یک تخت

معنی کلمه یک تخت در لغت نامه دهخدا

یک تخت. [ ی َ / ی ِ ت َ ] ( اِ مرکب ) یک تخته. یک دست. ( یادداشت مؤلف ) : اما چون سوگند در میان است از جامه خانه های خاص برای تشریف و مباهات یک تخت جامه از طراز خوزستان... برگیرم. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه یک تخت در فرهنگ فارسی

یک تخته یک دست

جملاتی از کاربرد کلمه یک تخت

هزار حاتم طائی نشسته در یک تخت هزار رستم دستان سام در یک زین
تخت آهنین یک تخت پادشاهی تخیلی مربوط به سری ترانه یخ و آتش و همچنین اقتباس تلویزیونی آن یعنی بازی تاج و تخت است. پس از موفقیت سریال بازی تاج و تخت، تخت آهنین تبدیل به نمادی برای کل مجموعه شد.
او به کریتوس یادآوری می‌کند که یک تخت در کوه المپ خالی است و یک خدای جنگ جدید لازم است. او به کریتوس پیشنهاد خدای جنگ شدن را می‌دهد و دری که به کوه المپ و تخت خدایی منتهی می‌شود را برای او می‌گشاید، و اینگونه کریتوس خدای جنگ می‌شود؛ و انتقام‌گیری از تمام خدایان آغاز…!
برای نگهداری در آپارتمان مناسب است به شرط آنکه در طول روز به اندازه کافی فعالیت داشته باشد. در داخل خانه بسیار پر جنب و جوش است و یک حیاط متوسط می‌تواند مکان مناسبی را برای زندگی و بازیش فراهم کند. اگر در داخل خانه نگهداری می‌شود بهتر است که یک تخت یا خانه مخصوص به خود داشته باشد. حتما باید جای خودش را داشته باشد
همچنین در این اکتشافات قلعهٔ اشرافی بزرگی از دورهٔ مادها کشف شد. بر گرد این دژ، برج‌ها و دیوارهایی با شکاف‌هایی برای تیراندازی قرار گرفته بودند. تأثیرگذارترین اتاق، سالن تختگاه بود با پنج ردیف شش‌ستونه که بعدها در طراحی قصر کوروش در پاسارگاد مورد الهام معماران واقع شده‌است. در این سالن یک تخت شاهانه، یک آتشدان و نیمکت‌هایی در دور دیوارها قرار داشت. تالار ستون‌دار کوچک‌تری با نیمکت‌هایی در کنار دیوارها نیز وجود داشت. مخزن‌ها یا انباری‌های چندی در جانب شرقی قرار گرفته بودند. برای رفتن به طبقهٔ بالاتر راه‌پله وجود داشت.
درون خانهیی یک تخت زر دید برو سر گشتهیی بی پا و سر دید
تخت بیمارستان تخت‌خوابی است که ویژهٔ بیماران بستری‌شده در بیمارستان یا دیگر کسانی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، طراحی شده‌است. این تخت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که سبب می‌شوند تا بیمار در شرایط تندرستی مناسبی باشد و احساس راحتی کند. در واقع تخت بیمارستان یک تخت با نرده های جانبی است که می توان تشک آن را بالا یا پایین برد و به بیمار اجازه می دهد در موقعیت های مختلف دراز بکشد.
همچنین بیمارستان دارای بخش جراحی با ۲ اتاق عمل، بخش آنژیوگرافی با یک تخت آنژیو و بخش دیالیز با ۱۲ تخت فعال می‌باشد.
تنسر با تیملین ملاقات می‌کند که دستور کار تکامل‌گرایان را برای او فاش می‌کند: آنها تصمیم گرفته‌اند سیستم گوارش خود را اصلاح کنند تا بتوانند پلاستیک‌ها و سایر مواد شیمیایی مصنوعی را بخورند و هضم کنند. غذای اصلی آنها یک تخت «شکلات» مخصوص بنفش فرآوری‌شده از زباله‌های سمی است که برای دیگران سمی و مرگبار است. لنگ، رهبر سلول است؛ پسرش برکن با توانایی خوردن پلاستیک به دنیا آمده بود که نادرستی موضع انتقادی دولت در مورد تکامل انسان را ثابت می‌کرد. تیملین سعی دارد با تنسر رابطهٔ جنسی برقرار کند، اما او می‌گوید که «سکس با سبک قدیمی» را درست انجام داده نمی‌تواند.
هزار شاه بود روز بزم در یک تخت هزار شیر بود روز رزم در یک زین
فرو ماند شه را در آن دستگاه که یک تخت را برنتابد دو شاه
خیالت در دلم بنشست واین غم برنمی خیزد مرا یک تخت درخانه دو سلطان برنمی تابد
فرانسیس (دولان) و ماری (شکری) نیکولاس (اشنایدر) را در مهمانی شامی ملاقات می‌کنند. آن‌ها در آغاز وانمود می‌کنند که به نیکولاس علاقه‌ای ندارند. پس از گذشت چند هفته دوستی سه‌نفرهٔ نزدیکی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. آن‌ها حتی در یک تخت می‌خوابند. پس از مدتی مجموعه‌ای از احساس‌ها شامل عشق و حسادت فرانسیس و ماری را درگیر می‌کند. در صحنه‌ای از فیلم فرانسیس با بوییدن پیراهن نیکولاس خودارضایی می‌کند. رقابت فرانسیس و ماری برای تصاحب نیکولاس در جشن تولد نیکولاس آشکار می‌گردد.
-در درام چین صحنه آرایی اندک است و تماشاگران برای فهمیدن نمایشنامه ناچار هستند تخیل خود را به کار گیرند (یک صندلی شاید نمادی از پل، یا کوه یا یک تخت سلطنتی باشد).
لیزر فمتو ثانیه با ضخامت ۳۰۰ میکرون و قطر ۸٫۵ میلی‌متر استفاده شده‌است یک تخت گیرنده با سایز یکسانی در قرنیه بیمار قرار داده شده به منظور اینکه جراحت‌های قرنیه را بر طرف کند. بخیه دهنده هم به منظور بخیه زدن با نو لیزر بدون استفاده از مواد بخیه زننده مورد استفاده قرار داده شده‌است. در این مرحله نور لیزر به داخل بافت فرستاده می‌شود.