یک نفر

معنی کلمه یک نفر در لغت نامه دهخدا

یک نفر. [ ی َ / ی ِ ن َ ف َ ] ( ضمیر مبهم مرکب ) کسی. شخصی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه یک نفر در فرهنگ فارسی

کسی شخصی

جملاتی از کاربرد کلمه یک نفر

گشته با ما شریک زندانی یک نفر نایب خراسانی
*ماده ۳۱: مجری انتخابات وزارت کشور است اما می‌بایست زیر نظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات اقدام نماید: این هیئت از ۱۱ نفر تشکیل شده شاملِ: سه فردِ حقوقی (وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور) و ۷ نفر معتمد (شخصیت فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی) و یک نفر از هیئت رئیسه مجلس (بدون حق رای)
شاه تهماسب صفوی درصدد برآمد تا اداره موقوفات سلطنتی را از دیگر موقوفات آستان قدس جدا نماید. برای این منظور دو نفر را به تولیت و اداره حرم منصوب نمود که یک نفر تولیت واجبی و نفر دیگر تولیت سنتی موقوفات را برعهده داشتند که البته با موفقیت همراه نبوده و در مقاطع بعد، فردی واحد عهده‌دار هر دو منصب می‌گردید.
ساخت این تونل در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ آغاز شد و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به زمین زده شد. در مردادماه سال ۱۳۸۸ بر اثر ریزش تونل و نشست زمین بین بزرگراه نواب تا خیابان کلهر یک نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند.
روز هیجا بعون تمکینش یک نفر از سپاه او پنجاه
نمی‌دانم چرا حَتم است و واجب که بر ما یک نفر گردد مواظب
بس که سر در خم چوگان تو افتاد چو گوی یک نفر مرد به میدان تو سرگردان نیست
اگر زندانیان در بازداشت یک نفر قرار داشتند، آنگاه مسولیت به عهده آن فرد بود. لوئیس می‌گوید اسلام دو تغییر عمده در برده داری باستان ایجاد کرد که عواقب ان دور از دسترس بود.«یکی از اینها پیش قرض آرادی و دیگری ممانعت از برده گرفتن فرد آزاد، مگر در شرایط خاص تعریف شده» بود. لوئیس ادامه می‌دهد: وضعیت برده عربی «به‌طور فوق‌العاده ای بهبود یافت». برده عربی دیگر یک فرد صرفاً بی‌پناه نیست بلکه فردی با مذهب خودش و بنابراین با پایگاه اجتماعی خودش و با بعضی حقوق نیمه قانونی بود.
تا ماه مارس، هگانا نیز با کمبود اسلحه مواجه شد. مبارزان یهودی از تعدادی کارخانجات مخفی که تعدادی سلاح سبک، مهمات و مواد منفجره تولید می‌کردند، استفاده می‌کردند. تنها سلاحی که کمبود آن وجود نداشت، مواد منفجره تولید داخل بود. با این حال، آن‌ها تسلیحات کمی برای یک جنگ در اختیار داشتند: در ماه نوامبر، از هر سه جنگجوی یهودی فقط یک نفر مسلح بود، که در پالماخ به دو نفر از سه جنگجو افزایش یافت.
در جریان سقوط بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸ و در پی آشکار شدن بحران مالی ۲۰۱۲–۲۰۰۷، زمانی که تعدادی از مشتریان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری وال استریت؛ بنام شرکت میداف اینوستمنت سکیوریتیز تصمیم گرفتند، اصل سرمایه خود را دریافت کنند، کلاهبرداری برنارد میداف برملا شد و در پی آن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا میزان این کلاهبرداری را بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد. این بزرگترین کلاهبرداری مالی در تاریخ اقتصاد جهان بود، که توسط تنها یک نفر انجام می‌شد.
از لشکرش هنوز نجنبیده یک نفر کز هول او نهیب برآمد ز گنگبار
چند سال بود که اسب دوانی تعطیل شده بود. جای بزرگی را برای مسابقه اسب سواری مهیا کردند. آن سال، سال افتتاح آنجا بود و معمولاً جوان‌ها برای مسابقه و تماشا شرکت می‌کردند. حدود سی هزار نفر برای تماشا گرد آمده بودند. در میان آن سی هزار نفر یک نفر هم سیگار نمی‌کشید!
ز یاران یک نفر را کرد همراه که تا باشد ز راه و شهر آگاه
اصطلاح «خداوند در جزئیات است» این مقصود را بیان می‌کند که هر کاری که یک نفر انجام می‌دهد را باید به صورت کامل انجام دهد و به عنوان مثال: جزئیات مهم هستند.
ساقی مجلس از آن دستی که می در جام ریخت زاهل مجلس یک نفر هوشیار گویی هست، نیست
من همه سود و ز شما یک نفر نیست کز آن سود شود بهره‌ور
حداقل سه نفر باید در این بازی شرکت کنند دو نفر که کش را به کمک پاهایشان بگیرند و یک نفر که از روی کش بپرد. تعداد افرادی که کش را می‌گیرند می‌تواند بیشتر هم باشد.این بازی چندین مرحله دارد که هر کدام اسم مخصوصی دارد. کسی این مرحله‌ها را به یاد دارد؟
کاری مکن که خلق ز جورت به جان رسند ای جورپیشه، ورنه ز من یک نفر گذشت
چند هزاران خیل و حشم را گم شده کوار شماره یک نفر آمد
تحقیقات پلیس دهه‌ها طول کشید و در این مدت چندین مظنون از طریق شواهد دی‌ان‌ای، غیبت از محل جرم یا دیگر روش‌های تحقیقی تبرئه شدند. در سال ۲۰۰۱، آزمایش دی‌ان‌ای نشان داد که متجاوز ناحیه شرقی و دنبال کننده شب اصلی یک نفر هستند، پس از لقب «ایرونز» برای دی‌انجلو استفاده شد. این پرونده یکی از عوامل مؤثر در تأسیس پایگاه داده‌های دی ان ای کالیفرنیا بود که طبق آن، دی‌ان‌ای تمام متهمین و مجرمین در کالیفرنیا جمع شد. این پایگاه بعد از پایگاه ویرجینیا، رتبه دوم تأثیرگذاری در حل پرونده‌های قدیمی را داشته‌است. نویسنده جنایی میشل مک نامارا، برای افزایش آگاهی مردم از این پرونده، در اوایل سال ۲۰۱۳ از لقب «قاتل ایالت طلایی» استفاده کرد.