پرداخت زکات

معنی کلمه پرداخت زکات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پرداخت زکات (قرآن). یکی از وظایف مهم مؤمنین پرداخت زکات است. در این مقاله آیات مرتبط با پرداخت زکات معرفی می شوند.
آگاهی کامل خداوند، از پرداخت زکات:۱. وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.
بقره/سوره۲، آیه۱۱۰.
••• لزوم پرداخت زکات، تنها به قصد جلب رضای خدا:۱. إِنَّ الَّذِینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى رَبِّهِمْ راجِعُونَ.
مؤمنون/سوره۲۳، آیه۵۷.
...

جملاتی از کاربرد کلمه پرداخت زکات

خلافت ابوبکر با دو بحران سرپیچی گروهی از مسلمانان از پرداخت زکات و پیامبران نو ظهور همراه بود که ابوبکر با این دو گروه وارد جنگ‌هایی به نام جنگ‌های ارتداد گشت. پس از تسلط بر شبه جزیره عربستان، مسلمانان وارد جنگ با ساسانیان و بیزانس شدند و توانستند در جبههٔ عراق بر سرزمین‌های غربی فرات از جمله حیره، الانبار دومه جندل در جبههٔ شام بر بخش جنوبی سوریه و فلسطین چیره شوند.
او مسئول جمع‌آوری زکات قبیله‌اش (بنی حنظله) در دوره محمد بود و بعد از وفات وی از پرداخت زکات به ابوبکر خودداری کرد و اموال جمع شده را بین بنی حنظله تقسیم کرد.
راغفر در گفتگویی با روزنامه دنیای اقتصاد در سال ۱۳۹۱ بیان می‌کند که از گذشته اگر کسانی در ایران به آرا و دیدگاه‌های چپ گرایش نشان می‌دادند فوری برجسته می‌شدند و احتمالاً با محدودیت‌هایی مواجه می‌شدند. در حالی که اگر کسانی طرفدار نظریات افراطی نولیبرال‌ها، مثل هایک یا فریدمن، باشند هیچ حساسیتی را بر نینگیخته‌اند، گویی یک مصونیتی دارند و نوعی هماهنگی بین ساخت قدرت و این اندیشه وجود دارد. وی در ادامه گفتگو با ذکر مثالی به واجب شدن پرداخت زکات در قرآن اشاره و آن را بدین شکل عملی سوسیالیستی و در ضدیت با لیبرالیسم می‌داند: