یک پول

معنی کلمه یک پول در لغت نامه دهخدا

یک پول. [ ی َ / ی ِ ] ( اِ مرکب ) واحد پول در دوران قاجاریه معادل نیم شاهی ، و شاهی یک بیستم قران است : یک پول جگرک سفره قلمکار نمیخواد. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به شاهی شود.

معنی کلمه یک پول در فرهنگ فارسی

واحد پول در دوران قاجاریه معادل نیم شاهی و شاهی یک بیستم قران بوده است

جملاتی از کاربرد کلمه یک پول

در سال ۱۹۸۳، دیوید شام یک گونه پول دیجیتال مبتنی‌بر رمزنگاری اختراع کرد که ای‌کش[الف] نام داشت. او در سال ۱۹۹۵ یک پول دیجیتال دیگر به نام دیجی‌کش[ب] ابداع کرد که روش رمزنگاری آن به گونه‌ای بود که نه بانکی که پول در آن حفظ می‌شد، نه دولت و نه هیچ شخص ثالثی قادر به ردگیری تراکنش‌های مالی نبودند.
جائی که شتر بود به یک پول خر قیمت واقعی ندارد
بانک تسویه بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود از بازار فارکس (۱۳۹۷) که هر ۳ سال یک‌بار منتشر می‌شود، دلار آمریکا را قوی‌ترین ارز جهانی معرفی کرده است. دلار آمریکا قوی‌ترین ارز موجود در جهان با نقد شوندگی فوق‌العاده است. این مطلب باعث شده دلار آمریکا پایه بازارهای مالی بین‌المللی باشد. ارزهای مبنا معمولاً ارزهای پرمبادله‌ای هستند با حجم قوی که از لحاظ ثبات نیز در تمام مناطق مختلف جغرافیایی پول برتر باشند. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است.
تا نگویند که گردیده فلانی بی دین رشوه یک پول نگیرم ز کسی تا دو سه سال
این سازمان به منظور ایجاد یک بازار مشترک و یک پول واحد و همچنین توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایجاد شده است. ایجاد اِکُواس در واقع قدم مهمی به سوی ایجاد همکاری اقتصادی و وحدت بین کشورهای غرب آفریقا می‌باشد. سند حقوقی ایجاد اِکُواس معاهده ای است که در ۲۸ می ۱۹۷۵ در لاگوس (نیجریه) به وسیلهٔ سران دولت‌ها و حکومت‌های تعدادی از کشورهای آفریقای غربی امضا شده است. اجرای برخی از مفاد این معاهده نیاز به قواعد دیگری داشت و بنابراین پنج پروتکل نیز در ۵ نوامبر ۱۹۷۶ در لومه (توگو) منعقد شدند. این معاهده در ۱۹۹۳ در کوتونو (بنین) مورد بازنگری قرار گرفت. معاهده بازنگری شده از ۱۹۹۵ لازم‌الاجرا شده است.
مرا بخت بی تخت و بی تاج کرد به یک پول مغشوش و محتاج کرد