یک برگ

معنی کلمه یک برگ در لغت نامه دهخدا

یک برگ. [ ی َ / ی ِ ب َ ] ( ص مرکب ) بهتر. خوبتر. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه یک برگ در فرهنگ فارسی

بهتر خوبتر

جملاتی از کاربرد کلمه یک برگ

هست یک یک برگ از هستی عشق سر ببر افکنده از مستی عشق
پژوهشگران دانشگاه کویینز کانادا موفق به ساخت تبلتی شدند که ضخامت آن به اندازه یک برگ کاغذ است. این رایانه همچنین بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشد.
از صحبت خسیس حذر کن که می شود یک برگ کاه، مانع پرواز دیده را
هنگام خون دماغ شدن نیز می‌توانید یک برگ تازه از گیاه را داخل سوراخ بینی قرار دهید. برگ تازه این گیاه به سرعت خونریزی بینی را متوقف می‌کند.
خاصه باغی کاین فلک یک برگ اوست ان همه مغز است و دنیا جمله پوست
از نخل موم صد گل رنگین شکفت و ریخت یک برگ سبز سر نزد از شاخسار ما
عصیان خلایق ارچه صحرا صحراست در پیش عنایت تو یک برگ گیاست
به‌طور کلی، این طرحها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ و بدون استفاده از چسب یا دوخت ادامه می‌یابد. اوریگامی روش ارائهٔ اشکال است، که عمدتاً با خم کردن مادهٔ مورد استفاده کاغذ حاصل می‌شود.
این صبحانه از مخلوط کردن آرد برنج، آب داغ، روغن حیوانی گی و نمک و هم زدن این ترکیب با قاشق درست می‌شود. سپس آن را ورز می‌دهند تا توده خمیری به دست آید. سپس از یک فشارنده یا غربال مخصوص ایدیاپ‌پام برای درست کردن رشته‌ها استفاده می‌شود. در هند، این خوراک را گاهی ابتدا روی یک برگ موز یا مستقیماً روی یک بشقاب قرار داده و آن را فشار می‌دهند. سپس آن را به مدت پنج تا ده دقیقه می‌جوشانند، گاهی اوقات مقداری نارگیل را برای طعم دادن در تابه اضافه می‌کنند.
ظاهرا در ادبیات علمی نخستین بار در دوران طلایی اسلام به قلم ابن هیثم به جلوه مغایر اشاره شده‌است. وی شرحی در مورد لکه‌های رنگی که بر زمینه سفید، تیره به نظر رسیده و برعکس بر زمینه سیاه روشنتر به نظر می‌رسند نوشته‌است. همچنین وی توضیح داده‌است که یک برگ سبز روی زمینه ای به رنگ آبی تیره، شاداب و جوان و بر روی زمینه ای زرد، پیرتر به نظر می‌رسد.
جز روی او که در عرق شرم غوطه زد یک برگ گل هزار نگهبان نداشته است
فرستادشان یک به یک برگ و ساز چو یک هفته بودند با کام و ناز
با افتادن طیف خورشیدی روی یک برگ آغاز می‌شود،
گر باد بوی زلفت گرد چمن برآرد یک برگ گل ز شاخی بی بوی جان نروید
آسمان یک برگ سبز از نوبهار اشرف است عشرت روی زمین فرش دیار اشرف است
باروشل دارای چندین خالکوبی است: یک صلیب سلتیک در بالای بازوی سمت راستش که برای احترام به تبار ایرلندی خود و یک برگ افرا قرمز بروی سینهٔ سمت چپش که نشان ملیت کانادایی‌اش است، در فیلم‌های پسرهای طرفدار، باردار، تندر استوایی و این آخرشه دیده‌می‌شود.
جان پایک، کارشناس مسائل نظامی در گفتگو سی‌ان‌ان گفته به نظرش نمی‌آید که تصاویر یک هواپیما پس از سقوط این شکلی باشد. بیل سوئیتمن، کارشناس مسائل نظامی نیز معتقد است که تصاویر نمایش‌داده‌شده توسط ایران واقعی است، و ایران با شلیک هواپیما را سرنگون نکرده چون هیچ آثاری در تصاویر از این امر به چشم نمی‌خورد. اما به این که ایران در سامانه هواپیما رخنه کرده معتقد نیست. او دلیل سقوط را نقص سامانه آن می‌داند و دلیل تقریباً سالم بودن هواپیما را پایین آمدن آن مانند یک برگ می‌داند.
کارتِ آمد و شد (یا برگه آمد وشد) روشی برای ثبتِ مقدار زمانِ صرف‌شدهٔ یک کارگر/کارمند در پیشه‌های گوناگون است. به‌طور سنتی یک برگ کاغذ با داده‌های مرتب‌شده در قالب جدول که برنامه زمانی کنونی را نشان می‌دهد، یا سندی دیجیتال است.
آثار کول که بیش از یکصد اثر تخمین زده می‌شود دارای سطحی بالا از نظر کیفی هستند. او در سال ۱۹۱۳ یک فیلم عروسکی زیبا به نام چوب کبریت‌های سحرآمیز ساخت که از آثار اولیه فیلم عروسکی محسوب می‌شود. از دیگر آثار او درام در میان عروسک‌ها (۱۹۰۸) بارون کراک (۱۹۱۳) و ماجراهای یک برگ (۱۹۱۲-۱۴) را می‌توان نام برد که در آمریکا تهیه کرد.
موز، به یک برگ بپوشید شاخ برگ ازو گشته به بستان فراخ