یک نهاد

معنی کلمه یک نهاد در لغت نامه دهخدا

یک نهاد. [ ی َ / ی ِ ن ِ / ن َ ] ( ص مرکب ) یک منش. بر یک سیرت و طبع. یک دل. متفق القرار. متفق الرأی. ( یادداشت مؤلف ).
- یک دل و یک نهاد ؛ متفق الرأی. همدل و همزبان. صمیمی. متحد : بیعت عام کردند امیر باجعفر را [ امیر جعفر احمدبن محمدبن خلف بن اللیث را ] و کار بر او قرار گرفت و سپاه جمع شد از موالی و سرهنگان و آزادگان و سیستان همه یک دل و یک نهاد و تشویش از میانه برخاست. ( تاریخ سیستان ). و رجوع به همین ترکیب در ذیل یک دل شود.
- || یک روی. بی ریا :
سرشت تن از چار گوهر بود
که با مرد هر چار درخور بود
یکی پرهنر مرد با شرم و داد
دگر کو بود یک دل و یک نهاد.فردوسی.کتایون بدانست کو را نژاد
ز شاهی بود یک دل و یک نهاد.فردوسی.- یک نهاد بودن ؛ یکسان بودن. یک طرز و یک طور بودن.ثابت بودن :
چون نیست حال ایشان یکسان و یک نهاد
گاهی به سوی مغرب و گاهی به خاورند.ناصرخسرو.- || یک روی و یک دل بودن :
به فکر و قول و زبان یک نهاد باش و مباش
به دل خلاف زبان چون پشیز زراندود.ناصرخسرو.|| یک نوع. یک طرز. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یک نهاد در فرهنگ فارسی

