پیپت

پیپت

معنی کلمه پیپت در فرهنگ عمید

لولۀ شیشه ای مدرج برای داخل کردن مقداری معینی مایع از ظرفی به ظرف دیگر.

معنی کلمه پیپت در فرهنگستان زبان و ادب

{pipette} [شیمی] لوله ای مدرج که برای برداشتن حجم معینی از مایعات به کار رود

معنی کلمه پیپت در دانشنامه عمومی

پیپِت ( به فرانسوی: pipette ) یکی از ابزارهای آزمایشگاهی است که به منظور برداشتن مقدار دقیقی از مایع در آزمایشگاه از آن استفاده می شود. این وسیله معمولاً از شیشه ساخته می شود و برخلاف وسایلی مانند بِشِر و ارلن نمی تواند در معرض شعله مستقیم قرار گیرد. برای استفاده از این پیپت، باید پمپ پیپت را که دارای سه دکمهٔ A و S و E است که برای پُر یا خالی کردن مایع درون پیپت به کار می رود به ته آن وصل کنیم. نوعی دیگر از پیپت ها پیپت حباب دار است که فقط می تواند به یک اندازه مایع را جابه جا کنند.
پیپت ها معمولاً در دو نوع پیپت مدرج و پیپت حباب دار ( یا پیپت ژوژه ) ساخته می شوند. پیپت مدرج یک لوله شیشه ای صاف می باشد که یک انتهای آن نازک تر است. در این نوع پیپت بدنه وسیله بر حسب حجم های مختلف مدرج شده است و دقت وسیله به کوچک ترین واحد تقسیم بندی روی بدنه بستگی دارد. در این نوع پیپت می توان حجم های مختلف و دلخواه را بر اساس ظرفیت پیپت برداشت.
پیپت حباب دار از یک لوله صاف که در میانه آن یک حباب وجود دارد تشکیل شده است و در قسمت بالایی آن یک خط نشانه وجود دارد. دراین نوع پیپت بر خلاف پیپت مدرج فقط مقدار حجم معین تعیین شده روی ابزار قابل برداشتن است. پیپت ها را به وسیلهٔ ابزار دیگری به نام پوآر ( یا پیپت پرکن ) استفاده می کنند. این ابزار که در انتهای لولهٔ پیپت بسته می شود با ایجاد خلأ در داخل پیپت مایعات را به داخل آن می کشد.
• پیپت میکروبی نوعی از پیپتها است که دقت بیشتری دارد.

معنی کلمه پیپت در دانشنامه آزاد فارسی

پی پِت (pipette)
لولۀ بلند، باریک و حباب داری که در آزمایشگاه های شیمی و بیولوژی برای انتقال یا اندازه گیری دقیق مقادیر کم مایعات به کار می رود. پی پت لوله ای شیشه ای است که اغلب حباب بزرگی دارد و در یک یا چند نقطه کالیبره می شود. ممکن است پلاستیکی و دارای پیستون شناور قابل تنظیمی باشد و یک یا چند سر پلاستیکی قابل تعویض داشته باشد.

معنی کلمه پیپت در ویکی واژه

لوله‏ای مدرج که برای برداشتن حجم معینی از مایعات به کار رود.

جملاتی از کاربرد کلمه پیپت

تاریخچه بورت همزمان با تاریخچه تجزیه حجمی است. فرانکوس آنتونی هنری دسکروزیلس در سال ۱۷۹۱ بورت را اختراع کرد. ژوزف لویی گیلوساک بورتی را ابداع کرد که دارای یک بازوی کناری بود، او در مقاله‌ای با عنوان استاندارد کردن محلول‌های ایندیگو از دو واژه بورت و پیپت استفاده کرد. تحولی نو در روش‌شناسی و تعمیم دادن روش‌های تجزیه حجمی توسط کارل فردریش موهر انجام شد او با اضافه کردن یک گیره و یک شیر در انتها نسل جدیدی از بورت‌ها را طراح کرد.
روش اولیه با یک بشر یا ارلن که شامل مقدار مشخصی آنالیت و مقدار کمی شاخص که در زیر یک بورت یا پیپت کالیبره شامل تیترانت است، صورت می‌گیرد. مقدار کمی تیترانت به آنالیت و شاخص اضافه می‌شود تا وقتی که شاخص شروع به تغییر کند، که شروع نقطه هم‌ارزی است. با توجه به نقطه هم‌ارزی مورد نظر، یک قطره یا کمتر از تیترانت می‌تواند اختلافی دائمی یا موقت در شاخص ایجاد کند. وقتی نقطه هم‌ارزی واکنش فرا رسید، حجم مصرفی واکنش دهنده اندازه‌گیری شده و غلظت آنالیت با فرمول زیر حساب می‌شود.
کلمه تیتراسیون از کلمه لاتین تیتولوس به معنی کتیبه یا عنوان گرفته شده‌است. کلمه فرانسوی تیتر نیز از همین منشاء به معنی رتبه گرفته شده‌است. آنالیز حجمی در اواخر قرن ۱۸ در فرانسه ابداع شد. فرانسیس آنتونی هنری اولین بورت را اختراع کرد. جزف لوییس گی با اضاف کردن بازویی در طرفین آن و پیشرفته کردنش، کلمه‌های پیپت و بورت را ابداع کرد. یک پیشرفت مهم در روش و محبوبیت آنالیز حجمی در هنگامی رخ داد که، کارل مور، بورت را با گذاشتن یک گیره و نوک در پایینش پیشرفت داد و در سال ۱۸۵۵ یک کتاب در این باره نوشت.