پالک

معنی کلمه پالک در لغت نامه دهخدا

پالک. ( اِخ ) تنگه ای میان جزیره سرندیب و هندوستان.
پالک. [ل ِ ] ( اِ مرکب ) قسمی پای افزار از چرم گاو. پالیک.

معنی کلمه پالک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱-پای افزار از چرم گاو که رشته ها در آن بسته اند پای افزار کفش چارق شم بالیک . ۲- پاپیچ پاتابه لفافه .
قسمی از پای افزار از چرم گاو

جملاتی از کاربرد کلمه پالک

بندر جفنا، مرکز تجاری شمال سری لانکا از طریق این تنگه به دادوستد با ایالت تامیل نادوی هند می‌پردازد. همچنین یک کشتی مخصوص حمل واگن‌های قطار در این تنگه بین دانوشکودی هند و تالایمنار سری لانکا در رفت‌وآمد است. تنگهٔ پالک آبراهی خطرناک است و بسیاری از کشتی‌ها از آن پرهیز می‌کنند.
جکسون پالک با نام کامل «پال جکسون پالک» در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ به دنیا آمد. در پاییز سال ۱۹۴۵ با لی کرزنر (که او هم هنرمند بود) ازدواج کرد، و در ۱۱ اوت ۱۹۵۶ در منطقه اسپرینگز، نیویورک در یک سانحهٔ رانندگی کشته شد.
سری‌لانکا از نظر زمین‌شناختی بر روی صفحه تکتونیک هند واقع شده‌است. محل سری‌لانکا در اقیانوس هند در جنوب غرب بین خلیج بنگال است. سری‌لانکا به‌وسیله خلیج منار و تنگه پالک از شبه‌جزیره هند جدا شده‌است. در اسطوره‌های هندی گفته می‌شود که یک پل سرزمینی که امروزه به آن پل آدم گفته می‌شود بین هند و سری‌لانکا وجود داشته‌است. امروزه زنجیره‌ای از صخره‌های آهکی زیر یا روی سطح آب در مسیری بین دو کشور دیده می‌شود که گفته می‌شود تا ۱۴۸۰ امکان عبور به صورت پیاده از آن وجود داشت تا این‌که در آن سال توفان‌های سنگین دریایی عمق آن مسیر را بیشتر کرد.