یک منش بر یک سیرت و طبع

جملاتی از کاربرد کلمه یک نهاد

بنیاد راکفلر، یک نهاد خصوصی در زمینهٔ فعالیت‌های بشردوستانه است که ساختمان مرکزی آن در خیابان پنجم منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این بنیاد که تا کنون توسط شش نسل از خانواده راکفلر در آمریکا اداره شده‌است، توسط سرسلسله این خاندان، جان دیویس راکفلر، ثروتمندترین مرد تاریخ جهان و مؤسس کمپانی استاندارد اویل، در ۱۴ مه ۱۹۱۳ تأسیس شد. در طول تقریباً یک قرن فعالیت، شعار این بنیاد، فعالیت برای زندگی بهتر بشر در سراسر جهان بوده‌است.
(به سینهالی: ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකුව) مرجع مالی کشور سری‌لانکا است. این بانک در سال ۱۹۵۰ تحت قانون مالی شماره ۵۸ (۱۹۴۹ میلادی) تأسیس شد. این یک نهاد نیمه خودمختار دولتی است و پس از اصلاحات در قانون مالی در دسامبر ۲۰۰۲، توسط یک هیئت مدیره پولی پنج نفره اداره می‌شود از جمله رئیس، معاون وزارت دارایی و سه عضو منصوب شده توسط رئیس جمهور سری‌لانکا به توصیه وزیر دارایی با موافقت شورای قانون اساسی.
چرا چو روز بهار ای نگار خرگاهی بر این غریب نه بر یک نهاد و یک راهی
شهرداری رشت یک نهاد عمومی اما غیردولتی است در شهر رشت تأسیس شد شهرداری رشت سابقه‌ای همتراز با شهرداری تهران دارد پس از شکل‌گیری مشروطیت در ایران با تصویب قانون بلدیه در ۱۲۸۶ خورشیدی رسماً تأسیس شد و در زمره اولین بلدیه‌های ایران است؛ و پیش از تصویب قانون بلدیه اداره شهر بر عهده انجمن بلدیه رشت بود.
نهادهای آموزشی عالی، پیوسته به تمثیل نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری، انتقال ارزشها، گرایشها، آداب و رسوم فرهنگی؛ تربیت نیروی کار ماهر و متخصص؛ تسهیل تحرک شغلی؛ ابقای ارزشهای تعهد و وفاداری، حفظ نظم و اخلاق اجتماعی، تقویت اتحاد و یکپارچگی، دگرگون ساختن مثبت نگرشهای شخصی؛ گسترش حوزه پژوهش، نوسازی جامعه و نهایتاً متابعت از اهداف کلان جمهوری اسلامی افغانستان، می‌پردازند و از این میان انستیتوت مسلکی رفاه افغانستان یک نهاد آموزش عالی مسلکی، در کنار سایر مؤسسات به تعمیم و همگانی سازی آموزش و پرورش و ایجاد نظام تحصیلی با کیفیت تلاش می‌نماید.
عقود تشریفاتی نیز عقودی هستند که علاوه بر ایجاب و قبول نیازمند رعایت تشریفات خاصی هستند مانند فروش اموال دولتی که باید ضوابط و مقررات مختلفی در آن رعایت شود. گسترش بوروکراسی دولتی باعث افزایش تعداد این عقود شده است. در بسیاری از نظام‌های حقوقی (اما نه در ایران) بیع املاک غیرمنقول و ازدواج هم تشریفاتی محسوب می‌شود یعنی صرف توافق دو طرف باعث وقوع عقد نمی‌شود و به توافق مکتوب در یک نهاد معین اداری نیاز دارند.
آنچه زیر روز و شب باشد نباشد یک نهاد راه از اینجا گم شده‌است، ای عاقلان، بر مانوی
وز گشت روزگار مشو تنگ دل که چرخ بر یک نهاد ماند نخواهد همی مدام
حال او چون رنگ بوقلمون نباشد یک نهاد گاه یار توست و گه دشمن چو تیغ هندوی
در ۹ تیر ۱۳۹۵، خبرهای پرشماری مبنی بر وجود یک ربات تلگرامی که اطلاعات کاربران ایرانسل را افشا می‌کند، پخش شد. کمتر از یک روز بعد اعلام شد این ربات از دسترس خارج شده و وزیر ارتباطات در یک مصاحبه اعلام کرد که این اطلاعات لو رفته قدیمی و مربوط به ۲٫۵ سال قبل بوده و توسط کارمند یک نهاد دیگر، که به بانک اطلاعات ایرانسل طبق قانون دسترسی داشته، درز کرده‌است. چند روز بعد خبری مبنی بر دستگیری نویسنده این ربات تلگرامی منتشر شد. در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ ایرانسل با صدور یک اطلاعیه اعلام کرد که اطلاعات این شرکت نه لو رفته و نه هک شده و نه به دیگران فروخته شده‌است.
تقدس سرزمین به شکل افراطی اش تا برتری نژادی ژاپنی‌ها هم کشیده شده بود. دولت ژاپن آئین (شینتو) را به نقطهٔ قوت مردم تبدیل کرده بود و در سال ۱۹۱۳ به منظور تجمع تمامی افراد و گروه‌ها، طی تبلیغات وسیع اعلام کرد که شینتو یک نهاد ملی با هویت تاریخی و معنوی است و هرکس بدون توجه به ایدئولوژی و مرامش، به عنوان یک وظیفهٔ میهنی و نشانه‌ای از وفاداری و صداقتش به میهن، باید در معابد شینتو حضور یابد. امروزه ژاپن دارای یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است.
آن یک نهاد رو سوی میدن که یا ابا وان یک کشید در حرم افغان که یا اخی
در سال ۲۰۲۱، ایفرمر از یک نهاد جدید به نام کمیته ذینفعان تشکیل شده‌است که به افراد و نهادهای مرتبط با مسائل اقیانوسی فرصت ارائه نظر می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد موضوعات مرتبط با اقیانوس‌ها صحبت کنند.
خالد ابوتومه، روزنامه‌نگار عرب اسرائیلی در سال ۲۰۰۹ نوشت که حماس به تدریج نوار غزه را به یک نهاد اسلامی به سبک طالبان تبدیل می‌کند.
برخی معتقدند فعالیت‌های بنیاد علوی فراتر از برنامه‌های خیریه اسلامی است. راشل ارنفلد رئیس مرکز آمریکائی برای دمکراسی در مقاله‌ای در مجله فوربس از مشارکت‌های مالی ۲۵ هزار دلاری و ۵۰ هزار دلاری این بنیاد به بنیاد کلینتون در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کند. دادستان فدرال نیویورک هم در سال ۲۰۰۹ بنیاد علوی را ویترین جمهوری اسلامی ایران و یک نهاد صوری معرفی کرده و افزوده‌است که از دو دههٔ پیش و با نقض کامل قوانین آمریکا ریاست این بنیاد را مقامات مختلف ایرانی، از جمله نمایندگان جمهوری اسلامی در سازمان ملل برعهده داشته‌اند.
کرد ممتاز هر یکی در اسم زیر هر یک نهاد چند طلسم
نباشند پیوسته بر یک نهاد نجنبد ز هر جا به هر خیره باد
لاف « بلی» زدیم وز روز الست باز بر یک نهاد و یک صفت و یک و تیره‌ایم