پیامبر در مدینه

معنی کلمه پیامبر در مدینه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از زمان هجرت پیامبر به مدینه تا رحلت ایشان که ده سال به طول انجامید حوادث مختلفی اتفاق افتاد.
پیش از هجرت پیامبر به مدینه، تنی چند از اصحاب به یثرب رفته و در قبا سکونت کردند. سپس رسول خدا صلی الله علیه وآله در آغاز ماه ربیع الاول راهی یثرب شد. مردم مسلمان شده یثرب، بی صبرانه انتظار ورود آن حضرت را داشتند و از ایشان در قبا استقبال کردند. آنگاه مسلمانان واقعی مدینه، طی ده سال با خلوص تمام از وی و آرمان های آن حضرت دفاع کردند. در اینجا خلاصه ای از حوادث این ده سال را می آوریم:
ساختن مسجد
نخستین اقدام پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مدینه، ساختن مسجد بود؛ جایگاهی که افزون بر مرکزیت عبادی، مرکزیت فرهنگی، سیاسی و اداری نیز داشت؛ و یکی از تکیه گاه های اصلی اسلام در میان مسلمانان بود.
ایجاد یک پیمان عمومی
دومین اقدام آن حضرت، ایجاد یک پیمان عمومی میان مسلمانان مدینه بود. در این معاهده که همه مسلمانان برای اجرای آن متعهد شدند و با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بیعت کردند، حاکمیت برای خدا و رسولش شناخته شد و بخشی از قوانین حقوقی و جزایی اسلام به عنوان قانون تثبیت گردید.
ایجاد پیمان برادری
...

جملاتی از کاربرد کلمه پیامبر در مدینه

عاشور خانه معمولاً با پارچه‌های سیاهی که روی آن آیات قرآن نوشته شده تزئین می‌شود. درون عاشور خانه تابوت‌ها و سازه‌های چوبی قرار دارد که با ورق‌های نقره‌ای، کاغذهای رنگی و زرق و برق دار پوشش داده شده. آنها با تخیل و احساس هنری ساخته شده‌است و به منظور نشان دادن آرامگاه حسین، در دشت کربلا، یا مقبره پیامبر در مدینه یا حتی تاج محل در اگرا بنا شده. در کنار آن‌ها وسایل جنگی قرار دارد که متصور هستند امام حسین در کربلا از آنها استفاده کردند. مثل عمامه (از طلا)، یک شمشیر، سپر، تیر و کمان