گراورسازی

معنی کلمه گراورسازی در لغت نامه دهخدا

گراورسازی. [ گ ِ وُ ] ( حامص مرکب ) عمل گراور ساختن. قالب تصویر درست کردن. || ( اِ مرکب ) محل گراورسازی. رجوع به گراور شود.

معنی کلمه گراورسازی در فرهنگ فارسی

۱ - ساختن گراور و کلیشه . ۲ - ( اسم ) محل ساختن گراور و کلیشه .

جملاتی از کاربرد کلمه گراورسازی

چاپ سنگی مصور همانند چاپ معمولی بود و تنها تفاوت آن به مهارت نقاش در ترکیب مرکب چاپ برمی‌گشت که مرکب آن را از مرکب معمولی غلیظ تر می‌ساخت، اما چاپ سربی مصور منوط به گراورسازی بود و هم‌زمان با پیدایش چاپ مصور در ایران، در اروپا با استفاده از تیزاب مطالب را روی چوب می‌کندند و از روی مدل حاصله به چاپ می‌رساندند.
وی برادر جاکومو کازانووا بودو در ونیز متولد شده بود. نقاشی را نزد ایزرائیل سیلوستر که تبحر در گراورسازی و نقاشی ابنیه و ساختمان داشت و نیز کریستین دیتریش در درسدن فراگرفت. در سال۱۷۵۲ به رم مهاجرت کرد و در آنجا شاگرد آنتون رافائل منژ بود و توانست به درجه استادی در نقاشی با مداد و پاستیل مومی دست یابد.
عکس‌ها مطابق تصورات اروپاییان از شرق بود که تصوّری رازآلود و وسوسه‌انگیز از شرق داشتند و با استفاده از تکنیک چاپ نقره تهیه، و سپس گراورسازی و چاپ شده‌است. بیشتر کارت پستال‌ها از سال ۱۹۲۰ در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده‌اند. عکس یادشده در ژانویه سال ۱۹۱۴ در مقاله‌ای با نام «اینجا و آنجا در شمال آفریقا» در مجله نشنال جئوگرافیک چاپ شد و زیر عکس نوشته شده بود: «عربی با یک گل». در دهه بیست، سربازان فرانسوی در شمال آفریقا کارت پستال‌های تونسی ال. اند. ال را بسیار دوست داشتند. در دهه‌های هشتاد و نود میلادی عکس این نوجوان در کتاب‌های زیادی چاپ شد.
حسین عبدالله‌زاده حقیقی (زادهٔ ۱۴ بهمن ۱۳۱۵ در تبریز - درگذشتهٔ ۱۳۸۲ در تهران) تایپ دیزاینر ایرانی بود. حقیقی که کارش را از ۱۳۳۶ و با گراورسازی آغاز کرده بود با معرفی استادش همکاری با شرکت حروف‌ریزی الهام را آغاز کرد که از نتایج این همکاری می‌توان به طراحی تایپ‌فیس‌های «۱۲ سیاه» و «۸۴ کیهان» (که اکنون در ایران به نام زر بولد خوانده می‌شود) اشاره کرد. ۸۴ کیهان به سفارش مؤسسهٔ کیهان طراحی و نخستین بار در تاریخ در ۳ بهمن ۱۳۴۰ در تیتر اصلی روزنامهٔ کیهان به کار گرفته شد. پس از دو سال روزنامهٔ اطلاعات نیز شروع به استفاده از این تایپ‌فیس کرد.
در اوایل دهه ۵۰ برای سه سال به فرانسه رفت تا به تجربیاتش در زمینه هنرهای تزئینی بیفزاید. کارهای او در فرانسه نیز مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و هنر دوستان قرار گرفت، به‌طوری که یک سرمایه دار هنری به نام مک، در منطقه سن پل دو وانس، در نزدیکی شهر نیس، رسماً از او دعوت کرد تا در این مرکز به کار بپردازد. روح‌بخش در این مرکز به کارهایی چون حجاری، چاپ دستی و گراورسازی نیز پرداخت و با هنرمندانی مشهور چون خوآن میرو، مارک شاگال و ژرژ براک، که در همین مکان سکونت داشتند، آشنا شد.