گذرداد

معنی کلمه گذرداد در فرهنگستان زبان و ادب

{throughput} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] مقدار اطلاعاتی که از جایی به جای دیگر منتقل یا در مدتی معین پردازش می شود

معنی کلمه گذرداد در ویکی واژه

مقدار اطلاعاتی که از جایی به جای دیگر منتقل یا در مدتی معین پردازش می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه گذرداد

حداکثر گذرداد اغلب یک اندازه‌گیری غیرقابل اعتماد از پهنای باند درک شده‌است. برای مثال نرخ داده انتقال فایل در بیت در هر ثانیه است. همان‌طور که در بالا اشاره شد گذرداد قابل دسترسی اغلب کمتر از حداکثر گذرداد است. همچنین، سربار پروتکل برپهنای باند درک شده مؤثر است.
کارایی کانال به جای یک اصطلاح است که به استفاده از گذرداد نادیده گرفتن کانال ارتباط دارد.
مقادیر بالا مقادیر نظری یا محاسبه‌ای‌اند. گذرداد اندازه‌گیری شده اوج توانی است که در واقعیت یا سیستم اجرا شده ویا سیستم شبیه‌سازی شده، اندازه‌گیری می‌شود. مقدار گذرداد اندازه‌گیری شده در طی یک دوره کوتاه از زمان است. به عبارت ریاضی این حدی است که از گذرداد گرفته می‌شود در حالی که زمان به صفر میل کند. این اصطلاح مترادف است با «گذرداد آنی». این گذرداد برای سیستم‌هایی مفید است که بر انتقال پشت سرهم انتقال داده‌ها تکیه می‌کنند با این حال برای سیستم‌هایی با دوره کاری بزرگتر برای اندازه‌گیری کارایی سیستم کمتر مفید واقع می‌شود.
ماکزیمم گذرداد قابل دستیابی (ظرفیت کانال) با پهنای باند در هرتز و نسبت سیگنال به نویز متوسط آنالوگ فیزیکی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
این مقدار، گذردادی است که در یک زمان طولانی به‌طور میانگین یا یکپارچه شده‌است (گاهی بی‌نهایت در نظر گرفته می‌شود). برای شبکه‌های با سیکل وظیفه طولانی به احتمال زیاد یک نشانگر دقیق از عملکرد سیستم است. ماکزیمم گذرداد تعریف می‌شود به عنوان گذرداد مجانبی موقعی که بار (مقدار داده ورودی) خیلی زیاد است. در سیستم‌های سوییچ بسته‌ای جایی که بار و گذرداد همیشه مساویند (که اتلاف بسته اتفاق نمی‌افتد) ماکزیمم گذرداد ممکن است به صورت حداقل بار در بیت/ثانیه تعریف شود که موجب می‌شود زمان تحویل (تأخیر) بی‌ثبات شود یا به بی‌نهایت منجر شود. این مقدار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به‌طور فریب آمیزی در ارتباط با گذرداد اندازه‌گیری شده اوج برای پنهان کردن شکل‌گیری بسته.
گاهی گذرداد نرمال و به صورت درصد سنجیده می‌شود. اما استانداردسازی ممکن است باعث سردرگمی در مورد آنچه که در صد بدان مرتبط است شود. سودمندی کانال کارایی کانال و نرخ حذف بسته در سنجش درصدی کمتر مبهم است.
در طول کانال‌های آنالوگ، گذرداد به‌طور کامل با طرح مدولاسیون، نسبت سیگنال به نویز، و پهنای باند موجود تعریف شده‌است. از آنجا که گذرداد به‌طور معمول در شرایط استفاده از داده‌های دیجیتال کمی تعریف شده‌است، به‌طور معمول واژه «گذرداد» استفاده نمی‌شود، و به جای آن اغلب اصطلاح «پهنای باند» استفاده شده‌است.
این مقدار به ظرفیت کانالسیستم مرتبط است و حداکثر مقدار ممکن از اطلاعات است که می‌تواند تحت شرایط ایده‌آل منتقل شود. در برخی موارد این مقدار برابر با ظرفیت کانال گزارش می‌شود گرچه این مقدار می‌تواند فریبنده باشد فقط سیستم‌های آسنکرون می‌توانند بدون فشرده‌سازی داده‌ها بدان دست یابند. حداکثر گذرداد نظری به‌طور دقیق به سربارفرمت و مشخصات حساب با بهترین مفروضات گزارش شده‌است. این تعداد مانند «حداکثر گذرداد دست یافتنی» زیر در درجه اول به عنوان یک ارزش خشن مورد استفاده واقع می‌شود، از جمله برای تعیین مرزهای عملکرد ممکن اولیه در مرحله طراحی یک سیستم استفاده می‌شود.
«خوب‌داد» میزان اطلاعات مفیدی است که در هر ثانیه به پروتکل لایه کاربرد تحویل داده شده‌است. بسته‌های حذف شده یا بسته‌های مجدد ارسال شده نیز به عنوان سربار پروتکل از مطالعه حذف شدند. به همان دلیل «خوب‌داد» پایینتر از گذرداد است. عوامل فنی مؤثر بر تفاوت در مقاله «خوب‌داد» ارائه شده‌است.
چهار مقدار مختلف به این معنی در زمینه"حداکثر"در مقایسه عملکرد مفهومی «حد بالایی» از سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود؛ که عبارتند از”حداکثر گذرداد نظری"، "حداکثر گذرداد دست یافتنی"، "اوج گذرداد اندازه‌گیری" و " حداکثر گذرداد پایدار". این‌ها نشان دهنده مقادیر مختلف هستند و باید دقت شود که در مقایسه با مقادیر مختلف"حداکثر"تعاریف مشابه استفاده می‌شود.