یوکان
معنی کلمه یوکان در لغت نامه دهخدا

یوکان

معنی کلمه یوکان در لغت نامه دهخدا

یوکان. ( اِ ) سطل بی دسته. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یوکان در فرهنگ فارسی

سطل بی دسته

معنی کلمه یوکان در دانشنامه عمومی

یوکان ( به انگلیسی: Yukon ) کوچکترین و غربی ترین قلمرو از سه قلمرو کانادا است. یوکان بسیار کم جمعیت است و در کل این قلمرو ۳۵ هزار نفر زندگی می کنند که ۲۸ هزار نفر از آن ها ساکن مرکز این قلمرو یعنی شهر وایت هورس هستند. مساحت یوکان در حدود نیم میلیون کیلومتر مربع است و وایت هورس تنها شهر موجود در این قلمرو است.
یوکان تا ۱۳ ژوئن ۱۸۹۸ جزئی از نواحی شمال غرب بود و پس از آن تاریخ از آن قلمرو جدا شد.
نام یوکان برگرفته از رودخانه یوکان به معنی رود بزرگ در زبان گویچین است. بلندترین نقطه آن کوه لوگن با ارتفاع ۵٬۹۵۹ متر ( ۱۹٬۵۵۱ فوت ) است که بعد از کوه مک کینلی در آلاسکای آمریکا مرتفع ترین نقطه آمریکای شمالی به شمار می رود.
بیشتر مناطق یوکان در اقلیم زیرشمالگانی قرار دارد که زمستان های طولانی سرد و تابستان های کوتاه و گرم از ویژگی های آن است.
یوکان در دوران باستان بخشی از ناحیه جغرافیایی برینگیا بود و گونه های متنوعی از جانوران بزرگی که بسیاری از آن ها منقرض شده اند در آن زندگی می کردند، حیواناتی چون: بایسون، بیزون دشتی، شیر آمریکایی، خرس کوتاه چهره، ماموت پشمالو، بیدستر بزرگ، پستانک دندان، موس پرشاخ، تنبل زمینی، شترچهره, چاقودندان, گرگ وحشت، گوزن شمالی، گاو مشک، کل سکایی، یوزپلنگ آمریکایی، خرس خاکستری، اسب اسکات، اسب یوکان، گرگ و غژگاو.
پیشینه سکونت انسان در منطقه یوکان به عصر یخ بازمی گردد. خاستگاه بومیان این منطقه از سیبری است. این مردم حدود ۲۰ هزار سال پیش از تنگه برینگ که در آن زمان دو سوی آن هنوز به وسیله خشکی به هم وصل بود گذشته و به آمریکای شمالی آمدند. در سده هیجدهم کاشفان روس در امتداد کرانه های آلاسکا آغاز به دادوستد با مردم بومی کردند و دادوستد آن ها بر مردم یوکان نیز تأثیرگذار بود.
در حدود سال ۸۰۰ میلادی فوران شدید آتشفشان در کوه چرچیل در نزدیکی مرز آلاسکا بخش جنوبی یوکان را با لایه ای از خاکستر پوشاند که خاکسترهای آن هنوز در امتداد بزرگراه کوندایک دیده می شود. در داستان های عامیانه بومیان یوکان آمده است که بر اثر این آتشفشان، تمامی حیوانات و ماهی ها مردند. داستان های مشابهی در ادبیات عامه اقوام ناواهو و آپاچی در جنوب غرب ایالات متحده وجود دارد که وجود این داستان ها باعث شده که مردم شناسان احتمال این که مهاجرت مردم آتاباسکی ( که ناواهو و آپاچی جزو آن ها هستند ) از شمال به جنوب به خاطر این فوران آتشفشانی بوده را زیاد بدانند. در این دوره کمبود شکار بود که مردم بومی این نواحی استفاده از نیزه انداز را کنار گذاشته و برای شکار به تیروکمان روی آوردند.
یوکان (شیرینی). یوکان ( به ژاپنی: 羊羹 Youkan ) ، یکی از انواع واگاشی یا شیرینی سنتی ژاپنی است. این شیرینی دارای سه نوع یوکان بخارپز، یوکان خمیری و یوکان آبی است. یوکان از دوره کاماکورا تا دوره موروماچی از چین به آیین سانگا وارد شده است.
هیسویی کان: به معنی تحت الفظی «کان یشم سبز» نوعی یوکان به رنگ سبز است که مواد آن را آگار ( از نوع جامد و سفت ) ، شکر، کوزوکو، ماچا و آب تشکیل می دهند.
معنی کلمه یوکان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه یوکان در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه یوکان

