یک جایی

یک جایی

معنی کلمه یک جایی در لغت نامه دهخدا

یک جایی. [ ی َ / ی ِ ] ( ق مرکب ) یک جا. کلاً. تماماً. همه را با هم. ( یادداشت مؤلف ).
- یک جایی خریدن ؛ یک جا و تمام و کلی خریدن چیزی : آذوقه سال را یک جایی می خرند. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یک جایی در فرهنگ فارسی

یک جا کلا

معنی کلمه یک جایی در دانشنامه عمومی

یک جایی ( به انگلیسی: Somewhere ) فیلمی درام به کارگردانی سوفیا کوپولا محصول سال ۲۰۱۰ آمریکا است. هنرپیشه های فیلم استیون درف و ال فانینگ هستند. این فیلم در سال ۲۰۱۰ برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده است.
موضوع این فیلم به زندگی تنهایی آور ستارگان هالیوودی و انتقاد از رفتار هالیوود با بازیگرانش می پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه یک جایی

ای دور ز چشم، با دلم یک جایی پیدا بدلی، ز چشم ناپیدایی!
استفاده از این واژه در نوشته موسیقایی در اوایل ۱۹۱۵ در شیکاگو تریبون ثبت شد. نخستین استفاده از عبارت ثبت شده در متن موسیقایی در نیو اورلینز در ۱۴ نوامبر ۱۹۱۶ بوده‌است. در مصاحبه با ان‌پی‌آر، موسیقیدان آمریکایی، یوبی بلیک از اصل این عبارت عامیانه صحبت کرد و گفت که «در یک جایی آن را جاز صدا زدند در حالی که جاز نبود بلکه جَس بود که واژه نامناسبی بود و اگر شما معنی آن را می‌دانستید در جلوی خانم‌ها از آن عبارت استفاده نمی‌کردید.» انجمن گویش آمریکایی این واژه را واژه قرن بیستم انتخاب کرد.
«رئیس‌جمهور آمریکا در این رسوایی باید عزا بگیرد. این متفرقه گویی و اضطرابی که در کاخ سفید پیدا شد و در طرفداری آمریکا، حکایت از عظمت مسئله می‌کند. یک مقام عالی‌رتبه – به قول خودشان – از آمریکا به‌طور قاچاق و با تذکره جعلی وارد ایران می‌شود در صورتی که ایران نمی‌داند چیست. به مجردی که وارد می‌شود معلوم می‌شود که این از مقامات آمریکا است. ایران او را در یک جایی تحت نظر قرار می‌دهد و او با هر کسی خواسته‌است ملاقات کند، ملاقات نمی‌کند.»
بود سی پاره اجزای تو هر یک جایی این چنین جمع به سعی که چو قرآن شده‌ای؟