یوکا

معنی کلمه یوکا در لغت نامه دهخدا

یوکا. [ یوک ْ کا ] ( اِ ) قسمی گُل که اصل آن از امریکاست و در آسیا و اروپا در منطقه های معتدله پرورش می دهند و یوکا به هر سالی یک بار گل می دهد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه یوکا در فرهنگ فارسی

قسمی گل که اصل آن از امریکاست و در آسیا و اروپا در منطقه های معتدله پرورش می دهند و یوکا به هر دو سالی یک بار گل می دهد

معنی کلمه یوکا در دانشنامه آزاد فارسی

یوکا (yucca)
گروهی از گیاهان متعلق به تیرۀ سوسنی ها، جنس Yucca. بیش از ۴۰ گونه از آن در امریکای لاتین و نواحی جنوب غربی ایالات متحد یافت می شود. برگ این گیاهان سفت و خنجرمانند است و گل ها، که روی خوشه ای بیرون از میان بوته می رویند، سفید و زنگوله مانندند. یوکا در خاک هایی خشک می روید که در آن ها نمک ها نیتراتی لازم برای تولید پروتئین کمیاب است. این گیاه طی فرآیند تکامل این توانایی را به دست آورده است که به جای این نوع نمک ها از آمونیاک ادرار حیوانات استفاده کند. مشخص شده است که افزودن عصارۀ این گیاهان به غذای دام ها موجب کاهش بوی نامطبوع آمونیاک در محل نگهداری دام ها می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه یوکا

ماهاوامسا اثری ترکیبی است که پیشینه تاریخی پیوسته ای از دو هزار سال تاریخ را در بر می گیرد و یکی از طولانی ترین آثار تاریخی بی وقفه جهان محسوب می شود. این اثر یکی از معدود مدارکی است که حاوی مطالب مربوط به مردم ناگا و یوکا ، ساکنان بومی لانکا قبل از ورود افسانه ای شاهزاده ویجایا از سینگا پوا کالینگا است.
در اوایل عصر میلاد، تمدنهای متعددی مبتنی بر (کشت) ذرت در ناحیه غربی آند (سانتا ماریا، هوارپس، دیاگوئیتاس، سانتاویرونس، و درمیان دیگر موارد) توسعه یافتند. سپس امپراتوری اینکا، تحت حاکمیت پاچاکوتک به منطقه کنونی شمال غربی آرژانتین تجاوز کرده و آن را تسخیر نمود، و کل این ناحیه تحت عنوان کولاسویو یکپارچه ساخت. گوآرانیا در ناحیه شمال شرقی بر اساس (تولید) یوکا و سیب زمینی شیرین فرهنگی را توسعه داد. مناطق مرکزی و جنوبی (پامپاس و پاتاگونیا) که تحت سیطره فرهنگهای عشایری (بیابانگردی) قرار داشتند در قرن ۱۷ ام توسط ماپوچه‌ها با یکدیگر متحد شدند.
ظرفیت رسوب اطراف این ته نشست، که محصولات هسته ای را در خود جای می‌دهد، توسط دولت آمریکا، مدرکی برای امکان نگهداری سوخت هسته ای مصرف شده در انبار ضایعات اتمی کوه یوکا شناخته شد.
او با یوکا خاتون ازدواج کرد و رکن‌الدین تنها پسرش از اوست و همچنین با بيوه علاءالدین محمد خوارزمشاه و قتلغ ترکان خاتون هم ازدواج کرد.
تاریخ حفاظت معماری کتابی از یوکا یوکیلهتو با ترجمهٔ محمدحسن طالبیان و خشایار بهاری است که در سال ۱۳۸۷ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.