کلز

معنی کلمه کلز در لغت نامه دهخدا

کلز. [ ک ِ ] ( اِ ) دوایی است که آن را مغاث هندی گویند و آن بیخ درخت رمان البری است که انار صحرایی باشد، شکستگی و کوفتگی اعضا را نافع است. ( برهان ) ( آنندراج ). بیخ درخت انار دشتی. ( ناظم الاطباء ). کلس. قلقلان. ( فرهنگ فارسی معین ). حبی است هندی و به سریانی کلزی و به رومی شلوفتیج نامند و گفته اند پوست درختی است هندی و به هندی میده لکری نامند، یحتمل که مغاث هندی باشد. ( از فهرست مخزن الادویه ). و رجوع به کلس شود.
کلز. [ ک َ ] ( ع مص ) گرد آوردن چیزی را. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ): کلزالشی کلزاً، جمع کردن آن را. ( از اقرب الموارد ).
کلز. [ ک ِ ل َزز ] ( ع ص ) مرد درشت پی درهم اندام. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ).
کلز. [ ک ِل ْ ل ِ ] ( اِخ ) دهی است میان حلب و انطاکیه. ( منتهی الارب ) ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه کلز در فرهنگ عمید

۱. پوست درختی که در هندوستان می روید.
۲. ریشۀ درخت انار صحرایی.

معنی کلمه کلز در فرهنگ فارسی

مرد درشت پی درهم اندام

جملاتی از کاربرد کلمه کلز

مور در سال پایانی تحصیلات ش در کالج بالی فرموت به همراه نورا توومی و پاول یانگ استودیو انیمیشن کارتون سالون را در کیلکنی تاسیس کرد. نخستین فیلم بلند مور راز کلز بود که به آن را به همراه نورا توومی کارگردانی نمود. این فیلم در سال ۲۰۰۹ در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش در آمد.
در سال ۲۰۱۴ مور دومین فیلم بلند خود را یعنی ترانه دریا را ساخت. این فیلم همانند راز کلز بر اساس داستان های عامیانه ایرلندی است به خصوص سلکی هاست. این فیلم یک موفقیت بزرگ برای مور بود و توانست نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در آن سال شود.