یک رشته

معنی کلمه یک رشته در لغت نامه دهخدا

یک رشته. [ ی َ / ی ِ رِ ت َ / ت ِ ] ( ص مرکب ) کنایه از موافق. ( برهان ). || کنایه از مشورت و موافقت. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || کنایه از متفق هم هست. ( برهان ). || منتظم :
خدایا تو این عقد یک رشته را
برومند باغ هنرگشته را...نظامی.- یک رشته شدن ؛ منتظم شدن. به رشته واحد درآمدن. انتظام یافتن :
چو یک رشته شد عقد شاهنشهی
شد از فتنه بازار عالم تهی.نظامی.

معنی کلمه یک رشته در فرهنگ فارسی

(صفت ) متفق و موافق .

جملاتی از کاربرد کلمه یک رشته

یکی از تعریف‌های پژوهش علمی در اصل انجام یک رشته آزمایش‌ها با هدف مشترک است.
انگیزه‌نامه متنی است که معمولاً برای دریافت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج نوشته می‌شود. در انگیزه‌نامه هدف متقاضی از تحصیل در یک رشته خاص و عواملی که باعث شده فرد این دانشگاه و این رشته و این مسیر را برای آینده خود انتخاب کند، شرح داده می‌شود..
چو یک رشته شد عقد شاهنشهی شد از فتنه بازار عالم تهی
فلسفه یک رشته الهام بخش و همچنین یک تمرین روزمره است که می‌تواند جوامع را متحول کند. فلسفه با امکان کشف تنوع جریان‌های فکری در جهان، گفتگوی بین فرهنگی را تحریک می‌کند. فلسفه با بیدار کردن ذهن‌ها نسبت به تمرین تفکر و تقابل منطقی نظرات، به ساختن جامعه ای بردبارتر و محترم تر کمک می‌کند؛ بنابراین با ایجاد شرایط فکری برای تغییر به درک و پاسخ به چالش‌های عمده معاصر کمک می‌کند.
ای آن که بدست تو سررشتهٔ خلقی است یک رشته به پا طایری آزاد توان کرد
به این یک رشته زناری که در رهن نفس دارم گسستن تا به کی چون سبحه صد جایم کمر بندد
با راهنمایی مایکل، وینسنت به عنوان دون جدید انتخاب شد. با این حال، او همچنان یک رشته خشونت‌آمیز را حفظ کرد، همان‌طور که در نخستین اقدام او به عنوان دون ثابت شد. با ضمنی که از مایکل گرفت، او دستور داد که گیلدای، کینززیگ و لوچچی در یک کشتار جمعی کشته شوند. با این حال، مری در یک سو قصد نافرجام به مایکل کشته شد. وینسنت ، به سرعت و بی رحمانه، مسئول این قتل را کشت. با وجود این، مایکل پس از مدت زمان نامعلومی تنها و ناامید می‌میرد.
سراسر گنجهای شاه برداشت وزان یک رشته اندر گنج نگذاشت
سر یک رشته گیر چون مردان دو رها کن سه را یکی گردان
سمت و سو در زیست‌شناسی مولکولی و زیست شیمی به جهت‌گیری دو سر یک رشته از اسید نوکلئیک بر می‌گردد. در آیین نام‌گذاری ترکیب‌های شیمیایی، اتمهای کربن در حلقهٔ شکری نوکلئوتید شماره‌گذاری شده‌اند. هر رشتهٔ دی‌ان‌ای یا آران‌ای دارای یک پایانهٔ '۵ و یک پایانهٔ '۳ می‌باشد که این دو از روی جایگاه کربن بر روی حلقهٔ دی‌اکسی ریبوز یا ریبوز آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند. موقعیت‌های بالادست و پایین‌دست در دی‌ان‌ای و آران‌ای هم بر اساس همین سمت و سو تعیین می‌شوند.
تاجیکستان برای نخستین بار پس از استقلال بود که در بازی های المپیک زمستانی شرکت می کرد. این کشور تنها در یک رشته و فقط با یک ورزشکار در بازی های المپیک زمستانی ۲۰۰۲ که در سالت لیک سیتی ایالات متحده آمریکا برگزار می شد حضور داشت.
در طول قرن نوزدهم، پیشرفت‌های علوم مواد شروع شد تا امکان پیاده‌سازی موتورهای بخار در لوکوموتیوهای بخار و کشتی‌های بخار را فراهم کند و به سرعت سرعت حرکت افراد و کالاها را در سراسر جهان افزایش داد. دلیل این پیشرفت‌ها این بود که ماشین‌های ابزار در انگلستان، آلمان و اسکاتلند توسعه یافتند. اینها به مهندسی مکانیک اجازه داد تا به عنوان یک رشته جداگانه در مهندسی توسعه یابد. آنها ماشین آلات تولیدی و موتورهایی برای نیرو دادن به آنها آوردند.
عبارت حل منازعه همچنین ممکن است به عنوان جایگزینی برای حل مناقشه نیز به کار رود، مواردی که در آن مراحل داوری و دادرسی، کاربردی حیاتی دارد. از سوی دیگر، مفهوم حل منازعه را می‌توان شامل بهره‌گیری از اقدامات مقاومت بدون خشونت توسط طرفین منازعه در تلاش برای تشویق به دستیابی به راه حلی مؤثر، فرض نمود. حل منازعه به عنوان یک رشته دانشگاهی نسبتاً جدید می‌باشد. دانشگاه جورج میسون در شهر فایر فاکس، ایالت ویرجینیا، نخستین دانشگاهی بود که مقطع دکترای این رشته را عرضه نمود.
در علم رایانه ترای یا درخت پیشوندی یک داده‌ساختار درختی است که برای آرایه‌های شرکت‌پذیری استفاده می‌شود که کلیدهای آن معمولاً رشته می‌باشند. برخلاف یک درخت دودویی جستجو در این درخت هیچ گرهی، کلیدی را که توسط آن گره مشخص می‌شود ذخیره نمی‌کند؛ در عوض، موقعیت آن در درخت نشان دهنده کلید مربوط به آن است. تمام فرزندان یک گره پیشوند مشترکی دارند که این پیشوند در گره مربوطه ذخیره می‌شود. گره ریشه نیز یک رشته خالی است. معمولاً همه گره‌ها مشخص‌کننده کلیدها نیستند. فقط برگ‌ها و بعضی از گره‌های داخلی با کلیدها مرتبط می‌شوند. گره‌های حاوی کلید به نحوی علامت‌گذاری می‌شوند تا تمام کلیدها مشخص شوند.
بودش بدن ضعیف لاغر یک رشته ز تار و پود بستر
می‌گشایم سر به مُهر اشک طومار نگاه نیست بیرون‌ِ گره یک رشته موج‌ گوهرم
نیستم ممنون مرغ نامه بر یک رشته تاب نامه من بال بر بال کبوتر می‌رود
ایران در بازی‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۱۰ که در ونکوور کانادا برگزار شد تنها با یک ورزشکار در یک رشته ورزشی شرکت نمود و موفق به کسب مدالی نشد.
به غیر رشته زلفش که دل بدو بستم کسی ندید، به یک رشته صد هزار گره
شنیدم گفتی ای سرهنگ عیار در اثبات خدا یک رشته اشعار