پایگاه عملیاتی

معنی کلمه پایگاه عملیاتی در فرهنگستان زبان و ادب

{base of operations} [علوم نظامی] منطقه ای که در ناحیۀ مواصلاتی منطقۀ عملیات قرار دارد و نیروهای نظامی عملیات آفندی خود را از آنجا شروع می کنند

معنی کلمه پایگاه عملیاتی در ویکی واژه

منطقه‏ای که در ناحیۀ مواصلاتی منطقۀ عملیات قرار دارد و نیروهای نظامی عملیات آفندی خود را از آنجا شروع می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه پایگاه عملیاتی

شیلا با دودمان تانگ اتحادی مداوم داشت که تقریباً مربوط به قدرت گرفتن تانگ در دهه ۶۲۰ است. تانگ یک سری حملات علیه گوگوریو انجام داد، اما هرگز نتوانست آن را فتح کند. تمام حمله‌های تانگ از شمال بوده‌است که به جنوب حمله می‌کرد. تانگ تصمیم گرفت که بهترین استراتژی حمله به گوگوریو از جبهه شمالی و جبهه جنوبی همزمان با متحد خود شیلا است. با این حال، برای انجام این کار، آنها (تانگ و شیلا) مجبور شدند باکجه (در آن زمان متحد گوگوریو) را از بین ببرند و پایگاه عملیاتی را در جنوب کره برای جبهه دوم تأمین کنند. کارزار نظامی علیه باکجه از سال ۶۶۰ آغاز شد.
اسرائیل مدعی شد که این بیمارستان توسط حماس به عنوان یک پایگاه عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ادعا از سوی ایالات متحده حمایت می‌شد. حمله اسرائیل به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت، و چندین رسانه خبری اسرائیل را به شکل گیری پروپاگاندا متهم کردند. این حمله منجر به مرگ غیرنظامیانی شد که در الشفا تحت درمان بودند، از جمله نوزادان نارس در انکوباتورها. اسرائیل اعلام کرد که یک تونل در اطراف بیمارستان و تعدادی سلاح در داخل آن پیدا کرده است. با این حال، این ادعا وجود یک مرکز فرماندهی حماس را نشان نمی‌دهد.
حادثه فوریه ۲۰۱۸ اسرائیل-سوریه اسرائیل یک پهپاد ایرانی که طبق مشاهدات ارتش اسرائیل یک پهپاد مونتاژ شده متعلق به سپاه پاسداران است در نزدیکی بیت الشان سوریه نزدیک مرز اسرائیل سرنگون کرده‌است و این پهپاد مونتاژ شده متعلق به ایران که از پایگاهی در سوریه بلند شده و قصد داشته وارد خاک اسرائیل شود. همچنین نیروی هوایی اسرائیل، با هشت هواپیما به پایگاه عملیاتی پهپادی سپاه پاسداران -طبق ادعای اسرائیل- در خاک سوریه حمله کردند و ۱۰ عضو سپاه پاسداران و ۶ شبه نظامی سوری را کشت.
ارتش مصر باستان موظف بود از کشور در برابر تهاجم خارجی دفاع و سلطهٔ مصر بر خاور نزدیک باستان را حفظ کند. این ارتش در عصر پادشاهی کهن از کسانی که به معادن سینا اعزام می‌شدند محافظت می‌کرد و در جنگ‌های داخلی دوره‌های میانی اول و دوم نیز جنگید. ارتش مسئول حفظ قلاع و استحکامات در امتداد مسیرهای تجاری مهم، مثل قلعه‌هایی در شهر بوهین در مسیر نوبه، بود. همچنین قلعه‌هایی برای استفاده به عنوان پایگاه‌های نظامی ساخته می‌شد، از جمله قلعهٔ سیل که پایگاه عملیاتی برای اعزام نیرو به شام بود. در زمان پادشاهی نوین، فراعنه ارتش دائمی مصر را برای حمله و فتح کوش و بخش‌هایی از شام اعزام کردند.
تصمیم فیبون (نخست‌وزیر تایلند) برای امضای آتش‌بس با ژاپن عملاً به امیدهای چرچیل برای ایجاد اتحاد با تایلند پایان داد. فیبون همچنین به ژاپن اجازه داد تا از تایلند به عنوان پایگاه عملیاتی برای حمله به کشور همسایه مالایا استفاده کند. ظرف چند ساعت پس از اجرایی شدن آتش‌بس، اسکادران‌های هواپیماهای ژاپنی از فرودگاه سونگکلا (شهری در تایلند) پرواز کردند که به آنها اجازه می‌داد تا از فاصله کوتاهی حملات هوایی را بر روی پایگاه‌های استراتژیک در مالایا و سنگاپور انجام دهند.
این جزیره که حدود ۹۰ کیلومتر (۵۶ مایل) شمال خاوری دوحه واقع شده‌است، به عنوان یک منطقه ذخیره‌سازی و پایانه بارگیری نفت از میادین فراساحلی اطراف عمل می‌کند. یکی از پایگاه‌های اصلی نیروی دریایی قطر نیز در حالول است. گارد ساحلی قطر نیز نیز یک پایگاه عملیاتی در این جزیره دارد.
مارتین در ۱۷۳۱ در کنت متولد شد و نوهٔ توماس فیرفکس، پنجمین لرد فیرفکس کامرون (۱۶۵۷–۱۷۱۰) از طریق مادرش، فرانسیس فیرفکس مارتین بود. مارتین در محیطی محقر در انگلستان بزرگ شد و در ۱۷۵۱ به ویرجینیا نقل مکان کرد تا به عمویش، توماس فیرفکس، ششمین لرد فیرفکس کامرون (معروف به لرد فیرفکس)، در اداره مالکیت نورسرن نک پراپرتری که تا ۵ میلیون جریب (۲۰ هزار کیلومتر مربع) را شامل می‌شد، کمک کند. مارتین با عمویش در املاک مرزی گرین‌وی کورت در شهرستان کلارک کنونی، ویرجینیا اقامت داشت. او به دلیل ذات پر انرژی و وفادارش محبت‌های لرد فیرفکس را به دست آورد و به دلیل نفوذ فزاینده مارتین، لرد فیرفکس، پایگاه عملیاتی مالکیت را در ۱۷۶۲ به گرین‌وی کورت منتقل کرد و مارتین را مباشر و نمایندهٔ زمین کرد.
در ۱۷ اوت ۲۰۲۱، امرالله صالح با استناد به مفاد قانون اساسی افغانستان، خودش را از پایگاه عملیاتی در دره پنجشیر رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد و گفت که او عملیات نظامی علیه طالبان را از آنجا ادامه خواهد داد. ادعای او به ریاست جمهوری توسط احمد مسعود، بسم‌الله خان محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان و سفارت افغانستان در تاجیکستان و سفیر آن محمدظاهر اغبر تأیید شد.
در بیوگرافی خیالی یلیزاد نام واقعی تریسر کالانا اوکسن با ۲۶ سال سن و پایگاه عملیاتی او به عنوان لندن، انگلیس ذکر شده‌است.
یکی از اعضای آژانس اطلاعاتی اردن دیرات المخبرات العماح در حمله به پایگاه عملیاتی چپمن به پیش کشته شد. همچنین، یک سرباز اردنی هنگام اسکورت کاروان بشردوستانه در استان لوگر در ۲۲ مه ۲۰۱۱ کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.