گاز کربنیک

معنی کلمه گاز کربنیک در لغت نامه دهخدا

گاز کربنیک. [ ک َ ب ُ ] ( فرانسوی ، اِ مرکب ) به انیدرید کربنیک ( Co2 ) اطلاق میشود که از ترکیب کربُن با اکسیژن بدست می آید گاز کربنیک بر اثر احتراق زغال ، تخمیر مایعات ، تنفس حیوانات و نباتات و غیره بدست می آید. گاز مزبور گازی است بی رنگ ، بی بو، دارای طعمی مایل به حموضت. وزن مخصوص آن 1/52 است. چون این گاز سنگین تر از هواست ، همیشه در طبقه سفلای محیطی که حاصل میشود، پخش میگردد.

معنی کلمه گاز کربنیک در فرهنگ عمید

گازی بی رنگ، بی بو، و سنگین تر از هوا که در جو زمین وجود دارد و در تولید قند، نوشابه، و بی کربنات دوسود به کار می رود، دی اکسید کربن، آنیدرید کربنیک.

معنی کلمه گاز کربنیک در فرهنگ فارسی

ترکیب کربن با اکسیژن

جملاتی از کاربرد کلمه گاز کربنیک

جوش شیرین در صنایع داروسازی برای تولید قرص‌های جوشان استفاده می‌گردد و طی فرایندی در حضور اسید و آب، موجب تولید گاز کربنیک می‌گردد.
تاژک‌داران اکسیژن محلول در آب را به صورت انتشار از سطح بدن جذب و گاز کربنیک را دفع می‌کند و به عبارتی تنفس آن‌ها بدین صورت است. تولید مثل در تاژک‌داران به صورت غیرجنسی و به دو روش تقسیم دوتایی طولی و چندتایی صورت می‌گیرد.
جوزف بلک گاز کربنیک را از تکلیس آهک به‌دست آورد و آن را هوای ثابت نامید. او ثابت کرد که هوای ثابت همان گازی است که انسان هنگام بازدم خارج می‌کند یا از احتراق زغال ایجاد می‌شود.
در حین رشد بلور ممکن است موادی به صورت جامد، مایع یا گاز به سطح بلور بچسبد. ادامه رشد بلور باعث می‌شود که این مواد در درون بلور قرار گرفته، موجب تشکیل ادخال در داخل بلور گردد، حبابهایی خیلی کوچک گاز کربنیک همراه با آب در داخل بلور کوارتز یا قطرات خیلی کوچک آب در بلورهای نمک طعام و نیز قطرات مواد مذاب غیربلوری (شیشه) در درون بلورهای فلدسپات ادخال‌هایی می‌باشند که هم‌زمان با بلورش بلور در داخل آن قرار می‌گیرند.
فراهم نمودن شرایط مناسب برای استحمام، علاوه بر کنترل میزان حرارت، رطوبت و نور، مستلزم تنظیم مقدار تهویه در حمام نیز بوده‌است؛ لذا داشتن تجربه در استفاده از حمام ضروری بوده و برای افراد ناآشنا حمام کردن مشکلاتی را نیز به همراه داشته‌است. چنانچه مادام ژان دیو لا فوا در یکی از سفرهای خود به ایران در مورد استفاده از حمام خصوصی مظفر الملک در دزفول می‌نویسد: «ناگهان فریاد دل خراشی به گوش می‌رسد در حمام باز می‌شود، هیکلی از آن بیرون می‌آید و به پشت روی زمین می‌افتد و لنگه‌های در خود به خود بسته می‌شود. او را خارج می‌کنیم نبضش دیگر نمی‌زند مارسل فریاد می‌زند خفگی گاز کربنیک است و بلافاصله شروع به دادن تنفس مصنوعی می‌کند.»
جوزف بلک در سال ۱۷۲۸ در شهر بوردو در کشور فرانسه زاده شد. برای تحصیل به ادینبورگ رفت، در دانشگاه همین شهر به مقام استادی رسید و در سال ۱۷۵۷ یعنی در ۲۹ سالگی موفق به کشف گاز کربنیک شد.