پیشبرد

معنی کلمه پیشبرد در لغت نامه دهخدا

پیش برد. [ ] ( اِخ ) ( مدرسه ٔ... ) نام مدرسه ای در جانب جنوب مسجد جامع هرات از آثار مولانا جلال الدین محمد قائنی. ( رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 4 ص 13 شود ).

معنی کلمه پیشبرد در فرهنگ عمید

۱. پیش بردن.
۲. به انجام رساندن کاری با کامیابی و پیروزی.

معنی کلمه پیشبرد در فرهنگ فارسی

پیش بردن، به انجام رساندن، کامیابی وپیروزی
( مصدر ) پیش بردن انجام دادن : پیش این مراد باز رفتم و در معرض پی برد این غرض از پیشانی خود هدفی از بهر سهام اعتراضات پیش آوردم .

جملاتی از کاربرد کلمه پیشبرد

برندا شفر با وجود اینکه به عنوان مشاور ریاست شرکت نفت دولتی آذربایجان کار می‌کرد، همزمان تحت عنوان مطالعات دانشگاهی خود مطالب مربوط به مسائل ژئواستراتژیک را منتشر می‌نمود که این استفاده از نفوذ رسانه‌ای و اعتبار آکادمیک برای پیشبرد اهداف سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای جمهوری آذربایجان باعث انتقاد از او شد. در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ نیویورک تایمز نامه‌ای از سردبیر منتشر نمود که اعلام می‌کرد شفر ارتباط خود با شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان را هنگامی که برای آن نشریه مقاله می‌نوشته فاش نکرده بوده. این مسئله تعارض منافع در نشریات دیگر هم بازتاب یافت و باعث انتقاد از وی و بررسی شکل‌گیری لابی‌های جمهوری آذربایجان شد.
او همچنین از اعضای انجمن پیشبرد علوم آمریکا و اعضای فرهنگستان هنر و دانش آمریکا است.
جشنواره شیراز به دلیل بازکردن فضای ارتباط میان هنرمندان ایرانی و جهانی، باعث رشد جریان آوانگارد در هنر معاصر ایران شد. بازگشت به ریشه‌های تمدنی کهن (تخت جمشید)، در محیط فکری نوگرا، جامعه هنری ایران را با چهره‌ای جدید از هنر مدرن آشنا کرد. برخورد با تجربه‌های نوین، دَمی تازه در فضای هنری ایران بود که به باور برگزارکنندگان جشنواره، برای پیشبرد و تغییر فضای هنری کشور با اهمیت به‌شمار می‌رفت. به گفته فرح پهلوی، هدف جشنواره گسترش پارامترهای نگری، تجربی، و نوشتاری بود.
«در اینجا گرد هم نیامده ایم تا از مصدق بتی سازیم که او خود بنابر برنامه‌ای که نوشت از بت سازی بیزاری جست…، در این روز مایلم به این امر تأکید مجدد بکنم از نظر من خط عمومی که مصدق بر ضد انقلاب عمل کردن بیرون از فلسفه زندگی است و کسانی که چنین گفتند آن‌ها هستند که می‌خواهند از نام مصدق برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنند.»
جایزه آزادی جان همفری سالانه توسط گروه حقوق بشر کانادایی حقوق و دموکراسی به یک سازمان یا فردی از هر کشور جهان برای دستیابی استثنایی در پیشبرد حقوق بشر و توسعه دموکراتیک آن اهدا می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد.
اولین تکنیک و مدالیته تصویربرداری مدرن با کشف اشعه ایکس توسط آقای ویلیام رونتگن در سال ۱۸۹۵ بازمی‌گردد. بیشتر تلاش‌های فیزیکی برای پیشبرد سیستم‌های رادیوگرافی و تصویربرداری با اشعه ایکس نظیر نمایشگرهای تشدیدکننده، مقطع نگاری، چرخاندن مجراهای آندی و … در ۱۰ تا ۲۰ سال پس از آن رخ داد.
تبلیغاتی که از محاکمهٔ سنگر به وجود آمد، اشتیاق زیادی را ایجاد کرد به‌طوری‌که به موجب آن، تا پایان سال ۱۹۱۷ میلادی، بیش از ۳۰ سازمان پیشگیری از بارداری در ایالات متحده وجود داشت. سنگر همواره نسبت به روابط عمومی هوشیار بود و از علنی بودن محاکمهٔ خود برای پیشبرد دلایل و اهداف خود استفاده می‌کرد.[یادداشت ۸] پس از محاکمه، او به‌عنوان شاخص‌ترین و قابل‌رؤیت‌ترین رهبر جنبش ظاهر شد.[یادداشت ۹] دیگر رهبران ازجمله ویلیام جی رابینسون[و ۹]، مری دنت و بلانش ایمز ایمز[و ۱۰] نمی‌توانستند با کاریزما، جذبه و شوری که او به پا کرده‌بود رقابت کنند.
جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۵ و به ویژه برنده شناختن روی جی. گلوبر و برنده ندانستن ای سی جورج سودارشان انتقادات فراوانی را به همراه آورد. در حالیکه نقل قول‌های ارئه شده در مقاله گلابر در سال ۱۹۶۳ نشان می‌دهند که کار وی از منابع بیشتری بهره برده، اما کاملاً روشن است که مقاله‌های هر دو فیزیکدان، در زمینه نورشناخت کوانتومی و فرضیه همگرایی نور تأثیر بسزایی داشته‌است. در این مورد نیز درگذشت لن ماندل و دان والز که به پیشبرد موارد مذکور کمک‌های فراوانی کرده بودند، باعث شد این دانشمندان نیز از گردونه حذف شوند.
ترور کریس هانی باعث خشم شدید در میان مردم شد و این جریان باعث گردید که رژیم آپارتاید برای جلوگیری از جنگ داخلی مجبور به مذاکره با نلسون ماندلا گردید و با کمک ماندلا موفق شد که مردم را آرام کند. نتیجه مذاکرات با ماندلا تشکیل دولت وحدت ملی در آفریقای جنوبی بود. برای حزب کمونیست آفریقای جنوبی، آشتی ملی پلاتفرمی برای پیشبرد هدف ایجاد جامعه متکی بر عدالت، آزاد از تهدیدهای بین‌المللی، و رها از نژادپرستی، مردسالاری و نابرابری فاحش در آفریقای جنوبی بود.
بولتون یک «باز جنگ‌طلب» خوانده شده و از مدافعان تغییر رژیم در کره شمالی است. وی بارها خواهان پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران شده‌است. بولتون از طرفداران سازمان مجاهدین خلق ایران است و بارها خواستار بمباران ایران شده‌است. او از حامیان جنگ عراق بود و همچنان از این تصمیم خود دفاع می‌کند. او از اقدام نظامی و تغییر رژیم در سوریه و لیبی دفاع کرده‌است. او طرفدار استفاده از زور نظامی در هر زمینه و همه جا برای پیشبرد اهداف خود است و می‌گوید هر کشوری که مخالفتی با آمریکا داشته باشد باید تنها با حمله نظامی، سرکوب شود.