چالاب زرد

معنی کلمه چالاب زرد در لغت نامه دهخدا

چالاب زرد. ( اِخ )دهی است از دهستان بیجنوند بخش شیروان چرداول شهرستان ایلام که در 23 هزارگزی جنوب خاوری چرداول کنار راه مالرو بیجنوند به چرداول واقع شده. کوهستانی و گرمسیر است و 240 تن سکنه دارد. آبش از چاه و محصولش غلات ، لبنیات و تریاک میباشد. شغل اهالی زراعت و گله داری و راهش مالرو است. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه چالاب زرد در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان بیجنوند بخش شیروان چرد اول شهرستان ایلام

جملاتی از کاربرد کلمه چالاب زرد

دهستان بیجنوند، در میان رشته کوه‌های زاگرس و در امتداد رودخانه سیمره قرار دارد و از گردنه مله مازگ تا گردنه چال زغال را شامل می‌شود و متشکل از چهارده روستا است که عبارتند از: زیرتنگ بیجنوند، دول کلان، دول زرد، نیدوله علیا، نیدوله سفلی، تخت بسطام علیا، تخت بسطام سفلی، دره چپی، نسار چالاب زرد، سرچقا چالاب زرد، هلت چالاب زرد، چقابلک چالاب زرد، برآفتاب چالاب زرد و برآفتاب بی. بیجنوند از شرق به شهرستان هلیلان، از شمال به دهستان قلعه، از غرب به شهر بلاوه و از جنوب به بخش طرهان در استان لرستان منتهی می‌شود. مردم بیجنوند برای کارهای اداری خود به شهر سرابله در فاصله ۴۰ کیلومتری آنجا مراجعه می‌کنند. شهرهای بزرگ نزدیک بیجنوند که مردم آنجا بیشترین تردد را به آنها دارند، ایلام و کرمانشاه می‌باشند.
تپه چالاب زرد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان چرداول، بخش هلیلان، روستای سرچغا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.