یک اندام

معنی کلمه یک اندام در لغت نامه دهخدا

یک اندام. [ی َ / ی ِ اَ ] ( ص مرکب ) سروته یکی. که همه تن او را قطر واحد باشد. سرابون. ( یادداشت مؤلف ) :
زین سرابونی یک اندامی درشتی پردلی
مغکلاهی مغرویی دیرآب و دورافشاره ای.سوزنی.

معنی کلمه یک اندام در فرهنگ فارسی

سر و ته یکی که همه تن او را قطر واحد باشد

جملاتی از کاربرد کلمه یک اندام

برای ساخت یک اندام مصنوعی کامل و درست نه تنها نیاز به شبیه‌سازی و تولید سلول‌ها به صورت دقیق است بلکه به درک و فهم کامل از بدن انسان و فرایندهای آن نیز نیاز داریم. یکی از نگرانی‌هایی که در رابطه با اندام‌تراشه وجود دارد ایزوله بودن آن هنگام انجام آزمایش‌های می‌باشد. ویلیام هسلتین در این رابطه می‌گوید :اگر تا جای امکان به کل سیستم فیزیولوژیک کامل بدن نزدیک نشوید دچار مشکل خواهید شد.
هر فرد ممکن است دارای خارچه‌هایی باشد که قادر به تشخیص طیف وسیعی از بسامدهای پایین تا بالا هستند. این به یک اندام واحد اجازه می‌دهد تا عملکردهای متعددی را انجام دهد، از حس گرانش گرفته تا حس صوتی.
نهنگ‌های دندان دار هیچ پیاز بویایی ندارند و احتمالاً حس بویایی ندارند. اما برخی نهنگ‌ها مانند نهنگ قطبی یک اندام ژاکوبسون دارند که و می‌توانند کریل‌ها را بو بکشند.
تنش نقرهٔ سیم و رخ چون بهشت بر او بر نبینی یک اندام زشت
پاتولوژی (آسیب‌شناسی) شاخه‌ای از علم پزشکی است که در خصوص تأثیر بیماری‌ها و آسیب‌ها در سطح بافتی و سلولی بحث می‌کند و شامل مطالعه فرایند بیماری در یک اندام یا تمامی بدن برای شناخت ماهیت و علت‌های آن است. در شرایط عملی آسیب‌شناسان با بافت‌برداری از مناطق آسیب دیده یا بررسی بافت‌های ارسال شده توسط پزشکان به تشخیص عامل بیماری‌زا کمک می‌کنند.
کنون هر یکی از یک اندام ماه فرستیم یک نامه نزدیک شاه
آن که هرچه به خویشتن نپسندد، به هیچ مسلمان نپسندد. رسول (ص) می گوید، «مثل مومنان همچون یک تن است. چون یک اندام را رنجی رسد، همه اندامها آگاهی یابد و رنجور شود»، و گفت، «هرکه خواهد که از دوزخ خلاص یابد، باید که چون مرگ او را دریابد بر کلمه شهادت دریابد و هرچه نپسندد که با وی کنند، با هیچ مسلمان نکند» و موسی (ع) گفت، «یا رب از بندگان تو کدام عادل تر؟» گفت، «آن که انصاف از خویشتن بدهد».
پُرانگشتی به وضعیتی می‌گویند که یک اندام دارای تعداد انگشت‌های بیش از حد معمول باشد. این امر می‌تواند در نتیجه ناهنجاری مادرزادی در یک حیوان پنج‌انگشتی معمولی رخ بدهد. پرانگشتی در بین گربه‌های خانگی بسیار رایج است.
'حمام متضاد درمانی, همچنین به عنوان “ زیرآب رفتن گرم/سرد درمانی” شناخته شده است که یک نوع درمان است که در آن یک اندام یا تمامی بدن در آب گرم غوطه ور شده و پشت سر آن فوراً اندام یا کل بدن در آب یخ فرومی‌رود. این روش چندین بار متناوب بین آب سرد و گرم تکرار می‌شود. توجه داشته باشید که این درمان باید همیشه به رفتن در آب سرد منتهی شود. گرما باعث واکنش التهابی بدن خواهد شد، در حالی که سرما به کاهش التهاب کمک می‌کند.
به رفتار نا مشابه یک اندام توسط اندام مقابل عدمتقارن گویند
حادثهٔ چرخ کمین برگشاد یک به یک اندام زمین برگشاد
چر یک اندام نیز در حالیست در فراست دلیل بر فالیست
ترکیب زیست‌فعال، ترکیبی است که بر روی یک اندام زنده، بافت یا سلول اثر می‌گذارد. در زمینه تغذیه، ترکیبات زیست‌فعال از مواد مغذی ضروری متمایز می‌شوند. در حالی که مواد مغذی برای پایداری بدن ضروری هستند، ترکیبات زیست‌فعال ضروری نیستند زیرا بدن می‌تواند بدون آنها به درستی عمل کند، یا به این دلیل که مواد مغذی همان عملکرد را انجام می‌دهند. ترکیبات زیست‌فعال می‌توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند.
حرکت تهی‌خارها منحصر به فرد است و برای حرکت در پیرامون خود، معمولا از جوشش‌های به سمت بالا یا پایین جریان آب استفاده می‌کنند. باله‌های جفت آن‌ها حرکت را در آب تثبیت می‌کند. وقتی که در کف اقیانوس هستند، از باله‌های جفت شده برای هیچ نوع حرکتی استفاده نمی‌کنند. تهی‌خارها با باله‌های دُمی خود نیروی رانش لازم برای شروع سریع حرکت را ایجاد می‌کنند. به دلیل فراوانی باله‌هایش، تهی‌خار قدرت مانور بالایی دارد و می‌تواند بدن خود را تقریباً به هر سویی در آب جهت‌دهی کند. آن‌ها را حتی یه صورت ایستاده روی سر و شنا با شکم رو به بالا هم دیده‌اند. تصور می‌شود که یک اندام منقاری به دریافت الکتریکی تهی‌خار و دور زدن موانع کمک می‌کند.
اصلی‌ترین اتیولوژی و سبب تِرُمبُوفِلبیت، پیآمد جراحی‌ها در یک اندام معرفی می‌شود. اما گاهی دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.