یک ساعت

معنی کلمه یک ساعت در لغت نامه دهخدا

یک ساعت. [ ی َ / ی ِ ع َ ] ( ق مرکب ) یک ساعته. به درازی یک ساعت. به مدت یک ساعت. ( ناظم الاطباء ). زمان اندک :
تو یک ساعت چو افریدون به میدان باش تازان پس
به هر جانب که روی آری درفش کاویان بینی.سنائی.- صحبت یک ساعت ؛ گفتگوی در مدت یک ساعت. ( ناظم الاطباء ). گفتگوی نه بس دراز.
- یک ساعت پرداختن ؛ در مدت یک ساعت به انجام رسانیدن. ( ناظم الاطباء ).
|| زمان ناپایدار و فانی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه یک ساعت در فرهنگ فارسی

یک ساعته به درازی یک ساعت

جملاتی از کاربرد کلمه یک ساعت

جوکوویچ عضو کلیسای ارتدکس صربی است و برای کمک‌هایی که به صومعه‌های زیر نظر کلیسای ارتدکس کرده و کارهای خیریه که در استان خودمختار کوزوو و متوهیا کرده‌است از سوی کلیسا جوایزی دریافت کرده‌است. از سوی دیگر گزارش شده که جوکوویچ روزانه یک ساعت در معبد بودایی بوداپادیپا در ویمبلدون، درون‌پویی می‌کند.
همچنین ستاره‌های کمربند به علاوه دو ستاره بزرگ بالا (ابط‌الجوزا و ناجذ) و دو ستاره بزرگ پایینش (رِجل‌الجوزا و سیف) با یکدیگر تشکیل یک ساعت شنی را می‌دهند، که کمربند شکارچی، گذرگاه میانی باریک ساعت شنی است. اگر همین ستاره‌ها را با ستاره «هقعه» با هم در نظر بگیرید، یک بادبادک بزرگ‌تر تشکیل می‌شود.
بخاری‌ها نیروی کمتری مصرف می‌کنند ولی گرمای کمتری دارند. فضا ویا اب گرم کن‌های کنترل شده به لحاظ ترموستاتیکی (گرمایی) در زمان راه اندازی از نیروی کمی استفاده می‌کنند ولی به ازای هر یک ساعت برای تولید خروجی مورد نیاز راه اندازی طولانی تری داردو در مصرف انرژی صرفه جویی نمی‌شود.
پارامترهای یادشده (سرعت یا مسافت) با استفاده از این وسیله ارتباطی به واحد اندازه‌گیری (مانند کیلومتر،مایل ،....)ندارد و می‌توان از هر واحدی استفاده کرد مشروط بر اینکه در تمام محاسبات فوق یک واحد در نظر گرفته شود. یکی از کاربردهای دیگر این وسیله در صنعت برای محاسبه تعداد قطعات تولیدی در یک ساعت می‌باشد.
نیست غیر از گوشه دل در جهان آب و گل گوشه امنی که یک ساعت بیاساید کسی
ز گریه گرچه جانش را نبد سود همی یک ساعت از گریه نیاسود
قرار است سه جلسه تمرینی برای این جایزه بزرگ برگزار شود که هر جلسه یک ساعت طول می‌کشد. اولین و دومین جلسه تمرین روز جمعه ۲۹ ژوئیه در ساعت ۱۴:۰۰ و ۱۷:۰۰ به وقت محلی (یوتی‌سی ۲:۰۰+) و سومین جلسه تمرین شنبه ۳۰ ژوئیه ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی برگزار شد.
قیاس خرجش یک ساعت از هزاران قرن تمام ناید با دخل یک جهان عمال
انتخابات این دوره یک ساعت زودتر از زمان مرسوم یعنی ساعت ۷ صبح شروع و مهلت آن به علت وجود مراجعه کننده سه بار تا ساعت ۲ بامداد روز بعد تمدید شد. مقامات ایرانی میزان استقبال مردم از انتخابات را رضایتبخش اعلام کردند.
