یوی

معنی کلمه یوی در لغت نامه دهخدا

یوی. [ی َ وی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به یاء آخرین حرف هجاء. ( یادداشت مؤلف ). نسبت به یاء. ( تاج العروس ). یائی.
یوی. [ ی ُ وَی ی ] ( اِخ ) ظاهراً نام مردی است و یویّیّون از اهل ساوه بدو منسوبند و از جمله آنان است نصربن احمد الیویی که حافظ ابوطاهر السلفی بعضی اناشید از وی روایت کند. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به تاج العروس چ مصر ج 10 ص 421 شود.

معنی کلمه یوی در فرهنگ فارسی

منسوب به یائ آخرین حرف هجائ نسبت به یائ

جملاتی از کاربرد کلمه یوی

در سال ۱۳۹۳ حمید طاعتی به مدت یک ماه به دلیل ابتلا به مشکل وخیم ریوی در بخش سی سی یوی بیمارستان بستری شد.
دودمان شیا که به وسیله یوی بزرگ تأسیس شد، تا سال ۱۵۵۷ ق. م (۱۷۷۶ق. م) ادامه یافت و طی آن هفده نفر فرمانروایی کردند. از تاریخ دقیق این سلسله اطلاع چندانی درست نیست، فقط جزئیات بیشتری دربارهٔ سقوط آخرین فرمانروای شیا ذکر شده‌است.
این کوه در چین باستان بنام کوه جیشی معروف بود. در یادداشت‌های مربوط به ویای شمالی در مورد رود هان ارا بیان می‌کند که یوی بزرگ رود زرد را مهار کرد و آن بخشی از فرماندهی لانگ جی شمرده می‌شد که درفاصله ۱۷۴۰ لی (۷۲۴ کیلومتر یا ۴۵۰ مایل) از کوه کونلون و ۵۰۰۰ لی (۲٬۰۸۰ کیلومتر یا ۱٬۲۹۰ مایل) از رودخانه لو قرار داشت.
شکنجه زن اسیر کارگردان: ساتورو کوبایاشی بازیگر: یوی مایساکا (۱۹۸۴)
پس از انتشار، ترانه ای به خورشید از نظر مالی موفقیت‌آمیز بود و به آغاز فعالیت موسیقی یوی کمک کرد. علاوه بر این، یویی همچنین به دلیل ایفای نقش خود، در سی امین جایزه فیلم آکادمی ژاپن برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. چندین اقتباس از فیلم ساخته شده‌است، از جمله یک مجموعه تلویزیونی ۲۰۰۶، یک بازسازی آمریکایی ۲۰۱۸ و یک نمایشنامه.