدات اولیه راداری زمینی نشان می‌داد که بن‌نو شکلی نسبتاً صاف با یک تخته سنگ برجسته ۱۰–۲۰ متری روی سطح خود دارد، داده‌های با وضوح بالا به دست آمده توسط اسیریس-رکس نشان داد که سطح بسیار ناهموارتر با بیش از ۲۰۰ تخته سنگ بزرگ‌تر از ۱۰ متر است. روی سطح، بزرگ‌ترین آن‌ها ۵۸ متر عرض دارد.
این فیلم متشکل از مجموعه ای از کارتون‌ها در یک ساحل شامل دو کلبه و یک تخته غواصی است. دو شخصیت در حال بازی با تخته غواصی هستند. زن شروع به بازی با یک سگ کوچک می‌کند و سپس یک آقایی به او می‌پیوندد. مردها پیش از اینکه لباس‌های حمام را به تن کنند و به داخل آب بروند در ساحل بازی می‌کنند. آنها قبل از اینکه از صحنه فیلم خارج شوند، در آب بالا و پایین می‌پرند.
رسوم نظم عالم بر دل و دستش روان گردان بهر یک تخته ی تعلیم کز استاد بستاند
درجای دیگر آمده‌است: «چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی یا سفید بوده‌است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می‌افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می‌پوشانیده‌است.»
فتاده به دریا همه رخت و بار به یک تخته گیرید راه کنار
تخته‌سیاه اینشتین یک تخته سیاه است که آلبرت اینشتین در ۱۶ مارس سال ۱۹۳۱ در طول سخنرانی خود، زمانی که در حال بازدید از دانشگاه آکسفورد در انگلستان بوده‌است، از آن استفاده کرده‌است. این تخته سیاه یکی از نمادین‌ترین اشیاء در کلکسیون موزه تاریخ علوم در آکسفورد می‌باشد.
چو شد غرق کشتی ز باد دمان به یک تخته ماندم به دل با غمان
نوعاً آبسری با یک آب عمیق آغاز می‌گردد، در حالی که اسکی باز به سمت پائین خم شده. اسکی باز می‌تواند همچنین برای شروع از یک سطح خشک در روی ساحل یا یک تخته آغاز نماید، این نوع از شروع تنها برای ورزشکاران حرفه‌ای
صفایی را چون کشتی شکست از موج این دریا که بعد از قرن ها یک تخته نتواند به ساحل شد
بلاکاس کلاسیک بر روی یک تخته مربعی شکل با ۲۰ سطر و ۲۰ ستون (در مجموع ۴۰۰ مربع) انجام می‌شود. جمعاً ۸۴ قطعهٔ بازی به صورت ۲۱ شکل در ۴ رنگ آبی، زرد، قرمز و زرد وجود دارند.
آموزگاران از تبلت‌ها برای ارائهٔ اطلاعات مانند ارائه بر روی یک تخته سیاه (نوشتن متن و ترسیم و ایجاد تصاویر) استفاده می‌کنند یا برچسب‌ها و حاشیه نویسی‌ها را با ارائهٔ خود ترکیب می‌کنند.