کمال از رندی و مستی چو یک ساعت نشد خالی ندانم عاقلان از چه سبب خوانند هشیارم
و گفت: یک ساعت که بنده به خدا شاد بود گرامی‌ تر از سالها که نماز کند و روزه دارد این آفریدهٔ خدا همه دام مؤمن است تا خود بچه دام واماند.
با وصالت جفت گشتن چون بود ممکن مرا گر تو یک ساعت شبی بی فرقت من نغنوی
تندی و صفرای بخت خواجه یک ساعت بود ساعتی دیگر، به صلح و آشتی مبدا کند
در این فصل، بن که ساعتش تغییر کرده به سه موجود جدید دست پیدا کرده در این فصل بن همکلاسی چهارم خود کوین را می‌بیند که یک ساعت به نام آنتی‌تریکس دارد که باعث می‌شود او به ۱۱ بیگانه تبدیل شود. موجودات کوین همان موجودات فصل اول بن به همراه یک بیگانه اضافی به اسم باشموث هستند. در این فصل، بن یک دشمن جدید به اسم شوالیه ابدی دارد که می‌خواهد مانع از این شود که پدربزرگ او و دوستش فیل با بیگانه‌ها ارتباط برقرار کنند. آخرین قسمت این فصل نبردی بین بن و کوین، در رسانه‌های اینترنتی شکل می‌گیرد که می‌خواهند آشپزی کنند.
در روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ستاد مرکزی حزب دموکرات کردستان در خلال برگزاری جلسه سران و رهبران این حزب مورد حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. این جلسه در محلی به نام «قلعه دموکرات» در شهرستان کوی‌سنجق در ۷۰ کیلومتری شرق اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق برگزار شده بود. به گفته سخنگوی این حزب حمله موشکی یک ساعت و نیم پس از شروع جلسه سران حزب انجام شد که در آن مقر حزب دموکرات کردستان و نیز مقر حزب دموکرات کردستان ایران مورد حمله قرار گرفت.
کمال هدایت از بهمن ۱۳۱۸ به ریاست دیوان محاسبات انتخاب شد. پس از شهریور ۱۳۲۰ محمدعلی فروغی در ترمیم کابینه‌اش در یازدهم اسفند ۱۳۲۰، او را به عنوان وزیر پست و تلگراف به مجلس معرفی کرد اما همان روز یک ساعت پس از کسب رأی اعتماد مجلس استعفا داد و کمال هدایت به وزارت نرسید. هدایت دو سال و نیم بعد در پنجم آذر ۱۳۲۳ در کابینهٔ سهام‌السلطان بیات به عنوان وزیر بازرگانی پیشه و هنر، سال پس از آن در کابینهٔ حکیم‌الملک به عنوان وزیر مشاور و در کابینه صدرالاشراف به عنوان وزیر دادگستری و دوباره در کابینه بعدی حکیم‌الملک به عنوان وزیر مشاور به مجلس معرفی شد.
نوری ٭ گوید: که یک ساعت از عارف، بر مولی گرامی‌تر از تعبد معتبدان هزار هزار سال. وقتی نوری گفت سمنون ٭ را امام محبت: که از دوستی سخن گوی! سمنون گفت: از دوستی او ترا، یا از دوستی تو او را؟ گفت نه از دوستی او مرا. سمنون گفت: طاقت نداری، و نه در آسمان و زمین چیز و کس!
در یک ساعت او با دوستانش پشت میزش می‌خواهد نشست. آن‌ها حرف می‌خواهند زد. آن‌ها بینگو بازی می‌خواهند کرد.
طوق قمری می کند این جمع را گردآوری ورنه می پاشد به یک ساعت ز هم اجزای سرو
چه زلفست این که یک ساعت به جای خود نیارامد بود گه بر مه روشن بود گه بر گل خندان