پر مهره

معنی کلمه پر مهره در لغت نامه دهخدا

پرمهره. [ پ َ م ُ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) گلوله ای از پر و جز آن که مرغان شکاری از معده برمی آورند. گروهه ای باشد از پر و غیره که جانوران شکاری مثل شاهین و باز و امثال آنها از معده برمی آورند و آنرا بترکی اوخشی میگویند. ( تتمه برهان ).
- پرمهره کردن ؛ خوردن جوارح طیور پر را برای اصلاح و تنقیه معده.

معنی کلمه پر مهره در فرهنگ فارسی

( اسم ) گلوله ای از پر و جز آن که مرغان شکاری از معده بر میاورند و آنرا بترکی اوخشی گویند .

جملاتی از کاربرد کلمه پر مهره

به دلیل سختی‌های مالی، در سال ۸۷ صنایع اراک به کارخانه آلومینیوم ایران فروخته شد. آن‌ها در اولین سال فعالیت خود با سرمربیگری جواد زرینچه تلاش فراوانی برای صعود به لیگ برتر کردند اما در نهایت فصل را در رتبه چهارم لیگ دسته یک پایان رساندند. مهم‌ترین دیدار تیم در آن فصل دیدار سرنوشت ساز و پلی آف گونه در برابر استیل آذین پر مهره آن فصل بود که اراکی‌ها با شکست ۳–۱ در برابر ۲۰ هزار نفر تماشاگر خانگی نبرد صعود به لیگ برتر را به این تیم واگذار کردند. تنها یک سال پس از خرید باشگاه، شرکت تمامی فعالیت‌های ورزشی خود را تعطیل کرد.
مسابقات این فصل جام باشگاه‌های تهران در بهار و تابستان سال ۱۳۴۶ برگزار شد و تاج در اولین فصل بدون حضور بازیکن افسانه‌ای خود، بیوک جدیکار، در مسابقات شرکت کرد و البته تیم نه چندان پر مهره تاج به مقامی بهتر از عنوان چهارمی دست نیافت. همچنین در بهار این سال علی دانایی‌فرد سرمربی تاج که حدود ۱۳ سال این سمت را در اختیار داشت، از پست خود کنار رفت و محمود بیاتی، بازیکن سابق تاج، جانشینش شد.
این رقابت ها که در تابستان و پاییز سال ۱۳۴۴ برگزار شد با قهرمانی تیم شاهین و مقام دومی تیم دارایی به پایان رسید اما تیم پر مهره تاج با کسب نتایج پر نوسان به مقامی بهتر از ششمی دست نیافت.
رشته جان ز استخوان سبحه پر مهره گشت بس که ز سنگ جفاش این تن لاغر شکست
این مسابقات برای نخستین بار بود که با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شد. تیم ملی انگلیس با تیم‌های ملی هلند، اسکاتلند و سوئیس در گروه اول بازی‌ها هم گروه شد. آن‌ها نخست در بازی افتتاحیه با تساوی ۱–۱ مقابل سوئیس، بازی‌ها را آغاز کردند سپس در یک بازی حساس با دو گل آلن شیرر و پل گسکوین با نتیجه ۲–۰ حریف سنتی خود، اسکاتلند را از پیش روی برداشتند و در پایان با نتیجه ۴–۱ از سد تیم پر مهره هلند گذشتند. با این حساب تیم ملی انگلیس با کسب ۷ امتیاز به عنوان سرگروه به دور یک چهارم پایانی صعود کرد. آن‌ها در این دور باید به مصاف تیم دوم گروه دوم یعنی اسپانیا می‌رفتند.
تیم فوتبال شهرداری اردبیل در اولین روزهای تأسیس خود در دیدار رفت جام حذفی مصاف استقلال تهران پر مهره و پر ستاره رفت این دیدار در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۷۷ در تهران برگزار شد که تیم شهرداری اردبیل در پایان این مسابقه با نتجیه ۸ بر یک مغلوب حریف خود شد ولی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۷۷ در اردبیل مقابل این تیم به تساوی صفر صفر رسید .
این فصل را می‎توان آخرین سال تیم رویایی از عصر طلایی نسل اولی‎های تیم تاج تهران به شمار آورد؛ تیم تاج در بهترین دوران خود به سر می‎برد و قهرمانی‎ها و نایب قهرمانی‌های پیاپی تیم تاج که از سال ۱۳۳۵ آغاز شده بود، تا پایان همین سال ادامه یافت. تیم پر مهره تاج عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران را بدون باخت و بالاتر از رقیب سنتی خود، تیم شاهین به دست آورد اما در مسابقات جام حذفی باشگاه‌های تهران شرکت نکرد. مسابقاتی که با قهرمانی تیم شاهین و عنوان دومی تیم شهربانی تهران همراه شد.
لیک، آن کاندرین خزاین پر مهره قلب دور کرد ز در