جملاتی از کاربرد کلمه یوکان

باکتریهای موجود در ابرها ممکن است برای استفاده از باران به عنوان ابزاری برای پراکندگی خود تکامل یافته باشند. به گفته برنت کریستنر، میکروبیولوژیست دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، این باکتری‌ها در مکان‌هایی مانند قطب جنوب، منطقه یوکان کانادا و آلپ‌های فرانسه در برف، خاک و نهال یافت می‌شوند. پیشنهاد شده‌است که باکتری‌ها بخشی از بازخورد ثابت بین اکوسیستم‌های زمینی و ابرها هستند. آنها ممکن است به بارندگی متکی باشند تا در زیستگاه‌های جدید گسترش پیدا کند، دقیقاً به همان روشی که گیاهان به دانه‌های گرده‌های بادگیر متکی هستند. با این شواهد احتمالاً بارش زیستی یک عنصر کلیدی از چرخه حیات باکتریها است.
برخلاف بسیاری از جوامع گوناگون که بر پایهٔ پدرسالاری عمل می‌کند، جامعهٔ تلینگیت بر اساس مادر سالاری می‌گردد. بدین معنی که در این سیستم خویشاوندی نوزادان از طرف طایفهٔ مادر به هم منسوب می‌شوند. دارایی و مسئولیت‌های اجتماعی یا فامیلی از مادر به ارث برده می‌شود. فرهنگ و جامعه آنها در جنگلهای بارانی معتدل جنوب شرقی سواحل آلاسکا و مجمع الجزایر اسکندر واقع در غرب اقیانوس آرام ایجاد و پرورش یافته‌است. مردم تلینگیت فرهنگ پیچیده شکارچی-گردآورنده را بر اساس یکنوع مدیریت تقریباً بی تحرک مراکز ماهیگیری حفظ کرده‌اند. یک گروه ساکن در اراضی داخلی، معروف به تلینگیت زمینی، در بخش شمال غربی استان بریتیش کلمبیا و منطقه جنوبی یوکان در کانادا ساکن هستند.
در ۱۸۹۷ با کشتی و همراه با دیگر جویندگان طلای کلوندایک به شهر داوسون در یوکان رفت. در آنجا بیمار شد و پزشکی او را درمان کرد. داستان کوتاه «برپا کردن آتش» یادگار این دوره از زندگی او است.
او که یکی از بومیان گویچین شهر اولد کرو ایالت یوکان بود، با ویکتور آلن، مردی از نژاد اینویالیت، ازدواج کرد و صاحب شش فرزند شد.
شکاف قاره‌ای اصلی آمریکای شمالی، شکاف بزرگ نام دارد که از شمال و جنوب از میان کوه‌های راکی می‌گذرد. حوضه‌های آبخیز عمده‌ای که به این منطقه می‌ریزند عبارتند از می‌سی‌سی‌پی/ میسوری و ریو گرانده که به خلیج مکزیک (بخشی از اقیانوس اطلس) می‌ریزد و سنت لارنس که به اقیانوس اطلس می‌ریزد. رودخانه‌های کلرادو، کلمبیا و یوکان از غرب به اقیانوس آرام می‌ریزند.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به جاسوس محبوب من، یک دختر، یک مرد و یک ملوان، شجاعت لاسی، شیطان و دنیل وبستر، کپی، فلش گوردون، البوکرکی، کارسون‌سیتی و ملکه یوکان اشاره کرد.
از آنجائیکه مردم تلینکیت دائماً در حال کوچ و عبور و مرور در سواحل غربی ایالات متحده وکانادا می‌باشند، و دارای محدوده اسکان نیستند، ترسیم قلمرو امروزی تلینکیت آسان نیست. در ضمن درگیر سایر نگرانی‌های پیچیده حقوقی و سیاسی هستند که وضعیت را گیج کننده می‌کند زیرا سطح تحرک نسبتاً بالایی در بین مردمشان وجود دارد. قلمروی جمعیت آنها با مردمان مختلف آتاباسکی زبان مانند تهلتان، کاسکا و تاگیش مشترک است. در کانادا، جوامع مدرن آتلین، بریتیش کلمبیا (مردم تلینگیت رودخانه تاکو)، تسلین، یوکان (شورای تلینگیت تسلین)، و کارکراس، یوکان (کارکراس که متعلق به مردمان اولیه تاگیش) هستند در محدودهٔ مسکونی تعیین شده به نام «رزرویشن» زندگی می‌کنند. اینان نمونه جوامع مختلف داخلی تلینگیت هستند.
بزرگراه هینز یا هاینز کات آف (و هنوز هم اغلب به نام جاده هینز شناخته می‌شود) بزرگراهی است که هینز، آلاسکا، در ایالات متحده را به هینز جانکشن، کانادا متصل می‌کند و از استان بریتیش کلمبیا می‌گذرد. این راه مسیر قدیمی دالتون را از بندر هینز در داخل کشور برای حدود ۱۸۰ کیلومتر (۱۱۰ مایل) دنبال می‌کند سپس به کلوکشو، یوکان ، و سپس به محل اتصال هاینس ادامه می‌دهد. طول بزرگراه حدود ۲۴۴ کیلومتر (۱۵۲ مایل) است، که ۷۲ کیلومتر (۴۵ مایل) در آلاسکا است.
آلاسکا ۳٫۵ میلیون دریاچه ۲۰ هکتاری یا بزرگتر را در خود جای داده‌است. سرزمین‌های مردابی و تالاب‌های یخ‌زده ۴۸۷٬۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک آن را پوشش می‌دهد (بیشتر در مناطق دشتی شمالی، غربی و جنوب غربی). آب منجمد، به صورت یخ یخچالی، حدود ۴۱۰۰۰ کیلومتر مربع از این سرزمین و ۳۱۰۰ کیلومتر مربع از منطقه جزر و مدی آن را پوشش می‌دهد. مجموعه یخچال‌های برینگ در نزدیکی مرز جنوب شرقی با یوکان کانادا ۲۲۵۰ مایل مربع مساحت دارد.
جیمز الیور کروود (زاده ۱۲ ژوئن ۱۸۷۸ - درگذشت ۱۳ اگوست ۱۹۲۷) یک نویسنده ماجراجویی و یک هوادار پاسداشت زیست‌بوم بود. کتاب‌های او اغلب بر پایه ماجراجویی‌هایی در مناطق خلیج هادسون، یوکان و آلاسکا شکل گرفته بود و در دهه بیست میلادی در میان ده عنوان پرفروش کتابهای ایالات متحده آمریکا جای گرفته بودند. تاکنون دست کم یکصد و هشتاد فیلم مستقیماً بر پایه کتاب‎های او و یا با الهام از آنها ساخته شده است. او در زمان مرگش بیشترین پرداختی (بر اساس شاخص پرداختی به نسبت واژگان) در جهان را دریافت می‌کرد.